Hebben gelovigen en sceptici een fundamenteel verschil in hun karakter, in hun personaliteit of puur een intellectueel verschil van mening?

Als er een fundamenteel verschil is dan kunnen de twee groepen elkaar nooit echt (op intellectueel en gevoelsniveau) begrijpen.

Gelovigen (in religie of spiritualiteit) blijven gelovig zonder materieel bewijs, en meestal zelfs als ze een bewijs krijgen dat hun geloof is onmogelijk, blijven ze geloven.

Maar ook sceptici blijven vaak voor altijd sceptisch want je kan in principe in alles blijven twijfelen dus sceptisch zijn kan ook een soort levens overtuiging of een "geloof" zijn.

Ik probeer te bepalen hoever is de afstand tussen de twee en of het overbrugbaar is, wel of niet.

Toegevoegd na 2 uur:
Let op, in deze vraag staat SCEPTICI niet wetenschappers.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Je doet voorkomen alsof gelovigen nooit van hun geloof vallen, en alsof atheïsten nooit gelovig worden. Wat moeten we daar nou mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt zeker voor en het in interessant om dat ook te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt inderdaad het geval alsof de meeste sceptische sceptici, sceptisch willen blijven. Alsof ze nooit willen geloven en waarschijnlijk hun hele leven gaan opofferen om dat te bewijzen. Net zoals de meeste sterke gelovers willen blijven geloven in wat ze geloven. Op dit vlak zijn ze erg gelijk, namelijk hun eigen geloof is zeer sterk. Zo sterk dat ze er krampachtig aan blijven vasthouden. Waarom is dat, welk leed uit hun verleden zou dat veroorzaken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over je toevoeging, wat is het verschil tussen sceptici en wetenschappers?
In mijn optiek willen sceptici onomstotelijk bewijs, wetenschappelijk bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelovige wetenschappers maar geen gelovige sceptici, geloof ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar een sceptici heeft toch een sterk geloof... dat het niet kan? Dat is toch een geloof?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn wij misschien er over eens maar ik denk niet dat de sceptici het ook zo zien, daar had ik eigenlijk op gehoopt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed skepticus accepteert geen goede claim tot hij vindt dat hier voldoende bewijs voor geleverd is. Dan mag zij intussen best van mening zijn dat het kan. Het is er alleen nog niet van overtuigd dat het ook zo ís. Dat iets mogelijk is betekent niet dat iets is. Dat iets niet is betekent niet dat iets onmogelijk is. (Die laatste was "het" om de reactie genderneutraal te houden.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!

Het beste antwoord

Sceptici en gelovigen hebben bepaalde eigenschappen GEMEENSCHAPPELIJK.
Ze zijn zeer betrokken bij het onderwerp.
Als je gelovigen NIET vertaalt als religieuzen zijn dat mensen die door hun persoonlijke ervaring en belevenissen ZEKER zijn van hun standpunten.
Sceptici zijn dat echter OOK, zij geloven stellig in argumenten die een bepaalde stelling ongeloofwaardig maakt.
Echte gelovigen zijn ZEER ZEKER van hun opvattingen en overtuigingen, geen vezel van hun lichaam twijfelt aan datgene waarin ze geloven.
Sceptici gaan van het besef uit dat je (vrijwel) NIETS zeker KUNT weten.
(je zou agnostici als een stroming onder de sceptici kunnen zien)
Zoals haat en liefde erg dicht bij elkaar liggen verhoudt zicht ook scepticisme tot geloof, waarbij ik NIET aan wil duiden welke tot welke van de twee in deze de haat zich verhoudt, omdat ik daarmee een voorkeur/ waarde uit zou spreken., het geeft slechts aan hoe dicht deze sterke krachten bij elkaar liggen.
In een cirkelfunctie is alles wat oneindig ver weg ligt mogelijk oneindig dichtbij.
Vanuit hun beleving kunnen zo gelovigen en sceptici die denken volslagen van elkaar in inzicht te verschillen, toch heel dicht bij elkaar te zitten.
Ik heb stevige discussies met mensen uit beide groepen gehad en ik verbaasde mij er over hoeveel gelijkenis ze in hun mens-zijn vertoonden.
Misschien niet helemaal juist maar hopelijk begrijpelijk aangeduid :
-- X -- = +
+ X + = +

Sceptici pogen vanuit hun redenering onwaarheden te ontmaskeren, wat positief is.
Gelovigen proberen vanuit hun beleving tot waarheidsbesef te komen, wat positief is.

Ik ga hierbij uit van gelijkwaardige integriteit van de betrokken personen.

Religie heeft met geloof niet zelden NIETS te maken, omdat veel religiositeit voortkomt uit culturele gewoontevorming.
Niets wat ik geschreven heb in in welke zin dan ook beledigend bedoeld, ook als dat als zodanig opgevat zou kunnen worden, dat is dan te wijten aan mijn gebrek tot betere verwoording te komen.
Daarvoor dan mijn welgemeende excuses.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De 'wetenschapper' en de 'gelovige' staan tegenover elkaar.
De wetenschapper blijft zo, totdat de wetenschapper (door een bepaalde ervaring) ook gaat geloven in iets dat niet wetenschappelijk is vastgesteld.
En de gelovige blijft zo, totdat de gelovige door een voortschrijdend inzicht zijn geloof opgeeft en kiest voor wetenschap. Dat kan een hele intense stap zijn, een geloof dat vanaf de kindertijd onvoorwaardelijk aanwezig is, gaat niet zomaar weg.

Het zijn niet per se verschillende mensen, wel is het zo dat voor een groot deel van de gelovigen een geloof met de opvoeding is meegekomen, en voor de wetenschappers is het vaak zo dat het kritisch denken vanuit de omgeving (opvoeding of maatschappij) is ingegeven.

De overbrugbaarheid waar je naar op zoek bent, is te vinden in de ervaring die de personen opdoen in hun leven. Een gelovige kan door slechte ervaringen met kerk en mede-gelovigen opeens een ander inzicht krijgen, een wetenschapper kan door (voor hem onverklaarbare) zaken het inzicht krijgen dat hij het altijd mis heeft gehad.
13 jaar geleden
Volgens mij is het niet of/of/of, maar en/en/en.
De accenten en gradaties zullen per persoon verschillen.
De afstand tussen gelovigen en sceptici waarover jij spreekt, zal echter blijven bestaan.
Deze afstand zal, in welke lengte dan ook, niet volledig overbrugbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens een tv programma gezien, misschien was het zelfs een serie, over de rol van het geloof, maar ik kan het niet meer vinden.

De conclusie was dat gelovigen een stofje in hun hersenen hebben wat ongelovigen niet hebben.

Blijft het feit dat er niet twee duidelijk te onderscheiden groepen zijn.
Er zijn wetenschappers die toch in god geloven.
En er zijn atheïsten, die overgaan op het geloof, bij een bepaalde gebeurtenis.
Opvoeding en omgeving spelen ongetwijfeld ook een grote rol.

En begrip voor elkaar overbrugt de afstand wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
betekend sceptisch niet twijfel,ikzelf geloof dat er best een god zou kunnen zijn,maar niet als een mens mij dat verteld,want een mens weet het namelijk niet,mocht er ooit een mens komen die het kan bewijzen kan die de sceptici en gelovige bij tot elkaar brengen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik tot nu toe heb begrepen...

Wetenschappers (sceptici) kijken naar de buitenwereld.
Gelovers (spiritualisten) kijken naar hun eigen binnenwereld.

Wetenschappers willen anderen begrijpen door naar die anderen te kijken.
Wetenschappers proberen zichzelf te begrijpen door naar anderen te kijken.
Wetenschappers willen de wereld begrijpen door naar de wereld te kijken.

Gelovers willen anderen begrijpen door naar zichzelf te kijken.
Gelovers willen zichzelf begrijpen door naar zichzelf te kijken.
Gelovers willen de wereld begrijpen door naar zichzelf te kijken.

Met als geloof dat alles wat er in de wereld gebeurt ook in hunzelf gebeurt. Aangezien zij een onderdeel zijn van diezelfde wereld.
Gelovigen zien de dingen die bij hun zelf gebeuren ook gebeuren als zij naar de buitenwereld kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spirituele mensen vindt je in alle lagen van de bevolking, ook bij wetenschappers, het zou een onderdeel kunnen zijn van hun karakter, zachtmoedig, lieve en rustige mensen, zullen vaker voor het spirituele kiezen dan de gedreven wetenschappers, die geen kans voorbij laten gaan de wetenschap te promoten.
Het verschil in intelligentie zal er niet wezen, wel zullen hoogopgeleide mensen eerder een rationele oplossing bedenken, omdat dit beter aansluit bij de wetenschap.
De afstand tussen de twee groepen is vrijwel onoverbrugbaar, omdat toegeven aan de andere partij, gezien wordt als een verloochening van hun eigen principes, als een ondermijning van de wetenschap.
Toch staan we op het punt van elkaar te gaan leren, het uitleggen van bepaalde gebeurtenissen door de wetenschap aan de ene kant en de spirituele mensen aan de andere kant, zal langzaam minder waarde krijgen, maar zal wel de basis vormen voor geheel nieuwe inzichten.
Het algemeen aanvaarde placebo effect, geeft aan dat er mogelijkheden zijn voor genezing , nieuwe inzichten en onderzoeken zijn nodig om er doelgericht mee te gaan werken.
De kracht van de geest is ongelooflijk, het zal een totaal nieuwe weg zijn die we inslaan en daarbij zijn de wetenschappers en de spirituele mensen hard nodig, ze kunnen elkaar uitstekend aanvullen.
Als we kunnen begrijpen waarom bepaalde mensen genezen, die in de reguliere geneeskunde als niet te genezen worden beschouwd, maakt het totaal niet uit hoe het heet en wie of wat het veroorzaakt, we moeten stoppen met etiketjes op plakken en verder gaan met leren begrijpen waarom sommige dingen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Ed,
Zou jij mee eens zijn met het volgende verklaring "Spiritueel betekent niet materieel"?
Cryofiel
13 jaar geleden
Je gaat uit van een volkomen verkeerde aanname. Je zegt dat spirituelen eerder "zachtmoedig, lief en rustig" zijn, en dat wetenschappers heel gedreven zijn (kennelijk bedoel je dat negatief). Sommige spirituelen zijn zachtmoedig, lief en rustig. Net als sommige wetenschappers. Veel spirituelen zijn, helaas, alleen zachtmoedig, lief en rustig zolang ze fijn in hun eigen kringetje kunnen zijn. Dan vallen ze over elkaar heen met lovende woorden als "goh, wat voelt dit fijn", "wat zijn we het toch heerlijk met elkaar eens", "het maakt niet uit wat je zegt, als jij het zegt dan voelt dat goed". Jij hoort voor mij niet langer tot de zachtmoedige, lieve, rustige spirituelen. Hoe kun je anders het volgende van mij zeggen: —  Ik maak slachtoffers.
—  Ik jaag mensen weg.
—  Ik brand mensen af.
—  Ik scheld.
—  Ik duw en trek.
—  Ik heb levensangst.
—  Ik ben erop uit mezelf te profileren.
—  Ik gun een ander zijn standpunt niet.
—  Ik roep en schreeuw.
—  Ik ben onzeker.
—  Ik heb geen zelfvertrouwen.
—  Ik ben dominant.
—  Ik wil mezelf bewijzen.
—  Ik roddel.
—  Ik doe aan kwaadsprekerij.
—  Ik trap na.
—  Ik ben pathetisch.
—  Ik doe lelijk.
—  Ik reageer ten koste van anderen.
—  Ik ben aan het stalken.
—  Ik ben triest.
—  Mijn reacties zijn slechts lachwekkend.
—  Mijn intenties zijn verkeerd. En daarna doodleuk zeggen dat je me "nergens" van beschuldigt? Dan komt er nog een andere "zachtmoedige, lieve en rustige" spiritueel tussendoor om te zeggen dat het geen fluit uitmaakt of jij totaal onterechte beschuldigingen doet, want hij zal je hoe dan ook blijven steunen. En een derde spiritueel vertelt dat je rustig iemand compleet mag affakkelen, omdat je intenties zijn goed zouden zijn. Nee, daar lusten de honden geen kaas van. Het was dat ik de computer al had uitgezet, anders had ik *meteen* een verzoek aan GV gericht om mijn account te verwijderen. Met deze soort zachtmoedigheid en liefheid wil ik NIETS te maken hebben! Maar nee, ik schijn degene te zijn die mensen verjaagt. Jaja. Overigens, als links van deze reactie binnenkort "Onbekend" staat - verbaas je niet. Dat is nog steeds een serieuze mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Cryofiel Beste Ed,
Het is zo jammer dat het zo uit de hand loopt, ik geloof niet dat iemand had de intentie om iemand anders pijn te doen.
Iedereen is gepassioneerd over zijn stand punt maar niemand IS zijn stand punt.
Wij zijn allemaal hetzelfde kijk naar het antwoord van @bastanovum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Jacob, dat spitirueel niet matrieel zou kunnen zijn, gaat voor een groot deel wel op vind ik, bij bepaalde ervaringen hebben aardse goederen ook geen enkele waarde, later weer wel, want we blijven mensen en we zijn een onderdeel van de maatschappij. @ Cryo............ het ZOU een onderdeel kunnen zijn van hun karakter, zachtmoedige, rustige, lieve mensen, zullen vaker voor het spirituele kiezen dan de wetenschappers........
Er is geen enkele intentie om negatief te zijn.
Ook niet dat wetenschappers niet zachtmoedig, rustig en lief kunnen zijn, het spijt me, als je dat meent te lezen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Toch zeg je het nu weer: "zachtmoedige, rustige, lieve mensen zullen vaker voor het spirituele kiezen dan de wetenschappers". Je zegt dus dat de lieverds voor het spirituele zullen kiezen, maar de wetenschappers niet. Daarmee wek je wel heel erg de indruk dat de wetenschappers dus niet lief zijn. Mijn ervaring is juist precies andersom. In de wetenschap zitten heel veel zachtmoedige, lieve, rustige mensen. Sommige daarvan kúnnen zelfs alleen maar binnen de wetenschappelijke wereld functioneren, omdat die wereld tolerant en open is, en er niet hoeft te worden gevochten. Binnen de "gewone" maatschappij kunnen ze vaak slechts moeizaam functioneren, omdat ze daar moeten vechten en voor zichzelf moeten opkomen - en juist dat zijn dingen, waar deze wetenschappers te zachtmoedig voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begin mijn antwoord: sprituele mensen vindt je in alle lagen van de bevolking OOK bij wetenschappers..............
het zou een onderdeel kunnen zijn van hun karakter ......
(dus ook bij de wetenschappers.) Ik ken verschillende wetenschappers, die eerder rustig, verlegen en in zich zelf gekeerd zijn, die in hun eigen wereldje leven, het zelfde zie je bij spirituele mensen.
De verschillen zijn zo klein, we willen allemaal weten.
Deze twee groepen kunnen uitstekend naast elkaar leven, mits ze maar geen last hebben van zendingsdrang.
13 jaar geleden
Ze lijken meer op elkaar dan ze zullen willen toegeven, omdat ze geen van beiden volledig open durven staan naar de werkelijkheid.
Beiden (blijven ze) zoeken naar verklaringen, willen ze houvast, begrijpen. Angst is de basis voor beide houdingen.

Het verschil vormt zich o.a. door opvoeding, omgeving (welke houding krijgt de meeste waardering door de groep) of door wat men wil (onbewuste wil) ontwikkelen (Sommige capaciteiten ontwikkelen makkelijker als je een sceptische instelling hebt en andere capaciteiten ontwikkelen sneller op een gelovige ondergrond).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets gelooft dan neem je in vertrouwen iets aan waar geen bewijs voor is, immers, als iets bewezen is dan heet het weten in plaats van geloven. (Hoewel veel gelovigen zeggen dat wat zij geloven zeker te weten.)

Als je ergens sceptisch tegenover staat, dan twijfel je daaraan, dan weiger je de voorgestelde waarheid te erkennen zolang er geen bewijs voor is.

Het is dus onmogelijk sceptisch te zijn tegenover iets dat je gelooft.

Het verschil is vergelijkbaar met dat tussen een blinde een een ziende, met dien verstande dat zowel de scepticus als de gelovige zal vinden dat de ander de blinde is.

Maar ik denk dat in ieder mens een gelovige huist, dat ieder mens graag een beeld van de werkelijkheid heeft waar hij zich aan vast kan houden.

En in iedere gelovige woont een scepticus, sceptisch tegenover alles dat zijn geloof zou kunnen doen wankelen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal eens met je uitleg over geloof en weten; ik denk dat je onderscheid moet maken tussen rationeel en irrationeel geloof: - Rationeel geloof is het hebben van vertrouwen in een veronderstelde waarheid op basis van aantoonbaar bewijs. - Irrationeel geloof is het hebben van vertrouwen in een veronderstelde waarheid ondanks gebrek aan aantoonbaar bewijs. Ik denk dat jij de eerste vorm van geloof bedoelde met 'weten'. Weten is echter natuurlijk best een absoluut klinkende term. Ik denk dat je geloof beter als een soort schaal kan indexeren: 0% 100%
IG |-----|-----|-----|-----|-----| RG IG = irrationeel geloof
RG = rationeel geloof Waarbij de percentages dan aangeven hoeveel bewijs ergens voor bestaat. En die 100% is volgens goed filosofisch gebruik dan nooit haalbaar. Hoe dichter in de buurt van 100%, hoe meer je mag spreken van 'weten'. Denk je niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, die schaal kwam er niet helemaal uit als bedoeld. 0% en 100% moesten natuurlijk netjes boven de uiteinden van de schaal staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PS.:
Ik denk daarom ook dat het heel goed mogelijk is om sceptisch te zijn in combinatie met geloven. Sceptisch zijn betekent gewoon dat je open staat om je mening over een veronderstelde waarheid bij te stellen als bewijs aangedragen wordt die je veronderstellingen tegenspreken.
rose
13 jaar geleden
Ja, ik denk het niet. Geloof is juist niet-rationeel. Geloof is overtuiging zonder grond. Misschien bedoel je eigenlijk overtuiging waar je geloof gebruikt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik bedoelde "geloof" eigenlijk ook meer als woord zonder de religieuze connotatie, dus inderdaad in de zin van overtuiging ongeacht connotatie. Maar misschien maak ik het in de context van deze vraag wel een beetje onnodig verwarrend eigenlijk. :) Het woord 'geloof' of 'overtuiging' vind ik eigenlijk ook niet zo heel belangrijk. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik denk dat er gradaties van overtuigingen/geloof zijn. Voor mij gaat dit bijvoorbeeld van irrationeel naar rationeler (zonder noodzakelijk onderling verband trouwens hoor): - geloven in een persoonlijke god
- geloven in een universele 'schepper'
- geloven in de big bang theorie
- geloven dat de aarde om de zon draait Enfin, je begrijpt me denk ik wel.