Waarom vergeten we dingen we niet mogen vergeten, en herinneren we dingen die we juist niet willen herinneren?

dit is een veel voorkomend aspect bij een gemiddeld mens en ik vroeg me af of iemand hier een antwoordt op wist.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Wat je vergeet zijn meestal de simpele dingetjes. Dagelijkse dingetjes zoals dat je nog eieren moest halen. Belangrijkere dingen vergeet je doorgaans niet of je moet het wel heel druk hebben of aan een of andere geheugen ziekte lijden.

Vergeten of herinneren heeft dus met de geheugenfunctie van onze hersenen te maken. Hoe sterk is die ? Maar ook waar zit jij met je gedachten ? Als je gedachten erg onrustig zijn en je telkens 10 dingen tegelijk wilt doen of een druk dagschema hebt, dan zal je dus makkelijker dingen vergeten. Dat heeft met focus en aandacht te maken. Waar zit je aandacht en hoe verdeel je die ?

Als je vraagt waarom herinneren we dingen die we niet willen herinneren.. dan neem ik aan dat je het hebt over traumatische dingen ? Vervelende dingen die een emotionele lading hebben. En daar zit dus de oorzaak gelijk. Doordat er een emotionele lading aan zit, zal het niet zo makkelijk te vergeten zijn. Je hebt er sterke emoties bij, wellicht ook sterke associaties en triggeren die heel erg in bepaalde situaties of omgevingen. Dan schiet hetgeen je wilt vergeten gelijk weer vanuit je onbewuste naar het waakbewustzijn.

Daarbij vergeet je in principe dus niets. Je bent het echter je niet altijd bewust. Maar in je onbewuste ligt alles nog steeds opgeslagen. Als een enorme geheugen database. En als je een bepaald liedje hoort, een bepaalde geur ruikt of iemand ziet, dan triggert dat en roept dat herinneringen op. Gewenst of niet gewenst.

Het onbewuste heeft ook een eigen taal en werkt vaak met symbolen. Beelden, geluiden, geuren. Het onbewuste en bewustzijn werkt ook anders dan je vaak denkt. Want het woordje "niet" kent het bewustzijn dus eigenlijk niet.

Als ik tegen jou zeg: denk 3 minuten niet aan roze olifanten.. en jij moet dat doen, dat lukt je dan prompt niet. Terwijl je de hele dag nog niet aan een roze olifant gedacht hebt. Maar ook al gebruik ik het woordje "niet" .. je bewustzijn.. maakt er dus "wel" van.

Als je meer wilt weten over het bewustzijn en het onbewuste. Dan is een interessant boek: Het slimme onbewuste van Ab Dijksterhuis. Ik ben het toevallig aan het lezen ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, zelfbedrog en zelfkwelling zou een reden kunnen zijn. Verder is iedereen anders en ligt het aan de persoon en de situatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe meer iets indruk maakt, hoe beter je het kan herinneren... dat is regel nummer een...
verder heb je ltm en stm... Longterm memory en shortterm memory...
De termen zeggen het al... Dementen zijn mensen die vooral stm verliezen, kunnen heel goed geholpen worden door spelletjes te spelen uit hun jeugd, en dat blijken ze vaak nog verrassend goed te kunnen...
Het hangt niet van de wil af, maar de indruk die het maakt, of je het onthoudt of niet...