Op deze site staat een lijstje met de belangrijkste verschillen tussen de verschillende autisme stoornissen: http://users.skynet.be/website.autiplanet/Autiplanet/verschillende_soorten_van_autism.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit zijn de basiskenmerken, die eigenlijk bij alle vormen van autisme in een zekere mate voorkomen:
* Het niet of slechts moeilijk ontwikkelen van verbale en niet-verbale communicatie
* Problemen in de sociale omgang met anderen.
* Weinig of geen verbeelding en inlevingsvermogen.
* Het ongewoon reageren op omgeving, met drang naar herhaling, beperkte interesses en een hekel aan veranderingen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is zoveel verschil in autistische spectrum aandoeningen!
Er zijn ook zoveel verschillende, dat er soms nog niet eens een naam aan gegeven kan worden, omdat men niet weet tot welke categorie iemand ingedeeld moet worden, omdat de symptomen weer anders zijn.
Een hoogbegaafd persoon met Asperger of iemand met PDD-NOS krijgt vaak hetzelfde etiket opgeplakt als iemand met een klassiek Autistische stoornis met een matige of ernstige mentale handicap. Beiden staan aan de uiteinden
van het autismespectrum en zijn onvergelijkbaar anders.Sommige autisten zijn extreem goed in rekenen en onthouden. Wanneer andere sterke aut. kenmerken goed te zien zijn, worden ze vaak met de ongelukkige Franse term;'idiots savant' bestempeld. Ook bij het mildere Asperger syndroom is dit bekend. Asperger noemde zijn onderzoeksgroep bestaande uit jongens "kleine professoren",waarmee hij doelde op bep. sterk ontwikkelde vaardigheden zoals bijv. ruimtelijk inzicht.Andere delen bleken dan ook minder ontwikkeld als gemiddeld zoals vaak sociale vaardigheden.
Er staat echter wel één ding vast bij alle autisten en dat is het feit dat de rechterhersenhelft waarmee muziek, creativiteit,wiskunde enz. mee wordt gevormd,meer ontwikkeld is dan gemiddeld.De linker hemisfeer is echter minder ontwikkeld,mogelijk door een gebrekkiger taalbegrip, maar juist met meer gevoel voor bijv. muziek. Dat is dan weer goed te gebruiken als communicatiemiddel
(muziektherapie).Er zijn echter ook personen waarbij het taalkundig vermogen weer bovengemiddeld scoort.

Asperger; Sociale en communicatieve problemen,beperkte belangstelling, vast gedrag,gemiddeld/bovengem. intellect.
PDD-NOS; aan autisme verwant maar de grens tussen autisme,bijna-aut.-niet aut.is moeilijk te treffen.Gevoelens en emoties spelen wel een belangrijke rol.
Syndroom van rett; komt alleen bij meisjes voor, komt door chromosomen. Jongens met een stoornis in deze chromosomen sterven al voor de geboorte.Komt weinig voor overigens en wordt soms niet tot aut.gerekend.
amc
13 jaar geleden
volgens mij is het begrip autisme zo groot dat je eerst moet weten tussen welke je het verschil wil weten. kijk eerst eens op de startpagina van autisme daar kun je echt heel veel vinden succes