Wat voor persoonlijkheid ligt ten grondslag aan sadisme?

Ofwel:wat bezield iemand om mens of dier pijn te doen?
Dat het ziek en gek is weet ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15K

Het beste antwoord

Volgens mij een BESCHADIGDE persoonlijkheid.
De meeste sadisten zijn in hun jeugd blootgesteld aan valsheid waaraan ze zich niet konden onttrekken of -nog erger - zijn ze door een sadistische ouder medeplichtig gemaakt in het pesten van een weerloos slachtoffer.
Dit laatste, sadisme by proxy zou je kunnen zeggen, geeft vaak aanleiding tot de ergste vormen van sadisme.
Zo zorgden de Duitsers er in de tweede wereldoorlog voor dat de EIGEN mensen als KAPO nog veel gemener werden dan zijzelf.
Mensen met een hoger moreel besef (vaak officieren ) lieten het martelen dan ook vaak over aan ondergeschikten (wannabees) en onttrokken zich vaak tijdens het gebeuren aan het waarnemen er van.
Dat laat iets zien hoe sadisme werkt.
Het is zwaar grensoverscheidend gedrag die door geconditioneerde mensen wordt uitgeoefend.
Dat conditioneren kan op veel manieren plaatsvinden, maar het pesten, minachten en vernederen van mensen
wordt in steeds ergere mate toegepast zodat de persoonlijkheid van de toekomstige sadist zich langzamerhand kan deformeren en mensen zo tot gedrag komen wat ze zich zowel vooraf als achteraf nauwelijks kunnen voorstellen.
Het omvormen van een "normaal "mens tot sadist is zeker zo sadistisch als de daaruit voortvloeiende activiteiten, alhoewel de ene de striemen in de huid draagt en de andere de striemen in zijn/haar ziel.
Dat laatste maakt het dubbel erg omdat het slachtoffer tot dader verworden is.
Dit proces zie je steeds terugkeren waar misbruik van welke aard dan ook aan de orde is.
Vandaar dat je het niet aan een persoonlijkheidsstoornis kunt koppelen maar wel aan deformatie van de persoonlijkheid.
Wel is het zo dat inderdaad narcistische, egocentrische , egoïstische, pervasieve en vele andere persoonlijkheidsstoornissen de deformatie kunnen verergeren.
Helaas heeft onderzoek aangetoond dat onder de geschikte condities vrijwel IEDEREEN tot ernstig sadisme in staat is.
Pas dus op waar je je mee inlaat en vollaadt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een wrede persoonlijkheid.
Wreedheid is onverschilligheid ten opzichte van het lijden van een ander en zelfs een positief genoegen eraan ontlenen.

Sadisme is plezier hebben aan of genoegen beleven aan het opzettelijk pijn doen of vernederen van een andere persoon. In strikte zin gaat het hier om genotsbeleving aan de macht die de 'sadist' heeft ten opzichte van haar/zijn 'slachtoffer'.

Genieten van de macht dus. Het gevoel de baas te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is iemand die genot heeft in het doen lijden van anderen. Allerlei oorzaken kunnen daar aan ten grondslag liggen. Die oorzaken liggen meestal in een combinatie van erfelijke factoren, psychologische factoren en sociale factoren. Welke bijdrage elk van deze factoren speelt is grotendeels onbekend.