Lijden mensen die zaken goed van meerdere perspectieven kunnen zien aan de positieve gevolgen van een gespleten persoonlijkheid?

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling: Met "de positieve gevolgen van een gespleten persoonlijkheid" bedoel ik hier niets meer en niets minder dan het kunnen hebben van meerdere perspectieven.

Toegevoegd na 1 uur:
"Dissociative identity disorder is a psychiatric diagnosis that describes a condition in which a person displays multiple distinct identities or personalities (known as alter egos or alters), each with its own pattern of perceiving and interacting with the environment." (Wiki). <- In hoeverre kan een ander perspectief niet 'gewoon' een kortstondig alter ego inhouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb zitten dubben over een antwoord, vooral omdat ik struikelde over "de positieve gevolgen van een gespleten persoonlijkheid". Wat zou je daarmee kunnen bedoelen? Welke positieve gevolgen?

Welke gespleten persoonlijkheid?

Die tweede vraag gaf het inzicht: het doet er niet toe wat je bedoelt.

Waarom? Wel, ik denk dat er geen sprake is van een gespleten persoonlijkheid. Het korte antwoord op je vraag is dus: "nee".

Als je zaken goed vanuit meerdere perspectieven kunt zien, hoort die eigenschap bij jouw persoonlijkheid. Bij jouw *ene* persoonlijkheid. Dat is hoe je bent, en dat betekent dat je helemaal geen gespleten persoonlijkheid nodig hebt om zaken vanuit meerdere perspectieven te zien.

Neem als eenvoudig voorbeeld de arme die een brood steelt. Ik kan begrijpen dat hij dat doet, vanuit zijn perspectief - het is stelen of verhongeren. Ik kan ook begrijpen dat de bakker daar boos om wordt, vanuit zijn perspectief - het is het beschermen van zijn koopwaar of, zij het een beetje, verhongeren.

Ik heb geen gespleten persoonlijkheid omdat ik dit probleem zowel vanuit het perspectief van de arme als vanuit het perspectief van de bakker kan zien.

Dus nogmaals: nee, mensen die zaken vanuit meerdere perspectieven kunnen zien, lijden niet aan een gespleten persoonlijkheid, en dus ook niet aan de eventuele positieve gevolgen van zo'n gespleten persoonlijkheid - ongeacht wat dat zou moeten betekenen.

Mensen die zaken vanuit meerdere perspectieven kunnen zien, hebben wellicht wel een *bredere* persoonlijkheid, hoewel ik dat zelf liever omschrijf als een bredere blik.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nu gaan we richting de neuropsychologie...   ;-) Toen je die shotgun voor het eerst noemde, was mijn hoofdgedachte meteen: nounou, da's toch echt een overtrokken reactie! Ik schrijf hier expres 'hoofdgedachte', want er zijn altijd meerdere gedachtenstromen tegelijk actief. In ieder geval wanneer je over de genoemde "bredere blik" beschikt - althans, dat denk ik. Een bijgedachte was: *waarom* zo overdreven? Een andere bijgedachte was: alleen als dreiging, of gaat hij daadwerkelijk schieten? Waarbij meteen sub-bijgedachte a zegt: schiet hij gericht, om te doden, en wat dan? Sub-bijgedachte b zegt tegelijk: schiet hij gericht, om te verwonden, en wat dan? En dan natuurlijk sub-bijgedachte c, die zegt: schiet hij expres naast de dief, en welke gevolgen zou dat kunnen hebben? Een heleboel hoofd-, bij- en subgedachten tegelijk. Waarbij ik moet erkennen dat dat slechts mijn subjectieve ervaring is. Ongeacht of tijd buiten ons bestaat (en, als tijd bestaat, of die lineair en continu is): wij creëren onze eigen tijd. De *ervaren* tijd wordt tijdens en achteraf geconstrueerd. Of al die gedachtenstromen écht tegelijk optreden, dan wel ná elkaar optreden, is niet te zeggen zonder een fMRI te ondergaan. Hoe dan ook, je uitleg over de beweegredenen van de bakker beantwoordde meteen de eerste bijgedachte, en veranderde daarmee al mijn gedachtenstromen. Die werden allemaal ge-her-evalueerd. Ik begreep de bakker beter. Tegelijk vroeg ik mij af of, ondanks dat betere begrip voor de bakker, ik het eens zou zijn met zijn manier van handelen. En of ik het zelf ook zou doen - al zou ik het er niet mee eens zijn, dan wil dat niet automatisch zeggen dat ik niet hetzelfde zou doen. De perspectieven die je tegen het einde van je reactie noemt, zijn inderdaad het inleven in een andere persoonlijkheid - of eigenlijk: in een andere situatie, in andere omstandigheden. Dat gebeurt (subjectief, en misschien ook objectief) tegelijk. Dit zijn mijn gedachten. Of ik hiermee je vraag beantwoord, moet je zelf maar aangeven...   ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zie dat je intussen twee toevoegingen op je vraag hebt geschreven. Ik laat mijn antwoord en mijn reactie even staan zoals ze nu staan; ik wacht jouw reactie af om te horen of ik al voldoende op je toevoegingen (die ik nu pas lees) ben ingegaan.
Cryofiel
13 jaar geleden
De vraag kan worden omgevormd tot: Is het mogelijk onderscheid te maken tussen het beschikken over een tijdelijk mini-alter-ego, en het beschikken over één "zelf" dat meerdere gezichtspunten kan omvatten? Ik denk (puur subjectief) dat dat onderscheid niet te maken is, of althans hooguit puur theoretisch is. Daarmee verdwijnt de vraag.   ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, dat is ook filosofie - soms moet je "heel vervelend" doen omdat de situatie daar nu eenmaal naar is. Het is iets waar we doorheen moeten om de werkelijkheid te kunnen doorgronden. Als je de werkelijkheid boven je persoonlijke voorkeur stelt, is dat een zure appel waar je nu eenmaal doorheen moet bijten. Het enige alternatief is je persoonlijke voorkeur boven de werkelijkheid stellen. Als je de breedheid van blik hebt om in te zien dat je dat doet, moet je ofwel leven met de wetenschap dat je de werkelijkheid afwijst en daarmee je inzicht benadeelt, ofwel zó enorm gaan geloven dat jouw voorkeur de werkelijkheid IS, dat het probleem verdwijnt. Veel mensen zijn wonderbaarlijk goed in staat tot het laatste. Zij zijn gelukkig, maar hebben minder inzicht, en minder kansen om alsnog inzicht te verkrijgen. Maar precies dat inzicht hebben ze dan juist niet... Goed, dan de rest van je reactie. Ik kan je redenatie volgen, inclusief de terugkeer naar de bron aan het einde. Tja... en nu?