Een ervaring!
Duidelijk toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als je ergens van leert is het ervaring opdoen.
13 jaar geleden
Hoe meer je leert, hoe meer ervaring je opdoet, leren heeft denk ik bij mensen niets met instinct te maken dat telt denk ik alleen bij dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leren is ervaringen onthouden. Instinct leert niet, dat weet al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren hebben Instinct.Mensen hebben verstand.En met die verstandelijke vermogens kan elke ervaring dienen als leerproces.Met als resultaat dat je zult groeien als mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd antwoord misschien maar het kan uiteindelijk wel tot instincten leiden.
Hoe zijn instincten ontstaan, zij die door ervaringen de juiste dingen deden , overleefden, dat kan dus op den duur een instinct WORDEN, je praat dan wel over generaties repetente ervaringen-overdracht.
Natuurlijk is leren van het resultaat in eerste instantie ervaring.
Als je heel hard train (leert) kan hetgeen wat je geleerd hebt een volslagen automatisme worden, denk aan martial arts, dan leer je je aan instinctief en reflexmatig te handelen. Het heeft dan geen sturing meer uit het verstand, dat zou hopeloos achter de feiten aanlopen.
Ik denk dus dat je wel degelijk instinct kunt upgraden door zeer intensieve training wat een vorm van leren is.
Zo is in bepaalde landen het IQ significant hoger dan in andere landen, kinderen krijgen een bepaalde opvoeding
en dat heeft invloed.
Toch zegt men dat IQ grotendeels aangeboren is als we de discussie nurture/ nature even overslaan.
Op een of andere manier worden belangrijke vaardigheden op den duur dus genetisch doorgegeven, die blijken in de praktijk dan superieur aan verstand te zijn.
Ik denk dus dat instinct uiteindelijk genetisch doorgegeven is maar wel degelijk in oorsprong door ervaring verworven inzichten en/of vaardigheden zijn.
Maar ik verneem graag of dit een steekhoudende gedachte is.