Wat helpt tegen een extreme angstpiek?

Ik heb een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis en daarbij last van verlatingsangst. Ik heb ook verlatingsangst bij vrienden die te dichtbij komen en heb daardoor dus geen vrienden. Nu ben ik sinds een half jaar bevriend met iemand die psycholoog is en voorstelde om mij te steunen en begeleiden naast het GGZ.

Ik heb al die half jaar periodes waarbij het goed gaat en soms dat de angst boven komt. Het angst is dan meestal van mildere vorm en kan verdoofd worden met medicatie of alcohol. Maar bij het krijgen van ruzie met die vriend of als mijn gevoelens van verlating bevestigd worden komt er een piek in mijn angst. En daar helpt geen medicatie tegen merk ik en alcohol ook niet. Volgens de psychiater is er geen medicatie die echt extreme angstpieken kan dempen.

Dus mijn vraag: Wat helpt wel tegen zo'n piek ?

6 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Als zelfs je psychiater én je psycholoog die jou kennen geen tips kunnen geven, wordt het moeilijk voor ons je te helpen.

Wat algemene tips:

Je weet op welke momenten de angstpiek op kan treden.
Je zou kunnen proberen op dát moment in te grijpen en de controle over je gedachten over te nemen, om te voorkomen dat je angsten met je op de loop gaan.
Blijf rustig ademhalen.
Stel jezelf gerust en besef dat er NU echt niets is om bang voor te zijn.

Wat hierbij zou kunnen helpen zijn mindfulness-oefeningen.
Mindfulness is een gemoedstoestand die getypeerd wordt door de bewustwording van de eigen fysieke ervaringen, gevoelens en gedachten, zonder onmiddellijk over te gaan op automatische reacties.
Daarbij leer je ervaren dat je zelf de regie over je gedachten en gevoelens hebt en dat je nare gedachten kunt "wegblazen".
Zo kun je pauzemomenten en time outs creëren voordat de angst gaat pieken.

Realiseer je dat je klachten ongevaarlijk zijn. Als kind voelde verlaten worden misschien levensbedreigend, maar dat is het nu niet meer.
De angst wordt altijd vanzelf weer minder wordt.

Misschien kun je je voorstellen hoe je een kind zou geruststellen dat zo bang is. Probeer op dezelfde manier met jezelf om te gaan.

Het aanpakken van een angstpiek lijkt me een hele uitdaging: ontdekken dat je deze angst de baas kunt en dat je daar niet iemand anders voor nodig hebt.

Sterkte!
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (2)

Jouw deskundige begeleiders hebben je eigenlijk al antwoord gegeven op je vraag. Je wilt je angsten logischerwijze dempen, weg hebben, elimineren, verdoven, maar je eigen ervaring is ook, dat dit niet lukt. Strijden tegen zaken zoals angst maakt vaak, dat het groter wordt.
Je ervaring is OOK, dat je angsten niet blijven, dat ze weer overgaan, dat de angsten naar een piek toe gaan en dan weer afnemen.
Die kennis en ervaring, die wetenschap kan je meenemen in je denken op de momenten, dat je weer naar zo’n piek toegaat.
Geconcentreerd proberen te blijven / aandachtig in je denken: straks neemt het weer af, zakt het weer weg, ik moet er nu doorheen, het is zoals het is.
Je zou gedachten kunnen bedenken die bij jou passen, die jou helpen je te focussen met als mogelijk gevolg wat meer rust vanbinnen.
Dit soort helpende gedachten kunnen gevoelens als machteloosheid en wanhoop
wat verminderen, kunnen die piek wat milder maken.
Waarschijnlijk niet meteen, maar wat heb je te verliezen?

Je schrijft niet over therapie / mogelijkheden, die je al hebt geprobeerd.
SimonV heeft je al een cursus Mindfulness geadviseerd; heb ik goede ervaringen mee.
En misschien is EMDR iets voor je.
Meer info: http://www.emdr.nl

Heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb zelf jarenlang heftige paniekaanvallen gehad en kan ook zeggen dat ik belachelijk veel medicatie heb geslikt om te voorkomen of dempen. Mijn ervaring is dat ze die paniekaanvallen alleen maar in stand houden. Paniek is als een bal die je onder water probeert te houden, hoe harder je drukt, hoe meer deze weer naar boven komt. Het beste medicijn? Vaak genoeg in paniek raken en merken dat je niet dood gaat, vanzelf weer herstelt en dat het juist de angst voor de angst de reden voor heftige paniek. Mijn redding? beseffen dat paniek niet iets externs is, maar iets van jou. Iets wat om aandacht vraagt en waar je lief voor mag zijn. Als angst je bondgenoot in plaats van je vijand dan lacht het leven je toe. Dit betekent voor mij al weer 3 jaar paniekaanval vrij!