Heb jij de controle over je eigen leven ?

Heb jij het gevoel dat jij de controle over je leven hebt of wordt je meer geleefd door de waan van de dag ?

Waaruit blijkt dat jij de controle hebt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Echte controle heb je nooit, het kan namelijk zo afgelopen zijn. Bijvoorbeeld door een auto ongeluk of een hart aanval. Maar buiten dit soort noodlot, kun je wel controle hebben over je leven. Dit gebeurt bij de meeste mensen door zekerheden in te bouwen. Bijv. het hebben van een vaste baan, waaruit je een vast inkomen ontvangt. Echter in deze tijden van crisis, is ook dat geen echte zekerheid meer. Toch zullen we deze zekerheden nodig hebben, om controle te houden. Een dak boven je hoofd zorgt ook voor controle. Hier kun je je terug trekken en doen en laten wat je zelf wil.

Voor mezelf heb ik wel eens het idee dat de waan van de dag regeert, maar ook dat kan prettig zijn en uiteindelijk controle leveren. Bijv. omdat je weet dat je dat aankunt.

Al samenvattend is er echter meer 1 zekerheid en dat is dat alles in je leven onzeker is. Hoe meer je controle wil hebben, hoe erger het tegenvalt als het tij keert. Echter we kunnen niet anders, dan controle willen hebben.

Dit is 1 van de redenen waarom ik geen drugs durf te proberen, afgezien dan van de drank van mijn avatar ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk van wel. Ik kies er namelijk iedere dag zelf voor om uit bed te stappen en de dingen te gaan doen die ik iedere dag doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang ik moet werken en rekeningen betalen is de controle beperkt. Maar hij is er natuurlijk wel in meer en mindere mate.

Ik kan kiezen waar ik werk, wanneer en kan mijn vrije tijd zelf bepalen toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, toevallig ingerold, maar wel ingerolt omdat het me leuker leek dan wat ik oorspronkelijk deed, dus min of meer wel controle over gehad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vwb die laatste vraag: je moet natuurlijk wel ergens aangenomen worden. Wanneer je werkt is vaak door je baas bepaalt. Met je vrije tijd kun je inderdaad behoorlijk wat doen. Oplossing: niet in loondienst gaan werken? Tja, maar dan moet je ook weer van alles doen om controle te houden natuurlijk.
Als ik volledig de controle over mijn eigen leven zou hebben, zou ik hier niet meer wonen. Maar toch heb ik de meeste dingen wel zelf voor het zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht de 1e zin eens toe. Je kunt toch gewoon verhuizen, wat let je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ik 18 ben en (nog) geen geld heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn er die naar het buitenland vertrekken en die daar een job vinden. Alleen of dat allemaal lukt en zo bevalt. Tja...
Natuurlijk heb ik de controle over mijn eigen leven. Het is alleen maar de vraag of ik deze controle altijd gebruik. Als ik wil kan ik stoppen met werken en iets anders gaan doen, als ik wil kan ik nu de pc uitzetten, als ik wil zou ik geen enkele rekening meer kunnen betalen. Die controle heb ik.

Het is alleen de vraag of ik nog prettig kan leven als ik die controle daadwerkelijk gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus de controle die je over je leven hebt, heb je alleen om de controle te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, waarom doen mensen dat niet wat ze echt willen? Wat weerhoudt ze dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet dat je alleen praktische voor jou bereikbare zaken noemt. De vraagsteller maakt niet helemaal duidelijk wat er precies bedoeld wordt met controle maar er zijn simpel zaken te noemen die niemand in de hand heeft. Zoals het weer.
Hoe meer je met de waan van de massa meeleeft, hoe meer controle je lijkt te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je als enige je geld in Ijsland had geparkeerd dan had je het nooit teruggekregen, als je deel bent van de massa dan ziet het er veel gunstiger uit.
Nee...

je ademt niet, je stroomt je bloed niet rond, je meet de temperatuur niet, je loost geen insuline in je bloed, je stuurt de prikkels van de ogen niet naar de hersenen, je doet zelf helemaal niets, alles gebeurt gewoon vanzelf...

Ik hoor het al komen de kritiek. ik zei je ademt niet. Ja klopt en dat doe je ook niet, want als je diep slaapt dan zou jij stoppen met ademen en dood wakker worden, is het niet zo?

Jij hebt totaal geen controle over processen in je lichaam, alles gaat vanzelf en gelukkig maar, want als je dat allemaal moest bijhouden dan zou je wel eens wat kunnen vergeten... Stel je eens voor?

Ik zal het maar verklappen: Het leven heeft alle, maar dan ook alle controle over jou.................

Op het moment dat je ademen zou stoppen, dan heb je nog minder dan 5 minuten dat je de wereld kunt zien, en dan gaat het licht gewoon uit voor je... en dan is het gebeurd, waar is dan je controle?

dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, toch knap dat het allemaal bij de meeste van ons goed werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daarom ben ik uitermate dankbaar, elke dag dat ik er nog ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, daar komt "pluk de dag" vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pak er dan nog maar een, biertje...
Op het moment dat dingen gaan zoals ik het graag heb, lijkt het of ik controle heb over mijn leven...maar...op het moment dat het anders loopt, dat het tegen zit, dat er ziekte, pijn, ongeluk of wat dan ook voor 'negatiefs', kortom iets wat niet volgens mijn planning is, ja dan... heb ik het gevoel dat ik de controle verlies, of nooit heb gehad....

Dus nee...ik heb geen controle over mijn leven...

Dat zelfde geldt natuurlijk voor de fysiek: ik heb geen controle over de fysieke processen in mijn lichaam...hoe mijn bloed wordt rondgepompt, hoe mijn haar groeit, wanneer er slepen gebeurt en ontwaken... het gebeurt gewoon of ik er controle over denk te hebben of niet...

Toegevoegd op 27-04-2009 22:25:04
'slepen' moet natuurlijk 'slapen' zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mystica;

Ik denk dat iedereen in principe wel de controle wel heeft over zijn eigen leven, maar deze bijna nooit neemt vanwege conventies, verantwoordelijkheden, verplichtingen, afspraken, emoties, verbintenissen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De controle die mensen hebben is zeer beperkt. Je kunt denken dat je 100 wordt maar voor het zelfde geld lig je morgen onder een trein of iets dergelijks. Dan is het helaas pindakaas. Denk maar eens aan die mensen die aangereden zijn tijdens koninginnedag, daarvan zijn er een paar hardstikke dood. Ga je lekker van huis weg om feest te vieren en kom je nooit meer thuis. Twin towers.. ga zo maar door. Voor mij is het een illusie om te denken dat je in controle ben van je leven, zeker wanneer je andere mensen daarvoor nodig hebt. Regeltjes e.d. of als je van die vreemde mensen als Bin Laden moet tegenkomen. Natuurlijk ben ik in controle wat ik 's avonds eet en wat voor tv programma's ik ga kijken. Maar er is niet veel meer. Of ik smorgens wakker wordt, dat heb ik niet voor het zeggen. Het is mijn hart dat bepaald wanneer het stopt met kloppen, om wat voor reden dan ook.