Iets onbekends doen betekent het loslaten van de zekerheden die je tot nu toe kent. Dat houdt in dat je geen of minder controle hebt over je eigen leven. En dat is spannend. Dit is ook een van de dingen die we overerfd hebben van onze voorvaderen de jagers. Als die op nieuw terrein waren, dan zorgde de angst van het onbekende ervoor dat ze niet te voortvarend te werk gingen, maar eerst eens controleerden wat er allemaal aan de hand was en wat er mis kon gaan. Zo konden ze overleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Volgens mij zijn mensen slechts bang voor het onbekende omdat ze al dan niet bewust er zelf toch een invulling aan geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de mens in het algemeen zoekt naar zekerheden. We willen geen negatieve verrassingen en dekken ons daartegen in. Daar spelen verzekeraars handig op in.
Het onbekende kun je je niet tegen "verzekeren".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als iets bekend is weten we hoe we het moeten behandelen en wat er te verwachten is. Bij iets onbekends weten we niet wat we evt zouden moeten doen als iets voorvalt, de kans op een verkeerde reactie is dan groter...........denk ik hoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het zo is... Kijk maar in jezelf...
Waarom, omdat het je aangeleerd is...
Jonge kinderen hebben dat niet, oude kinderen hebben dat wel.. Gewoon aangeleerd dus...

En angst is een machtsmiddel, als jij iemand bang kan maken, dan zal hij doen wat je van hem vraagt, dat weet elke politicus, elke opvoeder...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze van 't bekende al weten dat 't geen pijn doet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
juist +1
Ons karakter bepaalt of we angst voor het onbekende hebben. Sommige mensen zijn overal bang voor, voor de meest gewone dingen. Of ze hebben daar geen last van, maar als ze echt iets onbekends moeten gaan doen, zijn ze bang. Maar er zijn ook juist mensen die het opzoeken. Verre reizen maken naar onbekende landen. Bergen beklimmen. De zuidpool bezoeken. Boottochten maken. Tropische oerwouden in trekken. Dus het onbekende kan ook juist aantrekkings kracht hebben voor veel mensen terwijl anderen voor al het onbekende angst hebben. Het heeft dus duidelijk te maken met je karakter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Altijd op zoek naar een verklaring voor het onverklaarbare...

De angst is trouwens wel de oorzaak / voedingsbodem van geloof (welke dan ook).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Angst voor t onbekende is volgens mij t zelfde als doodsangst.
Doodsangst is misschien nodig om te overleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heb je meegekregen van de mensen uit je omgeving. Het is iets dat helaas bij het opgroeien al erin sluipt. Gelukkig zijn er tal van manieren om er vanaf te komen.