Wat zorgt voor het 'herfstgevoel'?

Zit net even naar buiten te kijken en krijg echt zo'n gevoel van 'het is herfst' en wilde spontaan bolchrysanten gaan halen (weiger ik overigens tot eind sept/begin okt).

Maar toen keek ik rationeel naar buiten en snapte eigenlijk niet waarom ik dat gevoel kreeg. Het zonnetje scheen op dat moment, net als in de zomer, er liggen nog geen bladeren op de stoep, planten bloeien nog etc. etc.
Ook de nattigheid van de regen is natuurlijk in de zomer ook heel gewoon.

Geur en temperatuur lijkt me niet meespelen omdat ik van binnen naar buiten kijk.

Wat zou er dan toch voor zorgen dat je toch dat 'herfstgevoel' krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik denk, dat je onbewust oppikt, dat de groei in de natuur over z'n hoogtepunt heen is : al is het nog nauwelijks zichtbaar, toch is het frisse groen van de bladeren aan de bomen al met een klein geeltintje doorweven, en langs het spoor zijn de bramen rijp, en beginnen de blaadjes rood te worden. Het afgelopen weekend hebben ze hier in de polder het graan geoogst, en de velden liggen er stil en plat bij, onder die grijze lucht - al met al een gevoel van 'nestje maken': huisje weer gezellig maken, omdat het leven buiten langzaam weer naar binnen keert.

Sommige mensen zijn meer natuur-verbonden dan anderen, en jij pikt blijkbaar die signalen op. Het gevoel 'het beste moet nog komen' maakt dan plaats voor 'het beste hebben we gehad'. En natuurlijk maken de vroeger-donkerwordende avonden ook, dat je merkt, dat de zomer op z'n retour is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Afgelopen dagen is het natuurlijk best koud geweest en ook heeft het veel geregend. Het was best herfstig weer. Dit zal je gevoel bepaald hebben. Dat het vandaag lekkerder weer is, maakt niet dat meteen je herstige gevoel, dat je de laatste dagen hebt opgebouwd, meteen weer kwijt bent.
13 jaar geleden
Het 'herfstgevoel' is het besef dat iets afloopt.
De zomer is langzaam aan het aflopen en zeker met dit weer heb je het gevoel dat het al bijna zover is.

Hetzelfde gevoel hebben mensen ook wel eens als ze 50 zijn geweest. Ze beginnen dan aan de herfst van hun leven.

Het is dus puur de sfeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herfstgevoel

Razend en fluitend waait de wind om het huis
en de regen klettert tegen de ramen.
De bomen, nog te groen om de bladeren te
al te verliezen, wuiven door de wind mee.
De takken van de bomen lijken onder de
geseling van de wind te bezwijken.

Mijn gedachten dwalen af en ik voel een als
door de wind gedreven onstuimig
gevoel in me opkomen.
Wens je hier naast me om het schouwspel
samen met mij te aanschouwen.

‘k Probeer de druppels op het raam te tellen
en verbeeld me dat die druppels staan
voor onze uitingen van liefde voor elkaar.
Ontelbaar, onverzadigbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lichtintensiteit neemt nu zeer snel af, net als het aantal lichturen (en het minder zonnige weer de laatste dagen)
Dat zonlicht maakt serotonine aan , een hormoon waardoor je je blij , energiek en gelukkig voelt.
Omdat die aanmaak nu snel terug loopt nemen gevoelens als plichtbesef, back to business en einde vakantie het wat over en dat wekt wat melancholie op.
Dat is de herfstdip.

Toegevoegd na 22 minuten:
Omdat we een extreem zonnige periode deze zomer gehad hebben , en Augustus nogal tegenvalt, lijkt het of het herfstgevoel naar voren schuift.
Ook de drukte om de scholen, de financiele aderlatingen die de scholen meebrengen, de vakantiemoeheid, wat ook invloed heeft op het humeur van de kids , zijn allemaal bijkomende factoren.

Er is wel wat tegen te doen, probeer wat meer tijd buiten te zijn en -wat ik gedaan heb - zorg voor krachtig licht in de woonkamer (Daar heeft Philips zijn lichttherapie op gebaseerd) door de spaarlampen te vervangen door gasontladingslampen.
Spaarlampen geven redelijk weinig licht en ook de kleuren zijn niet altijd goed.

Dit is geen verkooppraatje, ik verkoop dergelijk materiaal niet eens.
Uit onderzoek is gebleken dat een kamer waar krachtig licht is (minsten 7000 lumen) de serotonineaanmaak op pijl blijft.
Dit is met ongeveer 70 Watt metaal halide lampen te verwezelijken , die geven meer licht dan een 500 Watt uplighter (op vol vermogen) Deze techniek is Nog) niet goed toegankelijk voor de particuliere markt, in winkels zijn ze gemeengoed, anders zouden de shops veel te warm worden.
Ik vertel dit omdat we vanuit de pleegzorg te maken hebben met kinderen die oa, stemmingswisselingen hebben.
Ze knappen bij ons snel op, zonder medicatie maar met goed eten , veel buiten zijn en goed voedsel gemaakt van (biologische) basisproducten (dus geen fast food of ander voorbewerkt materiaal) en voldoende activering en rust.
Bij onszelf werkt het ook en ik heb vrienden ook wel eens een dergelijke lampsysteem aangeraden.
Onder andere een papegaaienkweker heeft sindsdien VEEL beter resultaten, de papegaaien gaan zich weer natuurlijk gedragen en hebben , na jaren geen eieren gelegd te hebben, kuikens onderweg.
Is licht ZO belangrijk ? JA dus.
De belangrijkste biologische factor is de lichtvermindering in de herfstperiode, 21 juni is het zomer (hoogste zonpunt, maar eigenlijk is dat het hoogtepunt in de zomer, dus 11/2 maand later begint de meteorologische herfst. Dat is al twee weken geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het licht! Je merkt dat de zon lager staat, het licht krijgt een andere kleur en valt anders. Niet meer dat hele felle licht van begin juli, langere schaduwen.

(En ik zie hier al wel bladeren vallen, van de bomen die snel blad laten vallen als het een tijdje droog was: populier, sierkersen. De populieren ruiken ook al naar de herfst.
Oh ja, en: spinnenwebben met druppeltjes in de ochtend, sowieso veel spinnen, en bedenk ook: op dit moment bloeien er alweer hele andere planten dan in mei/juni/juli.)

De nattigheid is gemiddeld genomen niet zo heel gewoon dit jaar, we hebben een erg natte augustus, vooral door die paar keer dat we buien/dagen hebben gehad met soms zelfs een neerslaghoeveelheid die al een maandtotaal benaderde.