Hoe komt het dat minder inteligente mensen sommige dingen toch abnormaal goed kunnen onthouden?

Ik ken iemand die lwoo (leerweg ondersteunend onderwijs) heeft als opleiding dit is volgensmij lager dan Praktijk VMBO? En is al 1 keer blijven zitten en dit jaar gezakt. Ik ken haar heel goed (Familie) en zij heeft meer tijd in haar studie gestoken dan mij en ik heb vroeger HAVO gedaan.

Nu is het vreemde dat zij heel goed telefoonnummers (van sommige mensen wel 3-4 telefoons terug onthoudt ook heeft ze het niet vaak gehoord) onthouden en autokentekens van mensen (Ook van vorige auto's van mensen en zelfs van mensen die we niet vaak zien).

Ik heb dit nooit kunnen begrijpen als je dit zou makkelijk kan onthouden. Moet je toch ook die makelijke nederlandse/engelse woordjes onthouden? Het kan ook niet echt interesse zijn denk ik want ze is helemaal niet geinterreseerd in auto's. Wel is ze heel sociaal wat misschien de telefoonnummers kan verklaren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Praktijkopleiding van het VMBO is de minst theoretische opleiding. Hier gaan kinderen naar toe die alleen praktisch kunnen leren. Voorts is het ""dan ik"" ipv ""dan mij"". Past iets beter bij HAVO ook.

Antwoorden (9)

Het is niet meteen dat als je minder intelligent bent je dingen niet goed kan onthouden, bij minder intelligente mensen zijn de verbindingen in de hersenen wat minder waardoor het bij hen langer duurt om dingen te begrijpen en te kunnen verbinden met elkaar.

Enne... Het is trouwens inteLLigent in plaats van inteLigent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft met motivatie te maken om die woordjes ook daadwerkelijk te willen doornemen meestal ontbreekt dat, door watvoor reden dan ook.

Als die persoon de wilskracht had gehad om die woordjes te leren / door te nemen dan zou het goed gaan.

Intelligentie en het goed kunnen onthouden van dingen hoeven niet perse hand-in-hand te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze gewoon goed is met cijfers onthouden. Waarschijnlijk hoef je ook maar 1 keer te zeggen hoelaat de bus van A naar B gaat.

Google maar eens op idiot-savant. Hoewel dat weer erg extreem is
13 jaar geleden
INtelligentie gaat over verbanden kunnen leggen. Kunnen interpreteren.
Onthouden is de geheugenfunctie. Zo heb je het verschijnsel van de idiot savant (de wetende idioot), die hele boekwerken kan onthouden, zonder iets van de betekenis te snappen.

Ja, Hersencel, die hersenen zitten gecompliceerd in elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligentie is niet alleen het onthouden van nummers en of cijfers. Kijk maar naar een IQ test. Daar gaat het over meerdere dingen zoals taal, vormen, rekenen, etc. Waar de een goed in is, is de ander weer wat minder sterk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk een vorm van dyslectie. Zo heeft iemand met dyslectie moeite met lezen of schrijven. Maar gaan uitblinken in andere dingen. Mensen met dyslectie zijn niet dom. Hebben moeite met lezen en daardoor een achterstand maar kunnen deze achterstand ophalen door op andere wijze te gaan leren. Met begeleiding kan een kind dat ergens in uitblinkt die weg in de hersenen ook gaan gebruiken om andere dingen te leren maar daar is wel deskundige hulp bij nodig. Het kan heel goed zijn dat het kind op sociaal vlak zeer hoog scoort. Ook is het goed mogelijk dat zij problemen sneller oplost dan de gemiddelde mens en daarom niet begrepen wordt door anderen. Let maar eens op ze denkt niet in problemen maar in oplossingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heeft misschien ook te maken met faalangst / zelfverzekerdheid. De druk op het leren van woordjes voor school is hoger dan telefoonnummers. Zij is misschien heel trots dat ze dat wel kan en dan dat als knap ervaren wordt en durft daardoor te denken dat ze misschien ook wel woordjes uit haar hoofd kan leren en dat geeft haar moed.
13 jaar geleden
Zulke mensen hebben vaak een selectief geheugen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben een een autistische stoornis, die hun totale intelligentie drukt, maar hen HELPT zich goed te concentreren EN interesseren voor specifieke gestructureerde zaken, zoals cijfer- en/of lettercombinaties
telefoonnummers/kentekenplaten/postcodes enz.,
een sterk tot zeer sterk fotografisch geheugen kunnen hebben en/of een ander zeer specifiek vlak hebben waarin ze dan vrijwel niet te kloppen zijn. Is dit zeer sterk aanwezig dan worden het wel eens Savants genoemd (Savant Autisme).
Op hun specifieke terrein kunnen ze dan wel een IQ aan de dag leggen wat boven de 180 ligt.
Waar deze mensen de drive vandaan halen is niet altijd duidelijk.
Hun gemiddelde IQ kan dan zelfs rond de 80 liggen, de film RAINMAN met Dustin Hofman die gebaseerd is op feiten laat veel facetten van dit curieuze verschijnsel zien.
De Nederlandse Wim Klein (ook wel koos Optel genoemd)
was een van de beste rekenaars die de wereld gekend heeft, Hij gaf demo's op kermissen en gelegenheden maar werkte ook voor het CERN en het centrum voor wiskunde en informatica, waar hij sommen oploste die computers domweg niet uit konden voeren en dat in zeer weinig tijd
Zijn gemiddeld IQ lag ook vrij hoog,(> 120) hij heeft geneeskunde gestudeerd , zoals het een dokterszoon betaamt, maar hij had daar geen vreugde in.
Zelfs vandaag de dag zou hij menig computer nog verslaan
als je de netto-denktijd voor de som zou rekenen.
Het laat maar weer eens zien hoe eigenaardige prestaties het menselijk brein kan leveren.
Wel moet ik er bij aangeven, dat geheugen en intelligentie twee verschillende eigenschappen zijn die niet alles met elkaar te maken hebben, Intelligente mensen hebben doorgaans een goed (en snel-werkend) geheugen, wat de
mensen kunnen die ik beschreven hebben is echter haast bovenmenselijk.
Helaas leiden ze vaak een teruggetrokken leven en sluit hun beleven niet altijd goed op die van hun medemens aan.
Ze zijn vaak niet te benijden, het ongewilde isolement
maakt dat ze veel kennissen maar soms zeer weinig vrienden hebben.
Omdat vroeger intelligentie rechtstreeks aan rekenvaardigheid gekoppeld was, had hij naar de maatstaven van toen een buitengewoon hoog IQ, nu wordt dat anders en veel breder bepaalden zou zijn IQ eerder 120-130 uitwijzen.
Veel vaker ziet men een flagrant verschil tussen de specifieke vaardigheiden en de rest van het cognitief functioneren.