Is er een succesvol onderzoek gedaan naar telekinesis?

Ik vind het erg interessant dat ( als het daadwerkelijk bestaat ) gedachte ook energie uitstraalt...

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Op 29 mei 2009 is een soortgelijke vraag gesteld: is telekinese mogelijk? Met 6 antwoorden.
SentWierda
3 jaar geleden
Op 7 november 2013 is een vraag (met foto) gesteld over een zwevende man: Hoe kan dit "beeld" boven de grond zweven? Met 2 antwoorden.

Antwoorden (2)

Er is wel wat onderzoek naar gedaan, maar niet succesvol.
Er is nooit onder gecontroleerde omstandigheden een wetenschappelijk experiment uitgevoerd waarbij materie op afstand bewogen werd door het menselijke denkvermogen of 'geestkracht'; dit ondanks de 1 miljoen dollar die James Randi daarvoor betalen wil. De meest plausibele verklaring is dan ook dat telekinese, bewust of onbewust, met normale middelen niet tot stand gebracht kan worden.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Strikt genomen is er dus wel succesvol onderzoek geweest. Alleen is de conclusie dat het niet bestaat ;-)
LeonardN
3 jaar geleden
+Inderdaad heeft James Randi (een voormalig goochelaar) veel paranormale claims weerlegt.
Ook op live televisie. Doordat Randi zelf goochelaar is/was, kon hij altijd vrij makkelijk voorspellen wat de gebruikte truc zou zijn.
En op die wijze de "paranormale" claimer voor zijn, wat vaak een afgang van de claimer tot gevolg had, die dan met allerlei excuses aankwamen waarom het niet lukt. Hier iemand die iets wat in mijn ogen telekinese zou moeten zijn claimt:
https://youtu.be/7CASghTzNhc?t=99
Ritsuka
3 jaar geleden
James Randi dacht ik ook gelijk aan
SentWierda
3 jaar geleden
Het antwoord van SimonV is niet te weerleggen. In 1989 heeft Veronica een tv-serie gewijd aan o.a. telekinese, ook wel psychokinese of leviteren genoemd. In die serie werden diverse voorbeelden van telekinese getoond. Wetenschappelijk bewijs ontbrak in alle gevallen.
Thecis
3 jaar geleden
@sentwierda
Levitatie is niet hetzelfde als telekinese. Levitatie is het laten zweven van objecten (over het algemeen jezelf).
Telekinese is het beïnvloeden of bewegen van materie (voorwerpen) op afstand door zogenaamde menselijke 'geestkracht', dus zonder fysieke hulpmiddelen te gebruiken. [...] Beïnvloeden wil dus zeggen veranderen of bewegen, maar niet materie uit het niets laten verschijnen. Dit kan zijn dat men de enen en de nullen die de computer registreert kan veranderen met de gedachten, maar ook dingen als een lepel met de geest buigen of zelfs nog grotere dingen. Het staat in het Engels dan ook bekend als 'mind over matter'. De sleutel tot telekinese zou zijn te visualiseren, want men zegt dat het alleen lukt als men visualiseert wat men wil veranderen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Telekinese Er wordt gezegd dat als je tot telekinese in staat bent, dat het ook mogelijk is om dingen te laten zweven (leviteren), maar dat is niet hetzelfde.
Ja, er is veel onderzoek gedaan naar telekinese. En strikt genomen is dat succesvol onderzoek geweest omdat de onderzoeksvraag beantwoord kon worden "Bestaat telekinese / is het mogelijk?"

Het antwoord op die vraag is helaas nee. Goed onderzoek laat altijd een opening open. Niet omdat we geloven dat telekinese toch bestaat, maar omdat goed wetenschappelijk onderzoek altijd de mogelijkheid open laat van nieuwe inzichten.

Dus:
wetenschappelijk gezegd: Er is geen bewijs dat telekinese bestaat.
Wetenschappelijk gezegd om zo zeker mogelijk te klinken: We zijn er net zo zeker van dat telekinese niet bestaat als dat we er zeker van zijn dat als we van een flatgebouw afstappen dat we naar beneden vallen.
Populair gezegd: Telekinese bestaat niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Telekinese
https://en.wikipedia.org/wiki/Psychokinesis#Physics

Onder wetenschappelijk onderzoek versta ik:
Wetenschappelijk onderzoek is onderzoek dat naar hedendaagse maatstaven voldoet aan de criteria van wetenschap. Op voorstel van de fameuze filosoof Popper wordt niet gevraagd naar juistheid, alleen naar controleerbaarheid. Hij sprak van "verifiëren of falsificeren". Daarbij gaat het er niet zozeer om of een bepaalde uitspraak daadwerkelijk aan een controle is onderworpen, dan wel of zij zich daar in beginsel toe leent.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijk_onderzoek

Geen enkel onderzoek naar telekinese op dit moment is herhaalbaar en (daardoor) verifieerbaar.