Wat is er aan de hand met iemand die het een zegt maar het ander bedoelt.

Natuurlijk overkomt iedereen dat weleens, je zegt per ongeluk lepel in plaats van vork, maar je corrigeert jezelf meteen: 'sorry ik bedoel vork'. Maar ik ken iemand die dagelijks dit probleem heeft, en er ook niet bewust van is, dus zichzelf ook niet corrigeert. Dat brengt een hoop verwarring tussen ons. Ik merk ook dat anderen soms in de war komen als ze met hem een gesprek voeren. Een voorbeeld, hij zegt ik ging met de bus naar X. Dan zeg ik: huh? Gaat er dan een bus heen? Dan zegt hij nee sorry ik bedoelde trein. En zo gaat het dagelijks. Zou er iets mis zijn met zijn hersenen? Ook met luisteren is het zo. Hij hoort stoel maar zijn hersenen registreren fiets. Hij denkt dan dat ik het over een fiets heb. Dat brengt verwarring. Heeeeel erg vreemd. Verder is hij gewoon intelligent en hbo+ afgestudeerd, en heeft een topbaan. Is dit een bekend fenomeen? Vraag me af of hij de enige is, want ik heb dit nooit met iemand anders meegemaakt. Hoe noem je dit in de psychologie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik door een auto-ongeluk een milde vorm van afasie: als ik moe ben, ben ik sommige woorden kwijt. Soms gebruik ik dan inderdaad verkeerde termen (wat me pas opvalt als mensen me onbegrijpend aankijken) of m'n hoofd blokkeert helemaal, dan zeg ik: Kun je me die .........
(Bedoelend: kun je me die vork even aangeven, alleen is het woord 'vork' dan compleet weg en kan ik niet verder.). Inmiddels heb ik wel trucjes geleerd om ermee om te gaan (belangrijkste: zorgen dat ik niet te moe word!), en weet ik ook dat ik zo'n woord dat ik niet kan vinden om uit te spreken, vaak wèl op kan schrijven.
Met horen heb ik geen probleem, dus bij mij helpt het soms als iemand me 'echoot'- in jouw voorbeeld: je vriend zegt 'ik ga met de bus naar X' en jij zegt 'Met de bus?' Het kan zijn dat ie dan wel 'herkent' dat het woord niet klopt. Maar omdat ie soms ook andere woorden 'hoort' is er geen garantie dat dat echo'en ook gaat werken bij hem.

Antwoorden (4)

dat lijkt op afasie.
kijk eens op www.afasie.nl
13 jaar geleden
Het lijkt mij dat er wel degelijk iets aan de hand is met deze persoon. Dit is niet gewoon een verspreking die iedereen wel eens heeft. Het lijkt mij idd een vorm van afasie. Het kan vanalles zijn. Wanneer je dingen gaat benoemen wat het allemaal zou kunnen zijn wordt je misschien onterecht bang.
Toch zou ik in voorzichtige bewoordingen het advies geven om er eens mee naar de dokter te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens dat dit een vorm van afasie zou kunnen zijn. Het is een stoornis van het spraakcentrum en wordt veroorzaakt door een beschadiging van hersenweefsel. Hij zou er m.i. het beste aan doen om zich op zeer korte termijn naar de neuroloog te laten verwijzen door de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met je antwoord, alleen: als iemand die altijd al heeft is die 'zeer korte termijn' niet zo nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik op mijn beurt met je eens. Erg verstrooide mensen kunnen ook iets dergelijks vertonen maar een alarmsignaal was voor mij het verkeerd 'horen' van woorden. Dat maakt de kans op iets neurologisch waar je beter snel bij kunt zijn wat groter. De opzet van GV is prima maar omdat gezondheidsvragen vaak oproepen tot vragen om meer duidelijkheid mis ik vaak wel de mogelijkheid tot uitvragen en dat mag niet, tenzij in reacties. Dan maar wat 'if-then-else' toepassen.
Daar lijkt me duidelijk wat aan de hand.
Heeft hij een ischemie of tia oid gehad?
Het lijkt inderdaad op afasie, maar dat wordt ergens door veroorzaakt, het lijkt me belangrijk om deze ooraak op te sporen, het kan zijn dat de oorzaak meer schade kan berokkenen.
Poog eens te ontdekken of en wanneer het begonnen is.
Weest niet boos , zelden of nooit zit hier boosaardigheid of verwijtbaarheid achter.
mensen die dit -na ongeval- meemaken , kunnen enorm vervreemden van hun omgeving maar ook van zichzelf.
Zelf heb ik na zwaar hersenletsel dit ook in sterke mate gehad en door weel training en analyse van oorzaak en medicatie is het wel een heel stuk beter geworden.
Vooral bij (geestelijke ) vermoeidheid kan het zich sterker manifesteren.
Dat kan dan ook een goede aanleiding zijn om wat gas terug te nemen, vooral op mentaal niveau.
Vermijd vooral belastende emotionele omstandigheden, soms kan er ook worden volgen, veroorzaakt door onmacht en verlies over het eigen functioneren.
Rustig en vriendelijk benaderen normaliseert de omstandigheden en de persoon zelf.
Treedt dit plotseling op en zie je ook scheef gezicht en /of andere motorische storingen , bel dan 112.
Bij een aneurysma in de hersenen (beroerte) en ander vormen van CVA moet er direct ingegrepen worden, anders kan er erg veel (blijvende) schade ontstaan met zelfs letale gevolgen, net als bij een hartaanval.

Toegevoegd na 3 minuten:
"dan kan er ook worden volgen , moet zijn , dan kan er ook WOEDE volgen.
Excuses voor deze storende fout in de tekst