Kun je beter spijt krijgen van iets wat je wel gedaan hebt dan van iets wat je niet gedaan hebt?

Zoals 't bijwonen van een begravenis, bijleggen van ruzie, et cetera.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

spijt is iets wat je jezelf toekend
ik denk dat het beter is om het toch te doen, dan kan je jezelf niet kwalijk nemen dat je het niet hebt gedurfd, je kan er iets uit leren
uit moeilijke situaties vermijden leer je niks, je loopt weg van hindernissen, leert ze niet overwinnen
in mijn ogen kan je altijd beter springen met het risico om te vallen dan stil blijven staan
als je valt doet het pijn, maar je bent een ervaring rijker, als je blijft staan gebeurt er gewoon niets
ik denk dat hoe meer je je hindernissen te lijf gaat, hoe beter je er na verloop van tijd mee zal kunnen omgaan
wij zijn zo gewoon om 'negatieve' emoties te vermijden, om pijn te vermijden, om geluk te zoeken, maar ik denk dat je slechts geluk kan vinden als je teleurstellingen in je leven toelaat en er vrede leert mee nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat verschilt per persoon, per situatie en hoe je in het leven staat. Wat mij betreft kan je beter spijt krijgen van iets wat je gedaan hebt dan niet gedaan, want het gaat er om dat je van ervaring groeit. Uitzonderingen zijn acties waar je anderen hevig mee kwetst want dat gaat tegen mijn 'levensfilosofie' in...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee maakt niets uit, soms is het vreselijk omdat je iets NIET hebt gedaan en soms het is het vreselijk om iets dat je WEl hebt gedaan.
Dat is echt per situatie afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt een beetje aan de gebeurtenis. Maar ik heb meer spijt van wat ik niet gedaan heb dan wat ik wel gedaan heb. Want wat ik ooit? gedaan heb en nu niet meer zou doen is een goed leerproces voor mij geweest. En wat ik nooit gedaan heb ja daar heb ik wel eens spijt van omdat dat niet meer te corrigeren valt(zoals bijvoorbeeld het bijwonen van een begrafenis) Dit laatste heb ik geprobeerd te corrigeren oid door naar de naaste familie/omgeving te gaan. Maar toch voelt dit niet goed en mist die gebeurtenis in mijn leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschilt, maar binnen mijn ervaring kun je een aantal zaken gewoon beter wel doen, gewoon omdat je er bijna altijd iets van leert of even van geniet of er een ander gelukkig meemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt natuurlijk aan de situatie, maar ik ben van mening dat je in de meeste gevallen beter spijt kan krijgen van iets wat je wel hebt gedaan dan van iets wat je niet hebt gedaan.

Waarom? Omdat je kan leren van de dingen waar je spijt van hebt omdat je ze wel hebt gedaan.
Je kunt alleen maar spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan. Het enige wat je daar van leert is dat je het de volgende keer beter wel kunt doen (als die mogelijkheid ooit terugkomt) en dus had je het beter wél kunnen doen!

Voorbeelden van situaties dat het naar mijn mening andersom is;
Acties met veel impact op anderen en/of op jezelf (zoals vreemdgaan of (zelf)moord.. om zo maar iets te noemen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal niets uitmaken spijt is spijt.
Maar ik heb toch vaker spijt van iets wat ik niet gedaan heb dan wel.
b.v. Ik beloof een oude oom,tante of kennis om binnenkort eens langs te komen en door onze z.g. druk, druk, druk komt het er niet van.
Dan komt er een overlijdingskaart en kan het niet meer.
Zoiets kun je nooit meer terug draaien en dan heb ik wel enorme spijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt volslagen af wat het geweest is.
Onomkeerbare en/of zeer ernstige fouten kun je beter achterwege laten.
Het is dus nog om jezelf een "foutenkader"toe te staan, van fouten leren we nu eenmaal het meest en iedereen moet zijn/haar eigen fouten mogen maken.
Sommige dingen moet je voorkomen, zoals fatale- en verminkende fouten en andere fouten die ook andere mensen (veel ) schade berokkenen.
Waar je wel heel strict in moet zijn , dat het geen opzettelijke fouten betreft.
Deze laten -zeker als ze ernstige gevolgen hebben- een diep schuldgevoel of persistente onverschilligheid na en veranderen je in een schaduw van wat je had kunnen zijn.
Je kunt je goede naam heelm snel verknallen en dat is zeer moeilijk te "repareren".
Een ongunstige naam kan je je leven lang achtervolgen.
Mocht je hier niet van overtuigd zijn, praat dan eens met een berouwvolle (ex)crimineel.
In zijn algemeenheid geldt, dat je ruzie's , zeker met dierbaren echt moet pogen opm te lossen , ook als je denkt dat de schuld volledig bij de ander ligt.
Liefde, vergevingsgezindheid en grootmoedigheid zijn
eigenschappen die je ster laten stralen.
Als je DAN een fout begaat, wordt die gemakkelijker vergeven dan wanneer je al als klootzak m/v bekend staat.
Zo werd Clinton veel vergeven omdat hij weliswaar sigaren verkeerd gebruikte (dat doe je eigenlijk altijd, roken is ongezond) maar wel een aimabel mens en een in vele opzichten goed president van de USA was.
Geniet van je leven en leer van je fouten maar probeer ze waar mogelijk te voorkomen.
Zo heeft mijn moeder ruzie met haar jongere zuster en destijds beste vriendin.
Ze lijden beiden onder deze ruzie maar zijn beiden te koppig om te vergeven.
Ze hebben dus ook beiden niet in de gaten wel leed ze zichzelf EN elkaar aan doen.
Beiden menen 100% onschuldig te zijn.
Omdat het mijn moeder en lievelingstante zijn, heb ik een reparatiepoging ingezet.
Mislukt.
Overlijdt een van beiden, dan zal de ander spijt hebben dat ze het niet bijgelegd hebben.
De fout is dan onherstelbaar.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gaat om een droom die je altijd al had uit te voeren, kun je het beter doen en dan spijt hebben. Anders blijft het altijd knagen. Als het gaat om een emotionele opwelling waarbij anderen zijn betrokken die je mogelijk kunt kwetsen kun je beter eerst goed nadenken voor je iets zegt of doet wat een leven lang verdriet met zich mee kan brengen. Oftewel: positieve acties altijd doen, negatieve acties voorbij laten glijden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is verschil tussen schuldgevoelens en berouw.
Schuldgevoelens hebben is een soort gevecht met jezelf waarbij je alles bij het oude kan laten en tegen jezelf kan zeggen: "Ik ben nog niet zo slecht, want ik heb toch spijt?" Schuldgevoelens zijn niet nuttig!
Maar als je berouw hebt dan neem je actie! Dan ga je naar degene toe om het bij te leggen - of neem je jezelf voor om het voortaan anders te doen.
Dan laat je de zaak verder rusten en belast het je niet meer.

Lees: Op weg naar innerlijke vrijheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
betreft het NIET bijwonen van een begravenis; voor een kaartje naar de nabestaanden waarin je aangeeft het te betreuren of alsnog een bezoek aan het graf komt nooit te laat.
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat het is, soms krijg je spijt dat je iets niet heb gedaan omdat je gevoel zich schuldig voelt. Soms heb je spijt dat je iets heb gedaan omdat dat vaak niet meer terug te draaien valt, zeker wanneer je iemand diep heb gekwetst. Een begravenis kan je iemand mee kwetsen door niet te gaan, maar dat is niet relevant zolang je diegene niet weet waarom je niet bent gegaan...Dus ja ik denk dat het toch altijd een overweging bij jezelf moet zijn , waarom je iets wil doen of niet wil doen. Wil je niet iets uit angst doen, misschien kan je dan gaan werken aan die angst zodat je daar geen spijt van moet krijgen dat je iets heb gedaan of niet...verder ja heeft ieder mens zijn eigen redenen en gevoelens om iets wel of niet te doen...verantwoording bv...is een belangrijk iets waar je soms spijt van kan krijgen omdat je die niet bent nagekomen. Als je schuldgevoelens gaat krijgen dan moet je ook hierin weer kijken waarom je dat voelt en voor wie je dat voelt...schuldgevoelens zijn vaak spanningsvreters en werken op den duur tegen ipv met...