Hoe leg je kort en bondig uit aan iemand wat ADD is?

Het gaat om mijn familie en vrienden.

13 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je deze vrag al niet eerder gesteld??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag
Annswers
13 jaar geleden
nee dat ging over voeding, maar goed om te weten dat iemand het in de gaten houdt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik want ik heb je nog gevraagd wat het inhield.. vandaar
Annswers
13 jaar geleden
dat lijkt me niet hoor, ik weet het zelf pas net

Het beste antwoord

Ik doe dat door globaal een uitleg over ADD te vertellen en dan zomaar ineens tussendoor "Oh, kijk, wat een mooie merel!" te mompelen en naar buiten te kijken. Vervolgens vraag ik me hardop af waar ik mijn autosleutels heb gelaten en dan loop ik naar de keuken en vraag ik "iemand koffie?".

Als ik vervolgens uit de keuken terug kome zeg ik "Nou, da's nou ADD." Werkt prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ADD is een stoornis waarbij iemand het erg lastig vind om zijn/ haar concentratie lang op een onderwerp te richten. dat zorgt ervoor dat de persoon snel is afgeleid en het moeilijk vindt dingen af te maken en vaak ook dingen snel vergeet. dat het ook lastig is om te plannen en structuur in zaken aan te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze weten vaak wel wat ADHD is,
Bij ADD is iemand druk in zijn hoofd maar niet in zijn gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
theoretisch gezien klopt het, men weet vaak van mensen met ADHD dat ze druk zijn en zien niet dat ze ook druk in hun hoofd zijn.
Het is voor de meeste mensen vaak toch te abstract. Ik vind het wel een goed antwoord overigens maar ik vrees dat bij velen het kwartje nog niet zal vallen.
Dan moet je gewoon beginnen met vertellen. Dat dee ik ook, maar dan ookmet de h ertussen, en nou dan ga je gewoon alles zeggen wat de hoofd mee bezig is en dan aan de eind dan zeg je gewoon nou snap je? als je nog weet wat je aan de uitleg was natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het eerste antwoord dat ik las het het meest beschrijft! Ik vraag ook wel eens iemand om een roos te beschrijven, als ze klaar zijn voeg ik er nog een lieveheersbeestje aan toe dat aan de achterkant van de bloem zit en zich druk maakt om het feit dat de hypotheek op zijn zonnebloem nog niet betaald is.!! Meestal begrijpen mensen het idee dan een stuk beter! Als je iemand ooit uit zij leggen wat adhd is moet je ze gewoon een liter redbul voeren en dan vragen om een draad door een naald te doen, meestal is die dan ook meteen duidelijk! Maar ik dwaal af...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ADD'er denkt zo hypersnel na dat hij over z'n eigen gedachten struikelt.

De aandacht tegelijkertijd bij verschillende dingen houden gaat minder goed dan bij "normale" mensen, maar concentreren op 1 onderwerp gaat juist weer beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ADD=Attention Deficit Disorder (letterlijk Aandacht tekort stoornis)
Je hebt problemen met je aandacht ergens langdurig bij houden. Soort van flipperkast effect in je hersenen denk ik dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ervaar ADD zo:

Je kennis en ervaringen zijn als een grote bibliotheek (in je hersenen) waar je door moet wandelen om een bepaalde boek eruit te halen (of bepaalde info op te roepen..) Ik kan door mijn bibliotheek wandelen maar ik het juiste boek niet altijd vinden..

Bij specifieke info kan ik moeilijk gericht die info eruit halen.. hoewel dat als ik in een situatie zit.. komt die er spontaan uit, zonder enig probleem. Maar op bevel lukt het me niet altijd.. en dan sta je voor de gek want je weet dat je het weet, maar je kan niet die plek vinden waar het antwoord zit!!

Bij ADD heb je het gevoel dat je constant op je beste moet staan.. je komt regelmatig dom over door dingen te vergeten en net daarom moet je je best doen om dat te compenseren..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens bij www.hersenstorm.nl
Daar is (bijna te) veel boeiends te lezen.
Links op de site staan diverse tabs, o.a. "adhd of add."

Je kunt familie en vrienden ook naar die site verwijzen.
Men vindt er dan al gauw veel herkenbaars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik leg het altijd uit als een stoornis bij een persoon die er moeite mee heeft om zijn aandacht te verdelen en doseren. Bij diverse onderwerpen kan hij/zij zijn aandacht er niet bij houden, hoe graag hij/zij ook wilt. Bij andere onderwerpen wordt hij/zij volledig opgeslorpt door het onderwerp en weet hij/zij geen grens te geven aan de aandacht die hij/zij eraan schenkt.
Dat laatste kan resulteren in depressie en burnout. Als je maar lang genoeg je aandacht verliest in iets raak je uitgeput.
Er zijn nog een hoop dingen te zeggen over ADD, maar dit is kort en bondig. De andere factoren zijn (even kort door de bocht nu..) niet voor iedereen van toepassing. Die wat ik beschreef hierboven wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn partner heeft een combinatie van add en adhd.
dat weten we pas sinds een jaar en ik leg het aan mensen in onze directe omgeving uit aan de hand van hersengolven.

Er zijn een aantal hersen golven

Beta golven; zorgen voor volledige aandacht en alertheid , oplettendheid, controle, bezigheid, het ondernemen van actie, concentratie etc.

Alpha golven; licht ontspannen gevoel, het gevoel dat je hebt na het afronden van een taak, je bewust zijn van de wereld om je heen maar zonder alertheid of actie, met je ogen dicht zitten.

Theta golven; meer onbewust, zeer ontspannen, dromen, dagdromen, rem slaap, diepe meditatie, niet meer direct bewust van de wereld om zich heen, minder/geen tijdsbesef etc.

Delta golven; diepste staat van ontspanning, allerdiepste slaap, coma, volledig onbewust, staat waarin monniken soms verkeren wanneer ze dagen/ weken onafgebroken in meditatie zijn.

Bij iemand met add is er een vrij hoge waarde van alpha
golven tijdens het bezig zijn. Er zijn uiteraard betagolven aanwezig, maar het fenomeen doet zich voor dat naarmate meer aandacht en concentratie en actie is vereist, niet de beta golven vermeerderen, maar juist de theta golven. Die als kenmerk ‘dromen’ hebben.
Hoe meer de add er wil concentreren, des te meer gaat deze dagdromen.

Bovenstaande leg ik niet helemaal uit hoor..ik beperk me tot een ruwe schets.

Dan leg ik uit dat een gesprek van mens tot mens net zo iets is als pingpongen.. over en weer, kort en snel.
Hersenpatroon vertoond korte , elkaar snel opvolgende golven.

Als iemand dan een moeilijke vraag stelt.. dan denk je daar even over na (hersenpatroon vertoond langere, tragere golven)
Als je een antwoord hebt schakel je weer over naar die korte golven om het antwoord over te brengen.

AD(H)Ders schakelen niet zo makkelijk. Hun hersenen vertonen OF teveel van die korte golven OF teveel van die
lange golven.

Verhoudingsgewijs dan he...want laten we eerlijk zijn.. het aantal AD(H)Ders groet enorm. Nog even en dan zijn ZIJ de norm in plaats van de niet AD(H)Ders.
Het lijkt wel een onderdeel van onze evolutie.

Grappige wereld zal dat worden.
Mijn ervaring met AD(H)Ders is dat het hele eerlijk, oprechte, no nonsens mensen zijn.. een verademing!