Wat bepaalt gezelligheid?

Je hoort het zo vaak, hier is het gezellig zeg, je kijkt om je heen en ziet niets bijzonders, je vraagt waarom het dan gezellig is en dan hoor je :nou gewoon gezellig.
Gezellig is dus een gevoel, een emotie, een waarneming, maar waarvan?

Toegevoegd na 3 dagen:
Jullie antwoorden gelezen, blijkt de omschrijving van wat nu precies* gezellig * betekent, erg moeilijk.
Het is een emotie ( gevoel) dat je waarneemt , ondergaat ,door de omgeving en personen, maar gek genoeg , kan je het alleen ook gezellig hebben!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K
Annswers
13 jaar geleden
Goeie vraag. Mensen zeggen ook vaak; het is daar altijd zo gezellig, terwijl gezelligheid geen garantie geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf vind ik het erg moeilijk uit te leggen wat het nu precies is, je komt ergens binnen en het is zo gezellig, maar waarom?
Het heeft in ieder geval met mensen te maken, want alleen is niet gezelig, maar er is veel meer dan dat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet o.a. het verwachtingspatroon in je aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker belangrijk, is van grote invloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat ook alleen in de Nederlandse taal een woord voor.

Het beste antwoord

Dat is zo afhankelijk van de persoon die het zegt. Want het verschilt ook per persoon.

Als ik een stukje theorie pak vanuit het enneagram, dan heb je daar een type: de vredestichter.
Dit type persoon is pas in zijn of haar element als iedereen om haar heen in vrede is en het naar hun plezier hebben.
Zo iemand zal dus 'gezellig' zeggen als zij iedereen zich ziet vermaken. Zij zelf is daarbij ondergeschikt.

Maar back to earth (voor ons dan). Als je in een ruimte blij wordt, dan vind je het gezellig. Je past kennelijk erg goed in de energie die er hangt. De energie welke gemaakt is door de anderen EN jezelf.
Ik heb vaak genoeg meegemaakt, dat ik het bijvoorbeeld niet gezellig vond terwijl anderen zich gewoon zaten te vermaken. Als ik daar op terugkijk dan waren het ook niet de type personen waar ik me prettig onder voel. Of de ambiance van de ruimte.

Ik heb eens een keer ergens zitten eten, maar die ruimte was zo heerlijk, dat je het wel gezellig moest vinden. Die energie was zo sterk en krachtig.
Nu kan de indeling en de ruimte die energie creëren, maar ook de mensen die er zijn of geweest waren.
Net zoals bij je grot. Daar zal het heel snel gezellig zijn. En het kaarsje meer of minder is niet hetgeen wat die gezelligheid maakt.

Als alles samenkomt qua energie, de ruimte, de ambiance, de mensen. Dan is het echt gezellig.
Voor anderen is een paar biertjes al genoeg. En voor weer anderen is het biertje al gezelligheid:-)

Ik kan het nog steeds niet. Gevoel onder woorden brengen. Dat is zo moeilijk en daarom is je vraag zo moeilijk. Maar ik blijf het proberen, want het kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (29)

Voor mij betekent het saamhorigheid, knus en heeft het te maken met sfeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat gezelligheid gemaakt wordt door bekende.
mensen die telkens naar dezelfde kroeg gaan omdat ze het gezellig vinden is meer omdat er allemaal bekende zijn waarmee ze het gezellig maken.
los daarvan is het denk ik niet echt te definiëren.
iedereen denkt er anders over.
voor sommige is in de kroeg hangen gezellig terwijl voor de ander gezelligheid weer zoiets is als met het hele gezin een dagje uit.
los daarvan speelt drank/sigaretten en eten ook vaak mee met de gezelligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord
+1
Ik denk dat "gezellig" een kwestie is van je ergens thuis voelen samen met anderen. Zo als het "Gezellig ergens een kopje koffie gaan drinken".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is uiteindelijk een geestestoestand. Je voelt je op dat moment senang,je hebt de juiste mensen om je heen,kortom je zou willen,dat het altijd zo bleef. Een samenspel van factoren dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist
+1
Gezelligheid....en typisch Hollandse uitdrukking.
Voor mijn is gezelligheid jezelf kunnen zijn met degenen die je om je heen hebt.
Doen waar je zin in hebt, en volledig jezelf kunnen zijn.
Echte gezelligheid kun je dus nooit afdwingen, hoezeer dat ook geprobeerd wordt. Denk maar eens aan de verschrikkelijke opgeprikte verjaardagsvisites.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha ja, met van ie fijne stiltes waarin je alle hersens bijna hoort zoemen op zoek naar een veilig onderwerp, en altijd wel die ene tante die vraagt hoe het met Truus is omdat ze niet weet of vergeten is dat Truus er op een nare manier vandoor gegaan is en jan berooid achtergelaten heeft enzovoorts ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
............verschrikkelijke opgeprikte verjaardagen,............ waar de meest vreselijke ziektes en kwalen van de hele familie, kennissen en buren uitvoerig besproken worden.
...........gezellig he!..........
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha die verjaardagen idd! Verder ben ik het niet helemaal met je eens over gezelligheid. Ik zit ook weleens met vrienden op de bank waarbij ik me helemaal mezelf voel en waarbij ik kan doen waar ik zin in heb, en dan nog kan het verschrikkelijk saai zijn soms!
het is denk ik een bepaalde sfeer waarin jij je thuis voelt, en waardoor je je beter gaat voelen, en sfeer die bij jou past, wat voor de een wel gezellig is hoeft dat dus voor de ander niet te zijn denk ik.

De een heeft behoefte aan wat 'actie' harde muziek en dan dansen bijvoorbeeld. Terwijl de ander liever kletst zonder muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Bepaalde dode elementen kunnen heel erg sfeerbepalend zijn. Denk aan verlichting ( kleur, felheid en soort: kaarslicht geeft vaak meer sfeer dan een tl balk).
Opgeruimde opgeving.
Mooie muziek.

Verder zijn de mensen om je heen natuurlijk ook heel erg bepalend voor de sfeer, maar ook zonder anderen in de buurt, kan het ook erg gezellig zijn, als de basiselement maar juist zijn.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Herkenbaarheid.

Je zult een omgeving met louter dingen die je op geen enkele manier bekend voorkomen nooit als 'gezellig' betitelen.

Naarmate je meer dingen herkent, wordt het gezelliger.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Je bent met meerderen die op elkaar gericht zijn, je voelt je lekker als gevolg daarvan. Dat heet gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
dat bepaal je helemaal zelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Eddijst;

Volgens mij is de belevenis van 'gezelligheid' te zeer persoons- en omstandigheidsgebonden om te kunnen definiëren. Het komt immers te vaak voor dat het ergens in schijnbaar dezelfde situatie toch nooit zo gezellig is als die ene keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van het feit dat ze 'ns lekker uit de dagelijkse sleur (thuis) zijn.
Dat voelt altijd lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je op je gemak voelt samen met anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt samen zijn met vrienden en familieleden, mensen waar jij je goed bij voelt, een soort geborgenheid, gevoel van waardering etc. dan spreekt men van "gezellig samenzijn".

Ook de plaats waar men zich bevind kan wel of niet gezellig zijn, voor ieder verschillend.

Men kan bijvoorbeeld zeggen: wij zijn gaan eten met goed gezelschap in een gezellig restaurant. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
van energie, van hoe de energie vloeit en hoe die is vorm gegeven.
een bos bloemen kan op de ene plaats in de kamer bijdragen aan de gezelligheid en op een andere plaats geen goed doen, de energie die door het huis stroomt moet soepel stromen, organisch. Daar voelen we ons bij thuis en dat noemen we gezellig.

Als er veel ruzie in een huis is neemt de energie die door het huis stroomt dat voor een gedeelte op en voelt het niet gezellig. We voelen het als gezellig als het ons goed doet, als we er ons wel door voelen, als het bijdraagt aan onze gezondheid.

wat bepaald of iets (bijvoorbeeld de bos bloemen) bijdraagt aan een positieve sfeer is evenwicht. Er moet een bepaald evenwicht bestaan tussen de energievormen in de ruimte.

We willen er tot rust komen, maar het moet niet saai zijn. In de winter zoeken we warmte terwijl we in de zomer de koele uitstraling beter waarderen.
Alles draait om evenwicht. Een evenwichtige omgeving maakt dat wij ons evenwichtiger voelen, op ons gemak, we stellen ons open. Hè, gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meesten zullen op een feest zeggen: goh wat was het gezellig .
Maar als je een gevoelsmens bent dan ben je meestal blij dat je weer naar huis kunt .
Omdat er ook mensen komen met een negatieve energie en die pik je dan gelijk op .
En dan is het zoeken naar mensen met een positieve energie en dan er maar een beetje van te maken .
Maar het negatieve gevoel dat je dan krijgt blijft toch wel de overhand houden voor de rest van het feest .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag + Ed!
De sfeer van de mensen om je heen, de eigen gemoedstoestand, en de geur in de lucht! Dat bepaalt de gezelligheid..
en een lekker glaasje Shiraz..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan op verschillende manieren gezellig zijn en het zeer afhankelijk met welke verwachtingg je ergens naar toe gaat.
Als je een kroeg binnenstapt met een bepaalde verwachting en je treft toevallig dat sfeertje aan dan zeg je dat het een gezellige kroeg is. Kom je alleen binnen voor een kop koffie dan maakt het niets uit hoe het sfeertje is, als de koffie maar goed is. Het is inderdaad dus zo dat je in een bepaalde situatie in een bepaalde emotie moet zitten (de emotie kan zich natuurlijk ook aanpassen aan de situatie) en een bijbehorend verwachtingspatroon hebt en als daar aan voldaan wordt dan wordt het van zelf gezellig.

Ook kan gezelligheid zonder enige verwachting plotseling op je weg komen.
Een stelletje belt op en vraagt "kunnen we even langs komen"?
De volgende dag stel je vast dat hun bezoek erg gezellig was (of niet natuurlijk).
Die gezelligheid hangt af of je gelijkgestemde mensen om je heen hebt, het gesprek goed verloopt, dat er er wederzijds naar elkaar geluisterd wordt, dat je iets over je zelf kan (mag) vertellen (je wilt ook aan bod komen), etc.
Tijdens zo'n bezoek ontstaat een situatie die aan je verwachtingspatroon heeft voldaan.

Van de week zegt mijn vrouw "wat zitten we hier gezellig he".
We zaten gewoon aan de koffie televisie te kijken. En toch vond ze het gezellig.
Ze had dus waarschijnlijk zin om ongecompliceerd lekker ontspannend te zitten zonder moeilijke gesprekken (verwachtingspatroon/emotie) en de stuatie voldeed op dat moment aan dat patroon.

Ik zou dus zeggen gezelligheid is een waarneming/ervaring van een verwachtingspatroon welk patroon afhankelijk is van een situatie (emotie/stemming), maar ook plotseling gecreëerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het gezellig is als je je prettig voelt en de mensen om je heen vermaken zich ook.
13 jaar geleden
Ik vind het hier vaak gezellig. Ik denk dat het vooral een gevoel van thuis zijn is. Je op je gemak voelen, niet hoeven af te vragen wat je op een plek komt doen en of je het wel goed doet maar gewoon jezelf zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij bepaalt de omgeving om mij heen of ik een warm, behaaglijk gevoel krijg. Met name de kleuren bepalen dat bij mij, omdat ik erg kleurgevoelig ben. Een kamer met hoofdzakelijk blauwe of witte kleuren, zal ik nooit gezellig vinden, soms wel mooi. Ik houd van warme, aardse tinten en ook rode tinten geven mij een 'feel good' gevoel. Brandende kaarsen, een knapperig haardvuur, geen troep om me heen. Als ik alleen thuis ben, kan ik het mezelf gewoon gezellig maken door deze dingen toe te passen. Ik heb er niet persee anderen voor nodig, omdat ik ook wel graag alleen ben op zijn tijd, vind ik ook super gezellig.
Toch kan gezelschap ook gezellig zijn, vooral met mensen die gelijkgestemd zijn aan jezelf, waarmee je een goed gesprek kunt voeren of praten over koetjes en kalfjes, maakt niet uit, maar mensen die zich prettig voelen en die elkaar respecteren. Wanneer ik bij mijn ouders ben, krijg ik ook zo`n gezellig gevoel, omdat ik een fijne jeugd heb gehad en gek op ze ben. Ik voel een diepe liefde voor ze en vond het misschien daarom thuis altijd gezellig. Liefde is ook bepalend voor gezelligheid, vind ik, want liefde geeft een warm gevoel! Ik ben erg sfeergevoelig en als ergens geen goede sfeer hangt, ook al zijn het 'mijn' kleuren waarin ik me bevindt ( wat dus voor mij al aandoet als een gezellig huis) hoef ik me nog niet prettig te voelen. Vaak zijn de bewoners ervan dan schuldig hieraan. Er voelt dan 'geen liefde' voor mij, of er zijn in het verleden nare dingen gebeurd in dat huis. Kortom, de sfeer van mijn omgeving en het gevoel dat ik erbij heb bepalen of ik iets gezellig vindt. Ik denk dat dat bij de meeste mensen zo is, want bezoek is altijd moeilijk weg te krijgen, omdat het hier "zo gezellig' is en gezelligheid maak je zelf wanneer je je goed voelt en ervoor openstaat.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezellig he?
+1
gezelligheid wordt denk ik vooral bepaald door de persoon die zelf gezelligheid ervaart.
gezelligheid draagt een aantal factoren in zich:
-de mensen onderling kunnen he aardig vinden met elkaar
-qua energie zit men zo'n beetje op hetzelfde niveau
-de niveauverschillen zijn niet te groot
-men is geïnteresseerd in elkaars wel en wee
-gezelligheid is geven en nemen, verschillen bestaan vriendelijk naast elkaar.
tolerantie, vriendelijkheid, vrijgevigheid, gul-zijn, interesse, opmerkzaamheid hebben denk ik met gezelligheid te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je emotie wordt enerzijds bepaald door de reflectie van je ervaring, anderzijds door fysieke kenmerken. emotie is niets anders dan een chemische reactie (fysiek=neurotransmitters die door de hypothalamus worden afgeven als reactie op een al of niet opgebouwd gedachten patroon) . Met al of niet bedoel ik dat zelfs baby's al een gevoel van veiligheid kennen. in de regel kun je stellen dat iemands emoties alleen iets zeggen over de persoon zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als iedereen zich op zijn gemak voelt en zich vermaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke situatie is per definitie neutraal. de persoonsgebonden projectie op die situatie bepaalt hoe het uiteindelijk ervaren wordt.

bijvoorbeeld een doos vol met spinnen is niet per definitie eng, het is een doos vol met spinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je kan het ook in je eentje gezellig hebben,maar dan verveel je je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Instelling van de mensen zelf, en hoe die met de stemming van een ander in de groep omgaan... Hoe rustig en sfeervol is de omgeving zelf? Een omgeving bijvoorbeeld met heel veel rommel kan erg prikkelend werken en een ongezellige sffer oproepen... Een ander kan zich daar juist weer heel erg in thuis voelen en het gezellig vinden... je kunt alle prullaria uit je huiskamer weghalen en dan wordt het lekker rustig maar of het dan ook gezellig wordt... En je kunt bij je zus op de koffie gaan, maar als die alleen maar depri kan doen bijvoorbeeld, dan is het wel moeilijk het gezellig te maken. Een wie kent er niet de verplichte verjaardagsfeestjes waar iedereen maar een beetje zit te navelstaren? Je moet er zelf wat van maken. maar de rest ook. Anders wordt het niet wat... Als jij lekker gezellig doet in je eentje en zit te geiten dan heb jij het gezellig misschien maar als de anderen je dan droogkloterig aan zitten te kijken van "die spoort niet", ... naja wel apart natuurlijk en geeft op zich al een reden om te lachen ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zit te geiten?
Is dat gezellig? ;-)
Als tijd geen rol speelt...

Gezelligheid kent geen tijd, luidt het spreekwoord.

Als er geen tijdsdruk is, komt er een ontspannen sfeer.
Zolang er dan geen storende factoren zijn, waar iemand zich aan ergert, is het gezellig.

Ongeacht of het 1 persoon, 2 personen of een groep mensen betreft.

Is slechts mijn mening en niet wetenschappelijk onderbouwd. Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag weer Ed, in eerste instantie roept het de woorden warmte en saamhorigheid bij me op.
Toch kan een ruimte ook gezellig zijn, en daarop is niet perse het woord saamhorigheid van toepassing.
Maar toch hangt de basis van de betekenis van het woord wat mij betreft toch samen met het gezelschap dat er is en de warme sfeer die het samenzijn kan geven.
Mijn kleindochter van twee, die wat mij betreft nog een hele objectieve waarnemer is, kan echt samen met mij op de bank zitten,knuffels, speelgoed om ons heen, iets lekkers en drinken erbij en dan zeggen"isse sellig oma.
zij gebruikt dat woord wat haar natuurlijk door haar mamma en mij zo is geleerd. Ze gebruikt het wel omdat het voor haar de goede sfeer definieert op dat moment.
Er is dus een harmonieuze sfeer zonder nare dingen.
Ze heeft sinds een paar weken een nieuw broertje erbij en hij moet ook op de bank erbij, want dat hoort bij gezellig, met z'n allen samen in de goede sfeer.
Het is zo een heel erg Nederlands woord dat in andere taal bijna niet voorkomt. De engelse zeggen wel cosy wat de nederlandse betekenis redelijk dicht benadert.
Het heeft soms iets kneuterigs, dit woord maar ik denk dat het in de basis toch een mooie betekenis kent: samenzijn met elkaar in goede harmonie, het gezelschap(gezellig) en de sfeer is goed en warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.....isse sellig oma................
bedankt voor je antwoord+