Hoe en waarom projecteren je hersenen de REM-Shock als een val?

Iedereen kent het, de beroemde REM-shock, je bent half aan het slapen en opeens krijg je het gevoel dat je valt en wordt met een schok wakker. Dit is mede, omdat je spieren tegelijkertijd ontspannen als je in een nieuwe REM-fase gaat.

maar dit terzijde. Mijn vraag luidt: als ik een REM-shock krijg, zie ik mezelf vallen, als ik op de grond val, wordt ik wakker. Hoe kunnen de hersenen dit zo precies timen dat als je valt, dat je spieren zich ontspannen en waarom projecteren ze een persoon die valt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het gevoel dat je valt wordt veroorzaakt door je evenwichtsorgaan, dat die informatie doorstuurt naar je hersenen. Dus in feite zijn dat gewoon prikkels, die waarschijnlijk in dromen nagemaakt kunnen worden.. En waarschijnlijk ook als je net wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
W.s is het een reflex. Deze is sneller dan de hersenen. Een reflex wordt niet via de hersenen maar via het ruggemerg afgewerkt.

Andere antwoorden (5)

Volgens sommigen is het een oer-reflex vanuit de tijd dat wij nog op handen en voeten liepen en in bomen sliepen en dus nog apen waren. Zo schrok je als aap snel wakker als je dreigde te vallen!!!!

Toegevoegd na 29 minuten:
Eigenlijk is dit hetzelfde als mensen die worden geboren met zwemvliezen, d.w.z. vingers aan elkaar verbonden met huid. Dit vanuit de tijd dat we nog vissen waren. De hik is net zoiets, dit zou ook een reflex zijn om te voorkomen dat onze longen zich vullen met water o.i.d.

Deze eigenaardigheden worden ook wel getypeerd als omgekeerde evolutie, een soort kan zich dus weer relatief snel aanpassen als omstandigheden weer worden zoals ze ooit waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nou wat ze bedoelen met 'in slaap vallen'.
hoe de hersenen dit precies timen weet ik ook niet maar na zo'n val, schiet ik altijd wakker.... iets gedoseerder in slaap 'vallen' zou handig zijn voor mij tenminste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het evenwichtsorgaan, of juist de afwezigheid van de signalen ervan zou een rol kunnen spelen in de manier waarop wij uit de REM slaap vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt het valgevoel doordat je spieren ontspannen omdat je bijna in slaap valt, het valgevoel is niet de oorzaak maar het gevolg.
Kijk eens bij eerdere vragen over de hypnagoge schok:

- http://www.goeievraag.nl/vraag/slaap-beweging-maakt.82789
- http://www.goeievraag.nl/vraag/half-slaap-gevoel-eind-beneden.81082
- http://www.goeievraag.nl/vraag/valgevoel-veroorzaakt-bijna-slaap-valt.12264
- http://www.goeievraag.nl/vraag/schokjes-schokken.68703
- http://www.goeievraag.nl/vraag/slaap-wakker-schrikt-soort-val.66414
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst lezen dan pas mopperen graag.
Er is een theorie: Als je slaapt verlaat je ziel je lichaam. Als je wakker wordt gaat deze weer terug je lichaam in. Tijdens die shock valt je ziel dus in je lichaam, dat zou in iedergeval de timing verklaren.
Ikzelf heb dit heel vaak en vind het ook alles behalve prettig!