Hoe kan ik het beste analogieen beredeneren? Zie uitleg.

Binnenkort moet ik een assessment doen waarbij een analogieentest 1 van de onderdelen vormt. Ik heb zelf op internet een paar tests gedaan en het blijkt dat ik er gewoon slecht in ben. Ik snap het uitgangspunt wel (je zoekt naar overeenkomsten), maar ik zie het gewoon niet. Wie heeft goede tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Volgens mij helpt het vast wel iets als je jezelf een training geeft. Maak een aantal van die analogietesten, zodat je er meer grip op krijgt. Kies internettesten waar je ook de oplossingen bij hebt, zodat je jezelf kunt corrigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk vooral in verzamelingen en kijk of het eerste of tweede woord een deelverzameling IN de verzameling vormt, van het andere woord.
het tweede woord wat je zoekt hoort dan tot de (deel) verzameling van het tweede voorbeeld-woord.
Zoek het niet te ver, dat is een valkuil.
Denk daarbij niet alleen aan voorwerpen maar ook aan smaak , kleur, vorm , constitutie, grootte, context enz.
Het gaat hun er om hoe "plastisch "je geest is.
Mensen die hier slecht in zijn , zijn soms ook niet creatief maar neigen naar een star denken in een nauw kader. dat wordt voor sommige functies als ongunstig gezien, waar het begrijpen en communiceren een rol speelt, maar niet voor alle werkzaamheden, waar eentonigheid en nauwkeurigheit tezamen een rol spelen wil men graag dat je gedachten niet teveel op de loop gaan.
DIT IS SLECHTS EEN SLECHT VOORBEELD.
Je kunt je hier in oefenen door oa cryptische puzzels te doen, daar deze ook met analogie en -associatie werken.
Maak je in ieder geval niet zenuwachtig, als je dichtslaat zet je op dit punt niets weg.
Dichtslaan is dan ook weer een meetpunt alleen helpt dat niet mee....
Sterkte.

Toegevoegd na 2 minuten:
nauwkeurigheid met een t, dat kan natuurlijk niet.