Wat is ambitie?

Ik zoek naar een helder definitie die ook uitlegt wat de noodzaak van ambitie is voor de mens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ambitie: de stuwende kracht die je vooruit duwt.
De drijfveer om 'eruit te halen wat erin zit'.
De potentie om te ontplooien en te ontwikkelen tot datgene wat je behoort te zijn.
Pure 'groeikracht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ambitie, de noodzaak om hogerop te komen en daarvan is de noodzaak, macht en geld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat betekent ambitie?
Mensen met ambitie:

stellen zichzelf een duidelijk doel. En niet zomaar een doel, nee, een doel waarvoor ze moeite moeten doen om het te halen. Een ambitieus persoon legt de lat voor zichzelf dus hoog.
houden niet van stilzitten. Ze willen verder: hogerop, meer leren, zich ontwikkelen, meer verdienen. Ze stellen zich tot doel die dingen te bereiken.
doen moeite om een echte professional te worden in hun vakgebied. Ze investeren in vakmanschap.
verwachten erkenning voor wat ze doen en kunnen. Ze doen moeite om die erkenning ook echt te verkrijgen. Miskende ambities doven uiteindelijk uit.
zijn vernieuwend. Ze houden de dingen niet graag bij het oude. Ze zoeken naar nieuwe wegen om de gestelde doelen te bereiken: gaten in de markt, nieuwe doelgroepen, een productvernieuwing. Dat brengt soms risico's met zich mee, maar een ambitieuze persoon redeneert: 'niet geschoten is altijd mis'.
Waarom willen organisaties zo graag ambitieuze mensen in dienst? Ze zijn op zoek naar mensen die niet zozeer ambitieus zijn in hun eigen doelen, maar in de doelen van de organisatie. Ze willen dus mensen in dienst die zich inzetten om het bedrijf een beetje vernieuwender, winstgevender en succesvoller te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een definitie en uitleg van de noodzaak zijn verschillend.

Ambitie: De wil om iets specifieks te bereiken wat momenteel buiten bereik is

Noodzaak: Als je niet bereid bent van je situatie te leren en een stap verder te komen, ontwikkel je je niet. Zonder ontwikkeling hadden we nu nog op de steppe geleefd van de bessen die er op dat moment rijp waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/ambitieus Alles over ambities!