Is NLP een gevestigde wetenschappelijk methode van behandeling in de psychologie?

Heeft iemand ervaring met NLP? Werkt het bij iedereen als behandeling methode voor phobias en andere stoornissen? Wat heeft het te maken met zakelijk en personal coaching?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

NLP moet je zien als een verzameling technieken. Het bouwt vooral voort op de psychologische stroming van het behaviorisme die zich focust op gedrag. Een therapeut of een coach zou zeker een basiskennis NLP moeten hebben.
Het behandelen van een fobie en andere psychische stoornissen is helend werk, en daarmee vooral het terrein van de psychotherapeut. Het werk van een coach ligt echter vooral in het bevorderen van de zelfsturing van een persoon; zoals het opsporen van blinde vlekken, en het verbeteren van de aanpak van de problemen door de persoon zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat NLP werkt, dus nee het is zeker geen wetenschappelijke methode.

Een groot gedeelte van de werking is als placebo, dus volledig afhankelijk van de persoon die behandeld wordt en niet van de methode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een student vroeg eens aan professor Frijda, de specialist op het gebied van emoties. Professor, wat vind u van NLP? Hij zie toen geërgerd: Daar vind ik helemaal niets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Specialist op het gebied van emoties en vervolgens geërgerd reageren?