Hoe kom je van een eetverslaving af?

Bij andere verslavingen stop je met dat wat verslavend is (bv, roken, drinken, gokken, goeievraag.nl).
Bij een eetverslaving kun je niet stoppen met eten, daar ga je uiteindelijk dood van.
Hoe kun je een eetverslaving definitief de baas worden, zonder terugval die zorgt voor een nieuwe periode van afhankelijkheid, bv tijdens kerst?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot de andere verslavingen spreek je van een eetverslaving als er geen rem meer zit op je eetgedrag ( een rookverslaving heb je mogelijk ook bij 10 sigaretten per dag )
Het is echter wel degelijk een verslaving maar vaak met een achterliggende grond ( zie link )

Dit dient eerst te veranderen voordat je je eetverslaving aan kan pakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ga kijken en snappen wat je doet... daar ligt het begin...
Als je vroeg in je jeugd, zoetgehouden werd of afgescheept bent door een etensdingetje of snoepje...
Dan ligt daar al wat om naar te kijken...
Die tendens heb je je dan eigen gemaakt en wil zich voortzetten, nu nog terwijl je ouders je niet meer opvoeden...
Niet eten is geen optie, maar goed eten wel...

Ik stop nu even en ga later wel verder als daar behoefte aan is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel niet ik persoonlijk hoor.
Maar ik begrijp uit je verhaal dat het dus niet zomaar afkicken is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee het is niet zomaar afkicken... Het zijn oude programma´s die in de mind verankerd zitten die door andere nieuwe moeten vervangen worden... Dat is niet eenvoudig en er komt veel individuele expertise aan te pas...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bijna niveau 4 nu... nog een puntje
Door bij het boodschappen halen alleen maar gezonde dingen te kopen en dan sterk blijven tot de winkels gesloten zijn.
Je hebt dan geen kans meer om een zak chips of chocola te scoren.
Dit werkte bij mij altijd wel.
Hoe vaak ik niet na 20.00 uur het huis afgelopen ben om te kijken of er nog iets echt lekkers in huis was.
(nu helpt het ook nog wel mee dat de dichtstbijzijnde supermarkt zo'n dik tien minuten fietsen van mijn huis ligt).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jup, daarom is het ook een van de moeilijkste verslavingen om te tackelen. Het is absoluut niet mijn vakgebied maar natuurlijk wil ik er wel weer graag mijn mening over spuien..
Ik denk dat je vooral een onderscheid moet maken tussen je 3 maaltijden en alle tussendoortjes. Als ik naar mezelf kijk zie ik echt wel een verschillend gevoel in eten omdat er echt honger is, en eten omdat je nu eenmaal zin hebt in chocola en chips. Ik denk dat de kern ligt in het opnieuw herkennen van 'echte honger' en alleen daar op te reageren, zodat je je verslaving aan junk food kunt tegengaan. Je moet dus een duidelijk onderscheid weten te maken wanneer je goed aan het eten bent en wanneer verkeerd.

Misschien dat er trouwens wel nog uitzonderingen zijn hoor, mensen die zich helemaal vast eten aan brocolli ofzo, maar ik denk dat de meerderheid toch een verslaving heeft aan vettigheid en zoetigheid, en dat dat dan de dingen zijn die je, net als alcohol of roken, grotendeels uit je leven moet bannen.

Toegevoegd op 07-05-2009 13:17:58
o en trouwens, dat er heel veel onderliggende redenen zijn voor een eetverslaving heb ik hierbij nog niet genoemd, natuurlijk moet daar ook echt naar gezocht en aan gewerkt worden, maar dat leek me minder relevant voor het genoemde verschil tussen eetverslaving tov andere verslavingen, namelijk matiging ipv helemaal afkicken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 voor de toevoeging
Alle grote problemen zijn op te lossen met spuug, bierviltjes of/en ductape.
In dit geval kan je andere mensen (huisgenoten of familie leden) vragen op alle repen chocolade of chips die in huis zijn te spugen.
Mocht dit je niet tegen houden kan je proberen bierviltjes te eten. Daar zitten bijna geen calorien in en je wordt geconstupeerd waardoor je geen hap meer door keel krijgt.
Als laatste red middel kan je ductape op behaarde gedeeltes van je lichaam plakken en met je zelf afspreken dat je best een hapje mag als je een stukje ductape er af trekt.
Je kan trouwens ook nog gaan roken dat verminderd de eetlust.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij moet echt adviseur worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je vergeet WB40....