Het is om een eenheid te vormen. Door de zelfde kleding te dragen zou er minder gepest worden. als dat zou werken en er meer mensen zich op hun plaats zouden voelen dan ontstaan er mischien nog wel hogere cijfers ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk niet zo zeer op hoge cijfers. Een uniform op school is er vooral voor om gelijkheid te creeeren tussen de leerlingen. Zo kan er niet gepest worden door de kleding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhoogt misschien de saamhorigheid en je hebt minder mogelijkheden om je van anderen te onderscheiden dan alleen via goede prestaties (of wangedrag).
Door de gelijkschakeling vallen wel heel wat strijdpunten weg, zodat er wellicht meer energie (en zin) is om er op een goede manier tegenaan te gaan.Het heeft veel voordelen, vooral in arme landen, als van staatswege het uniform tenminste gratis beschikbaar wordt gesteld, in veel landen moet het uniform door de ouders betaald worden, wat de armen niet kunnen , die kinderen mogen dan niet naar school.
Ook zou het tegen spijbelen helpen en schept het duidelijkheid naar de maatschappij toe.
Er zijn veel redenen die voor een schooluniform pleiten.
Of men het er echter in Nederland in krijgt.......
In veel landen die Engels georienteerd zijn, zie je schooluniformen, zoals in het verre oosten.
Misschien zijn kinderen ook minder kwetsbaar met een schooluniform aan omdat ze meer als groep gezien worden
en iedereen weet dat je nog niet tot de jaren van sexuele activiteit hoort en mede daarom meer kans hebt met rust gelaten te worden. Dit effect heb ik oa. duidelijk in Thailand
(Siam) gezien, omdat daar de leeftijd van meisjes en vrouwen voor Europeanen slecht in te schatten is.
Zo zat ik in een hotel waarvan ik de eigenaar kenden. Komt er een jong meisje bij een gast weg. Ik sprak daar schande van.
De hoteleigenaar verzekerde mij dat dat meisje 29 jaar oud was (ik dacht 14-16)
Bij schoolkinderen is het uniform daar dus een soort bescherming en ik heb dat vaker vernomen.
Kinderen die zich veiliger voelen en het uniform met trots dragen zullen dan ook beter hun best doen en dat levert hogere punten op.
Ook in de maatschappij zie je dat een uniform status verleent en duidelijkheid schept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indirect wel, enigszins. Ik denk dat kleding en imago in zekere zin best invloed heeft op studeergedrag en daarmee ook op punten. Als iedereen een uniform draagt zullen de rapporten ook wel andere vormen aan gaan nemen. Al dnek ik dat het resultaat niet onthutsend zal zijn.