Hoe motiveer je jezelf om te gaan leren voor een proefwerk waarvan je denkt dat het toch geen voldoende wordt??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

En ook al is het een onvoldoende, beter nét onvoldoende dan een heel zware! Op het eind van het jaar kun je maar net die tiende tekort komen omdat je nu niet geleerd hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Jezelf bewijzen dat je wel een voldoende gaat halen!
Dus uit die pc en ga leren!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om jezelf het gevoel te geven dat je er alles aan hebt gedaan. Bovendien hoef je voor de herkansing (is die er?) minder hard te studeren. En misschien haal je wel een 5,6!
13 jaar geleden
Bedenk dat, als je er niet voor gaat leren, het zeker geen voldoende wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stop ten eerste met denken dat het een onvoldoende wordt, dit soort gedachten blokkeert je opnamevermogen.
Door je echt voor de stof te gaan interesseren, leer je sneller en bouw je inzicht op, poog dus te BEGRIJPEN waar het over gaat en koppel de stof aan kennis die je al bezit,dat kun je jezelf aanleren!!

Als informatie je interesseert, onthoud je het stukken beter en langer.
Stampen heeft weinig zin, door je te interesseren voor deze kennis ontstaat inzicht, je hebt dan het dubbele voordeel, je onthoud het beter en als je wat vergeten bent, kun je met je inzicht de vergeten stof terugredeneren.

Laat je niet ontmoedigen maar vertrouw op je vermogen je de materie eigen te maken.

Besteed hiertoe steeds kort tijd aan de leerstof maar lees het wel met belangstelling. Je gaat dan steeds meer verbanden zien en de dode stof komt dan tot leven.

Het klinkt simpel maar ik begeleid veel mensen voor examens ed. en deze aanpak werkt echt.
Dat woordje moeten vervangen door het woordje mogen werkt zelfs al.
Als je iets moet, dan gaat dat met gepaste tegenzin, als iets mag dan haal je de druk van de ketel en kun je hetgeen je gaat leren zelfs interessant vinden.
GENIET van wat je gaat leren, kennis verwerven kan heel leuk zijn.
Samen studeren werkt ook prima, door over de stof te praten gebruik je meer zintuigen om de stof op te nemen, waardoor in je hersenen meer associatiepunten aangaande het onderwerp ontstaan. Deze blijft dan letterlijk beter hangen.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist omdat je een onvoldoende verwacht moet je gaan leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg tegen jezelf: een onvoldoende heb ik en een voldoende kan ik krijgen. Probeer in ieder geval een zo hoog mogelijk cijfer te halen, zodat je tegen jezelf kan zeggen dat je het geprobeerd hebt. Stel je voor dat het een makkelijk proefwerk wordt en je denkt : als ik het had geleerd had ik gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg simpel. Waarschijnlijk ben jij niet in de juiste stemming om te leren.
Dat moet dus eerst veranderen. De makkelijkste manier hiervoor is om te sporten. Ga bijvoorbeeld naar fitness, hardlopen, of fietsen. Even het uiterste geven. Doe dit wel alleen omdat je anders afgeleid raakt. Dan kom je thuis en dan voel je je niet meer lui, maar gewoon goed. Ga je eventueel eerst nog even douchen en doe nu NIET de computer of TV aan, maar ga in een kamer zitten alleen te leren. Maak het niet te warm, geen plek waar je naar buiten kunt kijken, geen plek waar veel is om door te worden afgeleid. Zet eventueel een muziekje aan, maar als je dat doet moet het wel een radiozender zijn. Anders raak je afgeleid door het verwisselen van liedjes en vind je geen enkel nummer mooi. Althans, dat heb ik wel altijd. Zet de radio niet overheersend hard, maar gewoon zachtjes als achtergrond. Nu heb je de perfecte sfeer gecreëerd om te leren voor je proefwerk!
En dan moet je gewoon ambitieus zijn. Tja, dat ben je of je bent het niet.. Je moet gewoon zorgen dat je een voldoende haald. GA ER VOOR ZOU IK ZEGGEN!=D
Bewijs jezelf eens dat je het kunt!
Zorg er eventueel voor dat je een beloning krijgt als je een voldoende haald, indien dit mogelijk is.