Zou je altijd de waarheid willen weten ?

Zou je altijd alles willen weten ook al zou dat enorm pijnlijk zijn om te weten ? Of zou je liever sommige dingen niet willen weten en dan liever maar onwetend blijven ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De waarheid is een subjectief begrip, aangezien 'de waarheid' een vastlegging van feiten zou moeten zijn. Echter is in de huidige realiteit niet alles bekend en kan er dus op eigenlijk niets echt een 'waarheid' worden gelegd.

Immers zelfs de relativiteitstheorie van Einstein verandert nog en dat de wereld rond is, nemen we momenteel aan, maar misschien is niet nog niet de 'hele waarheid'.

Ik kan eerlijk zeggen, dat ik graag 'de waarheid' van alles over mezelf zou willen weten. Hiermee zou ik kunnen werken aan mezelf. Echter.....wie bepaalt wat de waarheid over mij is? Als iemand zegt: Je bent een eikel...(dat is al geen 'objectieve' bewoording), zegt dit dan iets over mij of over de spreker? ( ;) ) Daarnaast zijn we 6.2+ miljard mensen met grotendeels onze eigen persoonlijkheid, die dusdanig kan verschillen dat we elkaar niet altijd even leuk vinden. Daarmee kan iemand 'waarheid' vinden wat eigenlijk 'zijn/haar waarheid' is.

Zoals iemand elders al aangaf: De waarheid van jezelf is veel belangrijker. Welke betekenis geef je aan de 'waarheid' die je wordt voorgehouden.

Ik weet dat er momenten zijn geweest dat ik moedwillig een 'waarheid' over mezelf op afstand hield: Dat ging niet over mij. Later leer je dat dit natuurlijk 'onwaar' zijn is tegen jezelf.

Afsluitend dus: Ja ik wil graag dat een ieder altijd de 'waarheid' tegen me spreekt. Ik doe dit het liefst ook terug.

Waarom zou de waarheid over jezelf enorm pijnlijk zijn om te weten? Dus je liegt liever over jezelf (waardoor misschien wel 10 anderen hun leven lang met die pijn moeten leven?) en brengt geen nieuwe inzichten in het leven?
Nee, ik zou dus geen dingen niet willen weten, die me zouden kunnen helpen mezelf te begrijpen, te verbeteren en de wereld te helpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Zolang het me zelf niet betreft zou ik van alles de waarheid willen weten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor, niet altijd. Stel je collega's vinden je eigenlijk stiekum een lul. Wil je dit weten? Denk dat het werken met ze daarna niet meer hetzelfde zal zijn. En dat is maar 1 voorbeeld, zo zijn er legio. Stel je bent ernstig ziek, maar hebt nog jaren te gaan (blijkt later). Wil je dit dan nu al weten? Liever niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben verschrikkelijk nieuwsgierig en wil dus alles weten. Ook als dit pijnlijk is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Mystica;

Altijd van alles de waarheid weten betekent dus gewoon dat je alwetend zou zijn. Ik moet er niet aan denken; volgens mij heb je dan geen rustig moment meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er weinig mensen zijn die het aankunnen om de gehele waarheid te kennen. Ik wil wel graag veel weten, maar misschien is het maar beter dat ik niet overal de waarheid over weet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens betekent dat dat de toekomst vast ligt, terwijl je hem kent: een nachtmerrie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als we alles zouden weten dan zouden we de rest van ons leven bezig zijn met aftellen, zowel naar de goede dingen als naar de minder leuke dingen en vooral naar ons sterven! We zouden geen leven meer hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het liefste wel, Beter gekwetst door de waarheid dan gelukkig gemaakt worden door een leugen ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mooie uitspraak
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dankejwel!
Ik dacht het altijd tot ik een keer tijdens een ruzie volledig de waarheid sprak en te horen kreeg. Soms mag je dingen best iets mooier maken dan ze zijn, zodat je prettig met elkaar kunt samen leven. Het leven is niet altijd mooi en als je altijd de waarheid hoort denk ik dat je snel depressief word...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarheid is dat wat nooit verandert en er altijd is...
Die ken je of die ken je niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoe kan een waarheid subjectief zijn, of afhankelijk van iets anders?
De waarheid staat op zichzelf en is objectief van zichzelf, als dat niet is, weet dan één ding dat het ´n waarheid is, maar niet dé waarheid...
Ik zou niet van alles de waarheid willen weten, zeker niet wat mijzelf betreft.
Maar voorgelogen word ik nooit graag.
Het ligt er maar aan waar de waarheid om gaat en dat kun je niet zeggen zonder het te weten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Indien de mensheid de waarheid over alles en iedereen wist ,is gegarandeerd de helft van de bevolking depressief en de ander verward.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe wel. De waarheid kan wel soms pijnlijk zijn, maar ik denk dat 't vaak meer pijn doet als men NIET eerlijk is tegen elkaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben ervan overtuigd dat de mens er niet op vooruit gaat in leugens te geloven. Alhoewel het op korte termijn natuurlijk best fijner kan zijn iets niet te weten levert het op den duur problemen op.

Zelfs als er geen problemen uit zouden voorkomen kies is nog voor de waarheid. Dit is een filosofische positie.

Mijn motto: de enige ware weg is de weg van de waarheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk niet. Net zoals ik niet altijd de (hele) waarheid aan anderen vertel, reken ik erop dat anderen dat ook niet doen.
En om het voorbeeld nog maar even te noemen: als ik een vreselijke dodelijke ziekte zou hebben waarmee ik nog behoorlijk lang goed mee zou kunnen rondlopen, zou ik dat liever niet willen weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
DE waarheid bestaat niet
OF als hij wel bestaat is hij irrelevant.

Mensen maken keuzen uit alles wat zij waarnemen (wat al een selectie is van alles dat IS)
je maakt een keuze van wat wel en niet belangrijk is, met andere woorden, welke BETEKENIS je aan feiten hecht.

Die betekenis kan weer voor ieder mens een beetje anders zijn.

Voorbeeld: ik kijk door een ruit naar buiten. De chemische samenstelling van het glas is onderdeel van de waarheid. Maar van geen betekenis voor mij. Wel belangrijk: is hij doorzichtig genoeg, de kleur, de isolatiewaarde. DIE zijn weer afhankelijk van de chemische samenstelling (de waarheid) maar die eigenschappen zal voor iedereen weer een andere BETEKENIS hebben (wel/niet verkleuring, (on)doorzichtbaarheid, goed/slecht isolerend)

Beetje simpel voorbeeld, maar zo is het met alles. DE WAARHEID is irrelevant, DE BETEKENIS is zeer relevant maar voor iedereen anders. Daarom zegt men in het dagelijkse spraakgebruik wel dat de waarheid voor iedereen anders is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja recht door zee ik hou niet van dat ellebogen gedoe.
Zeg mij maar gewoon als je me een klote wijf vind dat heb ik liever dan huigelarij.