Wat kunnen de gevolgen zijn als je een ander spiegelt in zijn gedrag?

een jaar geleden
2.2K
jc54
een jaar geleden
Dat kan irritatie opwekken, en als het te erg wordt kan dat uitmonden in ruzie.
Cryofiel
een jaar geleden
Zonder toe te lichten DAT je spiegelt en WAAROM je spiegelt, is ruzie het meest waarschijnlijke resultaat.
tinus1969
een jaar geleden
Een beetje spiegelen is goed (geeft herkenning en aansluiting). Overdreven spiegelen is na-apen en leidt tot ruzie.
Richardjedat
een jaar geleden
Het kan ook zo zijn dat je diegene wakker schudt, en dat hij na gaat denken over zijn problemen.

Antwoorden (1)

Dat is geheel afhankelijk van het gedrag wat je spiegelt en hoe de ander hier mee omgaat.

Je hebt het type spiegelen wat bijna iedereen onbewust/semi bewust doet, waarbij je aanpast aan degene waar je mee communiceert. Dat geeft vaak een positief effect op degene waarmee je communiceert, Denk hierbij aan het aanpassen van spreekvolume en spreeksnelheid. Zeker als het betekent dat jij zachter/langzamer gaat spreken.

Echter is er ook het spiegelen waarbij je wellicht probeert de ander in te laten zien dat deze vervelend verdrag vertoont. Dan kan het grofweg twee kanten opgaan:
-De persoon die je spiegelt vindt dit vervelend en het wekt irritatie op.
-De persoon die je spiegelt doorziet door jouw spiegelen zijn vervelende gedrag en snapt nu waarom zijn gedrag geen positieve invloed heeft, of nog mooier (en onwaarschijnlijker) de persoon past zijn gedrag aan.
een jaar geleden