Is "iets wat je blij maakt" wezenlijk iets anders dan "iets wat je gelukkig maakt"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Het is niet "wezenlijk" iets anders denk ik. Als je naar de betekenis van beide woorden kijkt zoals in woordenboeken geformuleerd, dan wordt het een ook wel met het ander gedefinieerd. Beide emoties geven aan dat je een goed en positief gevoel hebt, dat je misschien vrolijk bent, vreugdevol of gewoon tevreden. Tegelijkertijd kunnen deze emoties ook naast elkaar bestaan. Je kunt immers heel gelukkig zijn, maar op een specifiek moment toch ook bedroefd zijn. Maar in de context waarin je je vraag hebt gesteld denk ik dat het in feite op hetzelfde neer komt. Je bent blij, gelukkig, je wordt er vrolijk van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, ik kan blij zijn met een financieel voordeel, maar een nieuwe vriendin zou me echt gelukkig kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blij is een momentopname.
Geluk is een langer durende status, bovendien met meer diepgang.

Dus er is een essentieel verschil tussen de twee.
13 jaar geleden
Je bent blij dat je vader niet nog langer hoefde te lijden, maar je bent niet gelukkig met zijjn einde. Gelukkig zijn gaat dus veel dieper dan blij zijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig zijn is een andere emotie dan blij zijn en meer een gemiddelde beleving.

Blij zijn dat iemand niet lang hoefde te lijden vind ik niet zo een goed voorbeeld,want je kunt ook zeggen , gelukkig dat hij niet lang hoefde te lijden, dat voorbeeld geeft volgens mij de essentie niet goed weer.

Blij zijn en gelukkig zijn hoeft zelfs niet altijd aan elkaar gekoppeld te zijn.

In mijn optiek is gelukkig zijn een situatie waarin de ontwikkelingen zich gunstig uitpakken EN je je dat realiseert, blijdschap is een dankbaar en goed gevoel.
Geluk bevat een sterke toevalsfactor terwijl blij zijn uit een
daad van jezelf of van een ander voortkomt.
Als je pech hebt maakt iemand die je helpt eruit te komen blij ( dankbaarhei vanuit een afhankelijkheid en/of goedheid).
Gelukkig was die persoon in de buurt ( toevalsfactor).
Geluk komt niet voort uit een verdienste.

Zo is pech hebben een gebrek aan geluk, niet aan blijdschap, alhoewel je er wel sjacherijnig van kunt worden
Gelukkig duurt dat laatste vaak vrij kort en ben je blij als het geluk je weer toelacht.

Toegevoegd na 2 uur:
Dan zit er nog een verschil tussen geluk hebben en gelukkig zijn.
Mensen die de hoofdprijs in een loterij winnen hebben geluk, dat wordt althans zo gezien.

Helaas is gebleken dat mensen in die situatie zeer ongelukkig kunnen worden, omdat hun manier van leven is verstoord en ze met de nieuwe manier van leven niet goed kunnen omgaan, ofwel het geld opraakt.

Het gelukkig zijn geeft dus ook een beleving aan dat je "in balans " bent, goed in je vel zit en alles een beetje mee zit.
Daarin speelt blijdschap weer wel een belangrijke rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik gelukkig zijn meer een gemoedstoestand, en blij zijn meer een emotie die veel korter duurt.
Blij ben je met iets materieels, of iets tastbaars, echt iets concreets.
Geluk is een gemoedstoestand die vaak van meerdere dingen afhankelijk is, en ook met je levensinstelling en je karakter te maken heeft. (is het glas halfvol, of halfleeg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijheid is meer een kort gevoel en geluk zit diep in je. Geluk wordt gemaakt door omstandigheden, genieten van elkaar, genieten van een aangenaam dineetje met leuke mensen. Of het winnen van iets, voordeel behalen boven een ander, het niet of net niet getroffen worden door het noodlot, of het beoordelen van een periode van je leven achteraf. het gaat bij geluk dus om de beoordeling van een situatie. Het kan zowel bewust als onbewust zijn, maar komt uiteindelijk in het bewustzijn.

Als je net een ongeluk overleefd hebt, dan ben je blij dat je geluk gehad hebt, zo is het verschil het beste te omschrijven.

Geluk is dus een situatie en blijheid is een emotie.
amc
13 jaar geleden
Nee, het is precies hetzelfde.
Er is wel een verschil echter, het een refereert aan jouw persoonlijke afkeur en het andere aan jouw persoonlijke voorkeur. En voorkeuren verschillen nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blij zijn kan het begin zijn van gelukkig zijn. Het is er althans een aanzet toe maar hoeft er niet noodzakelijkerwijze in uit te monden. M.a.w. blij zijn duurt veel korter en is minder intens dan gelukkig zijn en is dus niet hetzelfde.
13 jaar geleden
Dit is volledig afhankelijk van jouw interpretatie van gelukkig zijn en blij zijn. Volgens de van dale echter is blij niet hetzelfde als geluk, anders werd dit ook wel als antwoord gegeven bij één van de twee woorden.

ge·luk het; o 1 gunstige loop van omstandigheden; voorspoed: hij heeft altijd ~ boft altijd; van ~ mogen spreken veel geluk hebben 2 aangenaam gevoel van iem die zich verheugt

blij bn, bw; -er, -st 1 vrolijk, opgewekt 2 verheugd over: ik ben ~ u terug te zien 3 blijk gevend van opgewektheid: in ~de verwachting zwanger 4 verblijdend, heuglijk

Stel, je hebt een week niet gegeten en krijgt een bord eten. Dit maakt je op dat moment blij. Maar maakt dat bord eten jou op dat moment ook ineens een gelukkig persoon? Persoonlijk zeg ik nee, dat is een wezenlijk verschil.

Over het algemeen is geluk meer een soort langdurige blijheid. Als je het hebt over iets dat je blij maakt praat je meestal over een gebeurtenis van een minuut, een dag of misschien een maand. Bijvoorbeeld je kunt blij worden als je een nieuwe auto krijgt. Of een koekje. Echter, als je een koekje krijgt zal dit moment van bijdschap vervagen gedurende een bepaalde periode van misschien een minuut. Als je een auto krijgt zal je waarschijnlijk wat langer blij zijn maar ook dit zal met verloop van tijd verdwijnen.

Dan heb je geluk. Als je het hebt over iets dat je gelukkig maakt praat je meer over bijvoorbeeld je partner. Een relatie van misschien enkele of vele jaren. Dan zeg je niet je maakt me blij, maar je maakt me gelukkig. Dit omdat hij of zij je gedurende een zeer lange periode blij maakt, wat dus als geluk wordt genoemd. Van het krijgen van een auto wordt je dus (waarschijnlijk) blij, maar niet gelukkig.
Bij het hebben van een goede relatie wordt je een gelukkiger persoon, we spreken dan niet over blij.

Kort gezegd, het wezenlijke verschil tussen iets wat je blij maakt en iets wat je gelukkig maakt is dat geluk dus meer een soort blijdschap die gedurende een zeer lange periode blijft voortduren.