Onwenselijke confrontatie met gevoelens van ouder iemand. Hoe los ik dit op en behoud ik een goede relatie met deze persoon?

Ik maak al enige tijd schoon bij een oudere man zo ongeveer een keer per maand.
Toen ik gister binnenkwam kreeg ik wel op heel directe wijze te horen dat hij door mij weer tot leven gekomen was.
En wel dat hij een erectie had gehad bij het idee dat ik langs zou komen.
Of ik niet in plaats van schoonmaken andere diensten kon verlenen tegen vergoeding..
Ik heb hem ook nog eens hardhandig van mij af moeten duwen.
Ben vertrokken zonder schoon te maken en voelde mij compleet overrompeld en weet niet wat ik hier mee aan moet.
Heb een sms gestuurd vandaag met de tekst:
Sorry het is nooit bij mij opgekomen dat ik dit soort gevoelens bij u los zou kunnen maken.Ik dacht met een heer van doen te hebben.Ik zal u niet verder belasten met mijn aanwezigheid.
Want ik ben veel te zacht om u hardhandig te confronterenen en vraag mij bovendien af of dit zinvol zou zijn.

Nu ben ik dus wel eerlijk geweest en heb gezegt waar het op staat maar ik ben ook mijn klusje kwijt dat ik op dit moment goed kan gebruiken om enigsinds rond te komen.
Heeft iemand van jullie ervaring in dit soort zaken en hoe ze anders op te lossen.
Zodat je wel je klusje behoud maar geen ongemakkelijke situatie er aan overhoud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Eerlijk gezegd denk ik dat je al heel goed gereageerd hebt, BRAVO!

Een van de belangrijkste dingen in dit soort situaties is de dader te vertellen dat je zijn gedrag niet
accepteert. Veel mensen beseffen niet dat hun gedrag ongewenst is en stoppen ermee zodra hun dat rechtstreeks wordt gezegd.

In jouw geval heeft deze " heer" jou echter heel bewust sexueel benaderd en ik denk dat jullie zakelijke relatie hierdoor nooit meer hetzelfde zal zijn.
Niet geschoten altijd mis zal hij gedacht hebben.
Zelfs al biedt hij honderd keer excuus aan en beloofd hij duizend keer het niet meer te zullen doen... jij bent van nu af op je hoede, zal elk woord en elk gebaar op een goudschaal wegen en die spanning zal je uiteindelijk slopen.
Leuk gaat het niet meer worden in ieder geval.
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan te kappen!

Je vraagt hoe hier in de toekomst anders mee om te kunnen gaan.
Zoals gezegd, beter dan dat je het nu hebt aangepakt kan het bijna niet.

Overigens is een werkgever verplicht jou tegen sexuele intimidatie in bescherming te nemen en je zou een klacht in kunnen dienen.
Maar omdat je aangeeft dat je nu je klusje kwijt bent ga ik er van uit dat je niet via een werkgever bij deze meneer terecht bent gekomen.
Je kunt eventueel aangifte doen bij de politie, CGB of zelfs naar een rechter stappen.

Woont meneer in een zorginstelling oid? Dan zou je kunnen overwegen de leiding aldaarte informeren over zijn gedrag.
Misschien voorkomt dat een herhaling bij een eventuele nieuwe hulp in de huishouding.

Een eventuele andere benadering is meneer aangeven dat voor dit soort diensten voor bejaarden en gehandicapten speciale instellingen zijn. Desnoods wijs je hem er de weg naartoe.
Dan zou je misschien kunnen blijven werken daar.. maar dit is aan jou .. ik kan onmogelijk beoordelen hoeveel schade jullie relatie in jouw ogen al heeft opgelopen.

Is die schade groot?
Aarzel dan niet te gaan praten met een vertrouwenspersoon of je via de huisarts te laten doorverwijzen naar zo iemand.
Het zou toch jammer zijn als je vanaf nu elk moment op je hoede zou moeten zijn uit angst voor herhaling.

Sterkte meid! en nogmaals, Petje af voor de manier waarop je het tot nu toe hebt aangepakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

als jij bv voor een thuiszorg werkt zou je dit kunnen melden,dit mag natuurlijk nooit gebeuren
werk je zelfstandig bij deze man dan snap ik niet waarom je er nog bent,je hebt hem al eens hardhandig weg moeten duwen,dit werkhuis kun je beter opzeggen..en toch op zoek gaan naar een ander werkhuis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1! Het moet inderdaad wel gemeld worden. Als jij bijvoorbeeld niet meer zou gaan, wellicht doet tie het bij de volgende weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou sorry maar als een oude man waar ik werk geld gaat aan bieden om andere diensten te verrichten,dan dacht ik er geen seconde over na om een gesprek aan te gaan...ik pakte me jas en vertrok
daarbij komt als deze man de potentie nog heeft om iets met een vrouw te beleven zijn er andere personen voor die DAT werk doen
die kan hij ook thuis laten komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@xan: begrip? Doe toch niet zo vergoelijkend! Ook oude mensen mogen de schoonmaakster niet aanranden. En ook oude mensen hebben precies dezelfde verantwoordelijkheid als ieder ander om zich wél te beheersen. Stel je voor dat iedereen die zich 'eenzaam' voelt, oud of jong, daarop zou reageren door vrouwen aan te randen, en we daar als maatschappij nog 'begrip' voor zouden tonen ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste zou ik absoluut niet doen! Door te zeggen dat je 'wel een adresje' voor hem hebt, versterk je zijn idee dat je behalve een schoonmaakster ook een sekswerkster bent. Hij zal namelijk al snel denken dat je op die manier aan dat adresje bent gekomen. En sekswerksters mogen in zijn wereldbeeld blijkbaar zomaar aangerand worden...
poooeehhh.. dat is wel een heftige!

Afhankelijk van hoe belangrijk dit klusje voor je is zul je toch echt een afweging moeten maken tussen de confrontatie aangaan en face-to-face een gesprek aangaan en stoppen met het baantje.

Ik begrijp dat beide opties je moeilijk liggen, maar je zal door die zure appel heen moeten.

Ik vind dat je je erg netjes hebt verwoord in je SMS en dat je waarschijnlijk ook al best duidelijk bent geweest na je eerdere actie. Desnoods bel je deze persoon op en zeg je dat je zijn gevoelens totaal niet deelt en dat je er toch graag uit wil komen.

Ik vind dit toch echt een heel moeilijke situatie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vervelende gebeurtenis, zeg! Wiedes dat je daar van baalt!
Ik begrijp uit je verhaal, dat je op particuliere basis kluste bij deze man. Als het via Thuiszorg was, kon je overplaatsing aanvragen en zou deze man vanuit de organisatie de wacht worden aangezegd, zodat dit onwenselijke gedrag zich niet herhaalt bij een ander.
Hoewel je nu een lege plek (ook in je beurs) hebt, zou ik toch niet betreuren deze klus kwijt te zijn.
Ik denk dat deze man al zo ver is gegaan , dat de kans op een werkbare sfeer klein is .
Met die sms heb je het trouwens wel goed en eerlijk aangepakt! Compliment!
Ik adviseer je om je heen te kijken naar een andere werkplek. Volgens mijn kinderen is het verdraaid lastig een vertrouwd iemand te vinden. Dus: vraag genoeg.
Handel, als het weer een man betreft, vervolgens preventief, door vooraf te vertellen dat je een vervelende ervaring hebt op gebied van seksuele intimidatie en dat je daar niet van gediend bent , of ga bij een vrouw of gezin aan de slag.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaat veel verder dan gevoelens. Hoe oud hij ook moge zijn, dit is seksuele intimidatie en aanranding, en ik zou serieus overwegen om aangifte te doen. (Om precies te zijn, ik *zou* aangifte doen, en raad jou aan dit ook te overwegen.) Je bent verdorie zijn schoonmaakster, niet zijn seksslavin of hoer.

Oudere mensen zijn niet ineens allemaal goede, brave en wijze mensen alleen omdat het ze is gelukt zoveel jaar niet dood te gaan. Ze zijn ook niet minder verantwoordelijk voor hun eigen daden. Die 'heer' van jou is gewoon een criminele viespeuk. Als het een joch van 21 was geweest dat je hardhandig van je af moest duwen wegens ongewenste intimiteiten, had je dan ook alleen zo'n extreem mild sms'je gestuurd?

Je klusje behouden, daar kan natuurlijk geen sprake van zijn. Je bent niet veilig bij die kerel in huis, dat is heel wat anders dan een 'ongemakkelijke situatie'. Sterker nog, nu je dit weet, heb je wat mij betreft een ethische plicht om ook anderen te beschermen. Door minstens er melding van te doen als je via een bemiddelingsorganisatie bij die man terecht bent gekomen, en als je er geheel zelfstandig werkte, toch via een aangifte. Het volgende meisje dat er terecht komt, is misschien minder weerbaar en slaagt er misschien niet in deze aanrander van zich af te duwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij niet duidelijk waarom je nog vraagt hoe je dit moet oplossen en een goede relatie met deze persoon kunt blijven houden. In eerste instantie heb je uitstekend gereageerd door onmiddellijk je biezen daar te pakken, waarvoor hulde. Maar je gedachte dat dit misschien op te lossen is en er eventueel nog sprake zou kunnen zijn van behoud van een goede relatie mits jij de juiste stategie maar hanteert is een foute gedachte.

Deze man is om het grof te zeggen, -maar dat doe ik om je wakker te schudden-, een geile bok die zijn handen niet thuis kan houden. Jij bent aangerand en dat had ook op een verkrachting kunnen uitlopen! Denk je nu heus dat hij zijn gevoelens zou kunnen onderdrukken doordat jij bv een goed gesprek met hem hebt na dit gebeuren? Hij zal er heus niet minder geil door worden. Je bent daar dus niet meer veilig en kunt daar nooit meer gaan werken, punt uit.

Aangifte doen is zeker een optie want wat gebeurt er met het volgende meisje dat daar gaat werken? Bedenk dat jij, met jouw kennis over het handelen van deze man, daar nu ook verantwoordelijk voor bent. Sorry dat ik het allemaal zo hard moet zeggen maar jij denkt nog steeds veel te mild over deze persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste GVer,dit ie waar we ook tegenaan gelopen zijn.
Hoe je dit kunt oplossen zonder te stoppen voor deze persoon te werken is zeer afhankelijk voor het vervolg.
Meestal is dat acuut einde oefening. Je hebt hem van je af moeten duwen lees ik.
Je kunt dan zelfs op staande voet ontslag nemen en doorbetaling eisen tot je een passende andere functie hebt.
Probleem is dan echter de bewijsbaarheid. Het van je afduwen kan een aanranding (of erger) voorkomen hebben.
Mijn vrouw die mijn vader verzorgde heeft dit (en een graadje erger) meegemaakt.
Voor ond was dat een reden om met hen te kappen.
Is de persoon verminderd toerekeningsvatbaar, dan kan hij zulke uitingen moeilijk (er) bedwungen, maar als er fysieke acties aan te pas moeten komen om je integriteit te beschermen, dan gaat dat VEEL TE VER.
Goed dat je voor jezelf gekozen hebt.
Jammer dat je hem een excuus SMS gezonden hebt, er is er maar een fout en jij bent dat niet.
Het financiele verlies weegt niet op tegen het behoud van jezelf.
Wanneer je met mensen te maken hebben (oudere mannen) die verliefd op je worden , daar kan je niets aan doen, die oudere mannen overigens ook niet maar kunnen dit voor zich houden en mogen jou daar niet mee belasten
Je bent geen snoepgoed waaraan ze zich mogen verlekkeren maar een medemens die zij met respect te behandelen hebben. Wanneer zij op een respectvolle wijze uiting geven dat ze je waarderen, mag dat, hun geile praatjes mogen ze voor zich houden.
Eventueel kun je bij aanvang op papier zetten dat je van
affectieve acties en taalgebruik, die verder gaan dan wat normaal is, niet gediend bent.
Deze klant ben je kwijt , gelukkig maar.
Een goede schoonmaakster vindt gemakkelijk een ander adres.
Steengoed van je dat je je rug recht gehouden hebt.
Je bent trouw geweest aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1991 werkte ik voor de thuiszorg als leidinggevende. Ik maakte toen ook mee dat een oude man een huishoudelijk medewerkster ""lastigviel"". Het meisje was totaal ontdaan.
Ik heb hem toen een paar weken zonder hulp laten zitten en ben in gesprek met hem gegaan.

Later ben ik zelf als verzorgende zzp er gaan werken. En maakte een situatie van sexuele intimidatie mee. Ben onmiddellijk gestopt met dit adres.

Toch moet er een manier zijn om hier uit te komen.
Mannen, vooral als ze wat ouder zijn en het decorum wat is verdwenen, kunnen op deze manier hun affectie willen tonen. Of anderszins, nog best een beetje geil zijn.
En dat is helemaal misplaatst t.o.v. een verzorgster of een huishoudelijk medewerkster. Maar meestal zien ze niet veel mensen meer, worden betutteld.
Ik denk, en dat heb ik daarna ook tegen mezelf gezegd, dat we er niet zo bang voor moeten zijn.
Tenzij de man lichamelijk nog heel sterk is. Zou ik hem proberen af te leiden. Kom op Opa, ga lekker zitten en denk maar eens terug aan hoe het vroeger was. Ik heb er geen tijd voor en geen zin in. Straks krijgt u een kopje koffie!!
U hebt uw tijd gehad. En niet hiermee doorgaan, anders vind ik u niet aardig meer.

Dat denk ik.
Dus ik begrijp je reactie volkomen.
Zou je het kunnen opbrengen om ""erboven"" te gaan staan, dan zou je je baantje kunnen behouden.
Mits..... de man geen verhalen rondstrooit. Want oude mensen kunnen ook fantasieen hebben!
Meld het, met de nodige compassie, bij een familielid.

Werk behouden is ook waardevol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou deze man bezoeken en hem goed aan zijn verstand peuteren,dat je wel wilt blijven schoonmaken bij hem,maar dat hij verder niets moet verwachten. Verwijs hem voor de andere diensten,die hij van jou verwachtte naar een profesionele dame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brrrrrrrrrrrrrrrr....wat een klootzak zeg.
Ik heb dat ook eens mee gemaakt. Dat die vent mij 3 kwartier vanachter beet had en ik kon niet loskomen. Maar hij kon mij ook niet op de bank of stoel proberen te krijgen. Zo gingen we heel zijn huiskamer door en na die 3 kwartier werd ik echt boos...en toen liet hij pas los na veel 5en en 6en. Het was particulier en ik kon niets doen daar er niets gebeurd is, in feite.
Maar wel mijn jobje kwijt...nou ja, beter kwijt dan rijk hoor.
Dit is wel de limit. En vanaf dat moment heb ik besloten om gewoon NOOIT meer bij een man schoon te maken.
Dan kan het me niet meer gebeuren.
Er komt vast wel weer een ander adresje op uw pad.
Deze vent laten barsten...het is niet anders.
Sterkte en succes.