Ben ik geestelijk gek aan het worden?

Ik heb de soms 's avonds voordat ik wakker wordt een rare ervaring en ik denk dat dit een geestelijke ziekte ofzo is.

Dit overkomt me ik lig in bed en ineens krijg ik het gevoel dat me hele lichaam slaapt (netzoals als je op je arm heb gelegen zo'n tintelend gevoel maar dan over je hele lichaam). Zo begint het altijd en ik kan me niet meer bewegen en ik wil dat erg graag (netzoals dat als je arm slaapt je je niet kan bewegen, maar dan over je hele lichaam)

Dan zijn er verschillende mogelijkheden ik hoor geschreeuw soms onvestaanbaar en soms heel duidelijk.
Soms zie ik schimmen/schaduwen.

En soms (dit is serieus en het engste) het gevoel dat ik opstijg de lucht in en door me kamer heen geslingerd wordt in de lucht. En de hele tijd heb ik het gevoel dat ik klaarwakker ben.

Vroeger toen ik klein was 9 jaar was dit de eerste keer dat me dit over kwam en het was zelfs zó erg dat ik niet meer durfde te slapen. Me moeder vond dit altijd waanzin en zei dat ik me niet moest aanstellen. Me vader heeft toendertijd ervoor gezorgd dat ik met een kinderpsychiator kon praten maar die kwam niet verder dat ik het dromen zijn en dat iedereen weleens nare dromen hebben en dat wel meer kinderen bang worden van dromen.

Nu ben ik volwassen en heb ik er nog steeds last van alleen nu is het wel veel minder alleen is het nu zo dat het kan zijn dat ik een half jaar niks merk. En dan ineens 2 weken krijg ik dit 2 keer per nacht. Komt dit iemand bekend voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (6)

Ja. Dit is een bekend verschijnlijk waar eerst je controle systeem wordt uitgeschakeld, en daarna pas het bewustzijn. Niets om je zorgen over te maken. Iedereen krijgt het wel eens in zijn leven. En simmogen vaker dan anderen. Het omgekeerde gebeurd ook wel bij wakker worden. Dat je wakker wordt, maar je lichaam reageert de eerste seconden (De uren lijken te duren) niet.

Geen zorgen maken.

Toegevoegd na 58 seconden:
[quote=wikipedia - slaapverlamming]
Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Men denkt dat een slaapverlamming een symptoom is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel.

Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de remslaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.
[/wiki]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, je bent niet aan het gek worden, je bent alleen overgevoelig voor onzichtbare energiën van gene zijde, je bent echt niet de enigste , ook hier op G.V. zijn er enkele mensen die dit hebben, het horen van stemmen, geluiden, muziek en het zien van schimmen past hier naadloos bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je verhaal zo lees, vraag ik mij af of je een gelukkig jeugd hebt gehad. Want wat jij beschrijft lijkt alsof je aan het dissocieren bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord hierop is niet te geven. Het kan van alles zijn. Zou maar conatct zoeken met een psychiater. Die kan je misschien verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een psychiater voor een volkomen normaal verschijnsel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je normaal noemt. Ze kan het ook eerst proberen met en psycholoog. Dit om naar de oorzaak te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het eerste antwoord, dit is een volkomen normaal verschijnsel, dat niets met geestesziekte of psychische nood te maken heeft. Heel veel mensen maken dit mee, de één meer dan de ander. En daarvoor hoeft er niets mis met ze te zijn. Het moment tussen waken en slapen is gewoon een beetje lastig voor de geest, en de volgorde van in slaap vallen (idealiter éérst de geest in slaap, en dán pas de verlamming die bij REM-slaap hoort) is niet altijd bij iedereen hetzelfde. Een psychiater of psycholoog of wat voor geestelijke bijstand dan ook is hier volkomen onnodig. Alles wat hersencel nodig heeft, is wat informatie waaruit blijkt dat hij niet gek aan het worden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt het zelf. Niet bij iedereen hetzelfde. Wie zegt mij dat het 1e antwoord goed is. Past misschien in jou denkwijze, maar hoeft dan nog niet juist te zijn. Een psychiater/psycholoog is misschien ook niet de oplossing, maar dan kan dat in iedere geval duidelijk zijn. Als je last hebt van iets moet je probreren dat te elimineren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om mijn denkwijze, het gaat om een volkomen normaal verschijnsel. Hoe hard je ook dénkt dat het duidt op iets psychisch, dat ís gewoon niet zo. Waar hersencel lást van heeft, is het onterechte idee dat hij gek aan het worden is. Wat hij nódig heeft, is de geruststelling (naar waarheid!) dat dat niet zo is, niet deze compleet onnodige olie op het vuur. Waarom ben je er verdorie toch zo op gebrand om iemand een psychisch probleem aan te praten dat er niet is? Zijn er nog niet genoeg problemen in de wereld zónder ze er zelf bij te gaan verzinnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jij denkt dat wij daar beter instaat zijn dan een specialist. Wel edel gedacht, maar vergeet dat. Het blijft een spychisch probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zou jij nog zeggen dat iemand naar de psychiater moet als hij zegt dat hij 's avonds vaker slaperig is dan 's middags.
Ten eerste: Ik sta helemaal achter het antwoord van Jelle. Maar lees daarnaast de wiki over lucid dreaming eens; dat is namelijk exact het tegenovergestelde, maar wellicht net zo goed mogelijk.

Een lucid dream is het dromen waarbij de slaper zelf bewust wordt van het feit dat hij/zij droomt. Het kan zijn dat de dromer hierdoor controle krijgt over de droom, zodra hij/zij zich bewust is dat het een droom is.

Dromen dat je wakker wordt alsof je echt wakker wordt kan hier een onderdeel van zijn, net als 'uit het lichaam treden'. Sommige mensen krijgen het gevoel boven hun bed te zweven, of zwevend de wereld in te gaan. Anderen staan op en beginnen aan hun dagelijkse routine en komen er na een tijdje achter dat ze zich niet in de werkelijkheid bevinden maar in een droom, door een rare gebeurtenis. Het komt zelfs voor dat mensen hierdoor meerdere keren opstaan in diverse opvolgende dromen...

Lucid dreaming is een vrij uitzonderlijke gebeurtenis, het komt zelden voor. Mensen die het ervaren kunnen het als zeer eng ervaren. Echter, je kunt er ook geoefend in raken er daardoor ferme controle krijgen over de dromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook iemand die het eens is met het antwoord van Eddijst.

In mijn optiek is dit een uittreding. Een ervaring dat onze lichamelijk omhulsel en onze energetische lichaam los van elkaar kan komen.
Uitzonderlijke voor bepaalde mensen.

Dat jij 9 jaar was, moet dit wel een heel angstige ervaring zijn geweest. Dit wordt nog eens versterkt door de reacties van je ouders. Altijd heb je het als iets onnatuurlijks ervaren, iets om bang voor te zijn.

De reden waarom het weg is gegaan, is omdat je het hebt verdrukt. Je wilde niet en dan gaat het uiteindelijk ook weg.
Nu kom je in het punt van je leven, dat deze andere jij ook weer wil leven. Je bent sinds je verdrukking niet meer een compleet persoon geweest.
Ook nu je volwassen bent, ben je minder bang als toen je nog kind was. Maar nog steeds durf je niet voorbij een drempel.
Mijn advies is om eens voorbij die drempel te gaan. Voorzichtig uiteraard, omdat je angst niet zomaar verdwenen zal zijn.
Wat is eigenlijk je grootste angst tijdens die situatie?