Waarom hebben vele mensen zoveel moeite met boosheid?

Boosheid uiten, maar ook zeker moeite met incasseren van boosheid van anderen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Ik vind beide zelf ook moeilijk (uiten en incasseren) en baal daar flink van. Ik vrees dat het met m'n, op calvinistische principes gebaseerde, opvoeding te maken heeft. Ik denk dat dit ook voor een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar kan ik me best iets bij voorstellen. Het is ook zeker geen schande.
Bij mezelf begin ik langzaam te voelen dat 'het niet meer past'. Het past niet meer bij hoe ik in het leven sta. En dat denk ik omdat ik er steeds vaker mee geconfronteerd wordt.
Kinderen/jongvolwassenen van tegenwoordig zijn, zo merk ik, verbaal veel harder en ook sterker dan ik (? wij?) vroeger. Door opvoeding en cultuur. De opvoeding en cultuur van vroeger zullen bij jou en mij vroeger zeker ook zo zijn doorslag hebben in het huidige handelen.

Het beste antwoord

Boosheid op zich geeft al problemen om het te uiten of in je nabijheid te hebben. Boosheid is een uitingsvorm geen emotie op zich eigenlijk. Het ligt vaak bovenop een andere emotie waar we dan nog meer moeite mee hebben om die te uiten. Denk daarbij dan aan bv verdriet, rouw, frustraties, angst.
We hebben niet geleerd ons op een goede manier te uiten wanneer we dit soort gevoelens hebben, zijn daarbij vaak bang om 'zwak' te zijn dus gaan er een boze draai aangeven om er zo toch vorm aan te geven.
Vaak ligt dit dan nog weer anders bij vrouwen als bij mannen. Ook cultuur speelt hierbij een grote rol idd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

woede uiten roept bij sommige (of veel) mensen angst op (blijkt). Dit leidt er dan weer toe dat mensen van je kunnen schrikken en bang van je kunnen worden. Dus dat niet goed voor je "reputatie". Je wilt niet afgewezen worden dus kan het zijn dat mensen daarom hun boosheid inhouden.
niet goed kunnen incasseren heeft volgens mij ook met het bovenstaande te maken. Als je zelf je woede inhoudt, laat je die emotie niet echt toe bij jezelf. Dan ben je eigenlijk wat uit balans (als je het mij vraagt). Daardoor kun je ook moeilijk omgaan met andermans woede.
Maar volgens mij ligt het ook een beetje aan de Nederlandse cultuur. in sommige culturen gaat het qua boosheid niet zo krampachtig.