Wat is een goed voorbeeld van negatief motiveren?

Uit een reactie op GV.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik bedoel ik heb deze term uit een reactie op GV maar ik ben op zoek naar een voorbeel van de term in het algemeen. Ik dacht dat motiveren altijd positief was, maar volgens B kun je ook negatief motiveren en dat vind ik interessant.

13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om welke reactie gaat het?
anneliez
13 jaar geleden
Bedoel je zoiets als de sketch van Win Sonneveld: "Ik prees hem het graf in "waarin hij het heeft over de manier om de vriendjes van zijn dochter buiten te werken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
he mijn reactie haha
Annswers
13 jaar geleden
Thanks Burdy!

Het beste antwoord

Wanneer interne competitie aangewakkerd wordt.
Als belangrijke informatie vergeten wordt om door te geven, waardoor je niet naar behoren kunt reageren.
Wanneer je talenten niet optimaal gebruikt worden, maar juist geprobeerd wordt om jou zo weinig mogelijk te laten doen.
Als beloftes worden gedaan die niet waar kunnen worden gemaakt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Iemand motiveren om iets te doen wat eigenlijk niet goed is.
13 jaar geleden
Een min geven zonder te zeggen waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een antwoord correct is maar er direct een min onder word gezet zonder uitleg waarom...
en dat er maar word gedacht dat er vriendjes politiek heerst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja bij mij ook... ik heb wel door wie het doet nu..
rebecca
13 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel ik je nog wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij waren er gewoon mensen rond die alle antwoorden minnen, maakt niet uit wat er staat - en sommige mensen krijgen inderdaad standaard binnen seconden een min, je zou je toch vereerd gaan voelen dat die min-naars zo met je bezig zijn ;p
Een niet haalbaar antwoord geven.

Een niet zinnig antwoord geven.

Elkaar aanvallen op meningen.

Een antwoord minnen dat het enige goede is uit nijd dat je er zelf niet opkwam.

In discussie gaan terwijl je weet dat het antwoord klopt.

Een goeie vraag niet als goeie vraag markeren als deze wel goed is.

Een pb sturen met dat jou antwoord het enige juiste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Als je niet... dan..." Met een dreigement of iets in die richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij negatieve motivatie, doe je iets om negatieve gevolgen te vermijden. Bijvoorbeeld: je wilt nog niet naar huis, maar weet dat er nare gevolgen zijn als je te laat thuis komt.
Ook dreigen met straf als iemand iets niet doet, is een goed voorbeeld van iemand negatief motiveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand aanraden, dat het met een stapje minder óók best kan, dat iemand anders het heus wel zal doen als jij het niet doet, dat je je véél te veel uitslooft. Vragen : waarom zóú je? als iemand bijv een studie/cursus wil gaan doen - je krijgt er heus geen betere baan door, hoor...dat soort dingen.
Dus ipv. iemand te stimuleren en positief achter iemand te gaan staan, dempen en afraden en negatief beïnvloeden, iemand de zin en de motivatie ontnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Pas op Jantje, niet knoeien hoor" terwijl het kind een drankje naar de woonkamer brengt is voor mij een voorbeeld van negatief motiveren. Heel grote kans dat het kind wel gaat knoeien. "Ik weet zeker dat het je gaat lukken :)" is al veel positiever..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand motiveren om zijn reactie op een antwoord als los antwoord te geven zodat dat als "beste antwoord" kan worden aangevinkt, terwijl het in werkelijkheid geen goed antwoord is.
http://www.goeievraag.nl/vraag/tv-programma-minte-kijkers-getrokken.80959#454453

Dit overkwam mij vandaag. Ik werd gemotiveerd om iets te doen wat tegen alle ethische verantwoordelijkheden in zou gaan. En ik zou er ook nog rijkelijk voor beloond worden.
Vervolgens is iemand anders, die blijkbaar geen morele standpunten heeft, met mijn reactie aan de haal te gaan om vervolgens de volle buit te pakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Onder begeleiding van een dramatisch muziekje en een overdreven voice-over zou dit overigens een goed item kunnen zijn voor Hart van Nederland...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negatief motiveren is ongeveer een ezel aan zijn staart trekken als je wilt dat hij VOORUIT gaat lopen.
Straf in zijn algemeenheid zou je ook als negatief motiveren kunnen beschouwen.
De overheid probeert daarom (lijf)straffen af te stoppen.
Een boete voor te snel rijden is ook een voorbeeld.
Zitten mensen neurotisch op hun snelheidsmeter te letten in plaats van wat er op straat gebeurt.
Zo schijnt IEDERE flitspaal jaarlijks een mensenleven te kosten, omdat men op die palen let en niet op de weg.....
Mag je nog blij zijn dat je geen Zweed met een goed inkomen bent die 290 probeert te halen in Zwitserland waar je 130 mag.
Voor die boete had hij een vliegbrevet EN een vliegtuigje kunnen kopen......
Dat lijkt verdacht veel op negatief motiveren.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je iemand iets moet leren en bij voorbaat al zegt dat t die persoon toch niet lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door iemand stiekem te wijzen op wat jij vind dat diegene moet veranderen.

bijvoorbeeld: als jullie aan het praten zijn over het nut van beweging, zeg jij "dat zou ook goed voor jou zijn, (er kan bij jou ook best wat af)" er worden vaker zulke opmerkingen tegen deze persoon gemaakt.
je geeft iemand het gevoel dik te zijn, terwijl dat misschien wel meevalt. de persoon vat het te serieus op, is gevoelig en ziet deze opmerking als kritiek, deze persoon gaat overdreven lijnen en krijgt anorexia.

een extreem voorbeeld van hoe een misschien goedbedoelde opmerking iemand negatief kan motiveren. --> is motiveren tot iets negatiefs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mijn opleiding hebben we samenwerkingsopdrachten in de vorm van hardlopen met boomstammen.
en elkaar dan uitschelden om sneller te gaan noemen ze dan negatief motiveren.
bereik je overigens veel minder mee dan met positief motiveren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valse hoop geven.