Wie corrigeert de kinderen vaker (op alle aspecten van hun opvoeding) binnen een normaal gemiddeld Nederlands gezin, vader of moeder?

Is er een onderzoek naar dit specifiek vraag?

Toegevoegd na 35 minuten:
gemiddeld gezin kan zijn:
een dochter en een zoon met 27 maanden leeftijdsverschil (de jongste is nu maximaal 3 jaar oud)
moeder was bijna 30 toen ze de eerste kreeg
vader is 2 jaar ouder dan moeder.

bron: oudersvannu.nl

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Definieer 'normaal gemiddeld Nederlands gezin', volgens mij bestaat dat gezin niet, want dat heeft 2,1 kinderen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus gescheiden telt hierin ook niet mee.

Het beste antwoord

Daar is onderzoek naar gedaan en de moeder is zonder twijfel winnaar met kop en schouders, ook als beiden fulltime werken.

Daarmee is niet gezegd dat vaders niet corrigeren, zij bemoeien zich vaak met een ander aspect van de opvoeding, zoals toekomstperspectief, situaties buiten de deur en andere dingen die meer buiten het gezin spelen.

Dat heeft mogelijk te maken dat de moeder gezien wordt als de persoon die het gezin intern bestiert (de stuurman m/v ) en de man de aspecten buiten het gezin.
Deze indeling sluit ook aan bij het verschil tussen mannen en vrouwen.

De emancipatie heeft hier geen blijvende verandering in gebracht.
Je bent op je best als je de dingen doet waar je goed in bent, moeders voelen kinderen vaak beter aan en corrigeren daarom vaker, mannen plannen meer op langere termijn en pogen de situatie buiten het huis beheersbaar te houden.
Zo zitten vrouwen en mannen ook niet teveel in elkaars vaarwater en dat voorkomt het bevechten van meningsverschillen.

Dit zijn grove gemiddelden, individuele situaties zullen hier dus sterk van af kunnen wijken, val mijn daar dus niet op aan.
Gemiddeld genomen bemoeien vaders zich meer met de kinderen dan gemiddeld over de wereld gezien, de Nederlandse man wordt gezien als een zorgzame vader.
Dat vaders in Nederland de luiers verwisselen wordt in veel landen niet eens begrepen, hopelijk komt dat nog wel eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Diegene die huismoeder/vader is.

Maar in de moderne tijd, diegene die het minst lekker in zijn vel zit.

Toegevoegd na 4 minuten:
O, dit is een gevoels-antwoord zoals je die van mij gewend bent.
Ik ken geen onderzoeken of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gevoel is goed hoor :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Denkbeeld, tegenwoordig bestaan die niet echt meer. Beide ouders werken vaak en kind naar de opvang of school.
Dat bedoel ik met moderne tijd. Maar in ieder geval, bedankt beide.
Er zal ongetwijfeld onderzoek naar zijn gedaan, maar ik weet niet door welke instantie, het zijn er zovele die zich daarmee bezighouden.
Ik denk zelf dat het als vanouds de moeder is die de kinderen het meeste bijbrengt, omdat zij zich vanaf het begin er het meest mee bezig houdt. Vrouwen kunnen beter praten en hebben over het algemeen meer geduld dan mannen. Mannen zijn erg doelgericht en vrouwen willen zelf eerst alles bespreken, overleggen, uitleggen, afwegen enz. Zij kunnen dan ook hun kind beter uitleggen en ermee oefenen. Ze zijn ook invoelzamer en zorgzamer, dit is nu eenmaal hun natuur. Daarom heeft de natuur ook bepaald dat vrouwen kinderen moeten baren en verzorgen
Kijk maar naar de dieren, de mannetjes zorgen voor het eten en de vrouwtjes voor het nageslacht.
amc
13 jaar geleden
Als ik in mijn vrienden en kennissenkring kijkt, dan is het altijd de moeder, die de kinderen meer corrigeert dan de vader. De vaders zijn vaak wat schappelijker en makkelijker.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in mijn kennissenkring is het net andersom. De moeder praat meer en legt uit en papa is veel strenger. De kinderen op school (kleuterklas) geven dat vaak ook aan, papa is veel strenger dan mama.
Dat zal degene zijn,die het meest thuis is. En zelfs in deze moderne tijd zal dat ongetwijfeld de moeder zijn.
Het getuigt m.i. niet van veel inzicht als de moeder gaat zeggen, na een overtreding van het kind;Wacht maar tot je vader thuis is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat toch echt de moeder is, in de verreweg meeste gezinnen.