Hoe is deze optische illusie mogelijk?

Als je de onderstaande foto van dichtbij bekijkt dan zie je links iemand die een onaangenaam gezicht trekt en rechts iemand met een vriendelijk gezicht. Bekijk je de foto van een meter afstand dan is het net omgekeerd.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zit hier in de openbare bieb heen en weer te rollen op mn bureaustoel maar ik zie niks veranderen... er kijken wel wat mensen raar naar me..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha iedereen rolt nu zijn stoel een meter van zijn bureau af en als er een trapgat zit ziet hij/zij helemaal niets meer. Je ziet het ook omgekeerd als je je ogen wat dicht knijp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
LOL
Je moet je neus op de streep leggen, dus op het scherm. Ze zullen nu nog wel gekker kijken!!! ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
IDD, lief beeldscherm
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ahum, ik check t vanavond thuis nog wel een keer..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe dit kan, maar wel een vette truc! +1 voor je vraag!

Het beste antwoord

Net als met vele andere illusies zien wij de gezichten veranderen in jouw plaatje omdat onze hersenen een enorm vermogen hebben tot patroonherkenning. Zelfs in de meest chaotische afbeeldingen kunnen onze hersenen betekenisvolle patronen herkennen (denk aan gezichten). Zo zagen wij het gezicht van Jezus verschijnen in een tosti en onlangs zelfs in een fles.

Het plaatje is goed gemaakt met een fotobewerkingsprogramma zodat onze hersenen twee (of eigenlijk vier) verschillende gezichten (denken) te zien.

Hieronder overigens ook een leuke illusie. Het plaatje staat stil...of toch niet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zal wel aan mij liggen, maar dichtbij of veraf ik zie geen verschil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je ogen verkeerd om op je hersen helften zijn aangesloten. Van een afstand maakt dit niks uit, je kijkt naar beide afbeeldingen met 2 ogen en is het duidelijk voor je hersenen dat het lelijke gezicht links staat.
Als je van heel dichtbij kijkt zie je het lelijke gezicht met je linker oog, en dat beeld zetten je hersenen dan rechts. En andersom natuurlijk.

Toegevoegd op 08-05-2009 13:03:44
Na de reactie van BvB moet ik mijn antwoord toch bijwerken:
Dat je het ook andersom ziet als je je ogen op kiertjes zet, heeft denk ik te maken met het gebrek aan details dat we dan zien. Misschien is dat dan ook wel zo als we heel dichtbij kijken.
Door het gebrek aan details zien we alleen de grote lijnen en dan is het dus gewoon een leuk in elkaar gestoken plaatje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar zoals bvb opmerkt verspringt het gezicht ook als je maar met een oog kijkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Djools, ik heet geen BvB meer :D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja ik zie dat je jezelf verlengd hebt. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inmiddels verkort...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben weer in orde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
The incredible shrinking BVB
Grappig, het klopt inderdaad.
Ik vermoed dat het komt omdat op afstand de lijnen gaan samenvloeien. Je hebt dan niet meer de resolutie die je hebt als je er met je neus bovenop zit.
Als je dan vervolgens de beeldlijnen strategisch kiest kun je een effect als dit veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie het pas op 2 m. afstand, maar ik zie het wel! De ene foto is scherper dan de andere. Bij het nemen van afstand wordt de scherpe foto waziger en vervagen sommige lijnen, bij de andere foto die al wazig is , vervagen op afstand nog meer lijnen en vormen sommige lijnen die je dichtbij bijna niet ziet, door de afstand nieuwe lijnen, knap gevonden en nog knapper gemaakt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
beide foto's bevatten beide gezichten. Van dichtbij focus je op de ene foto, en van veraf op de andere.