Voor niets gaat de zon op... (en de maan)

Vroeger. In de oudheid was het een kwestie van ruilhandel, omdat geld vooral een voorrecht van de elite was...

Vandaag de dag leven we in één 24-uurs economie, waarbinnen de wereld inderdaad om geld draait...

En persoonlijk ben ik van mening dat dit volstrekt terecht is. Want zelfs de bijstandsuitkering van de alleenstaande moeder op de hoek, wordt opgebracht door de belasting die wij allemaal betalen... (En hiermee zeg ik per definitie niet dat er geen armoede is.)

Maar dit alles is geschiedkundig zo gegroeid...

Met name Nederland was een volk van ontdekkingreizigers en niet geheel onbelangrijk land met de nodige kolonisaties in de wereld. En hier komt naar mijn mening de handelsgeest van de Nederlanders vandaan...

En niet geheel onbelangrijk: Nederland was tot de crisis in de jaren '30 een absolute wereldmacht op het gebied van financiën... (Zelfs toen draaide het allemaal al om geld.)

(Maar ook een volk dat in de tijd van de V.O.C. de nodige zee-oorlogen wist te winnen. En in (ik meen) 1648 zelfs het Buckinghampalace onder vuur nam. Door de Engelse vloot tot in Londen op de Theems terug te dringen...)

En één genant detail. De Nederlandse Bank heeft in de 20ste eeuw 60% van het goud verkocht om de Nederlandse economie in stant te houden. Als dit niet was gebeurd dan had Nederland nu meer goud (35 biljoen) dan de G8 bij elkaar. Maar het draait allemaal niet meer om goud, maar om Dollars, totdat het om Euro's gaat draaien...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nederland was al ver voor die ontdekkingen een handelsnatie.
Denk aan de middeleeuwse Hanzesteden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die Hanzesteden zijn het gevolg van een tolheffing, waar de (Duitsers)Pruisen mee zijn begonnen. De Graven en Hertogen van (Groot)Gelre hebben dit doorgevoerd voor in eerste instantie de ijsel naar Zutphen, Zwolle en de Rijn Arnhem etc. en het latere overkwartier Groot Gelre Roermond hebben ingevoerd. Hier zijn uiteindelijk nog een aantal steden bij gekomen... Vergeet alleen niet dat het Nederland van nu, voornamelijk bestond uit een groot aantal Graafschappen en Hertogdommen. (Net zoals Europa) En dat er vrijwel voortdurend oorlogen en belegeringen waren tussen landen, Hertogdommem, Graafschappen, Steden etc... En als je het dan toch over handelaren heb. Dan kun je dit in feitte terug voeren tot ergens begin van de jaartelling. Want de Romeinen, waren naast het moordend en plunderend veroveren van gebieden handelaren bij uitstek...

Andere antwoorden (6)

Omdat de gene die het product of dienst levert er wel belang bij wil hebben,

p.s. voor niets gaat de zon op....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lang niet alles in deze wereld kost geld. Er zijn bijvoorbeeld een heleboel evenementen die je gratis kan bezoeken. Vraag je je af waarom er niet meer ruilhandel bestaat, of heb je een andere bedoeling met je vraag? Kan je meer uitleg geven?
15 jaar geleden
Er zijn nog altijd mensen die anderen met pech helpen zonder dat ze een tegenprestatie verwachten en denk ook eens aan de vele hulpverleners en mensen die klusjes opknappen voor mensen die arm of hulpbehoevend zijn.
Maar misschien ken je die wereld niet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat alleen voor niets de zon op gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan niet anders.
Stel, alles is gratis, je wil naar de winkel voor een nieuwe trui, wie beheert de winkel? Wie maakt de trui? Als alles gratis is, dan zal er geen hond die trui willen maken voor een ander, want dan moet hij werken en houdt er niets aan over. De persoon in de winkel zal er ook niet zijn, wat heeft hij/zij er immers voor baat bij om jou een gratis trui te gaan geven? Hij/zij houdt er niets van over.
Kortom: Er zal niemand meer zijn om die gratis dingen te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi Hoi,

Als je geld nu eens zou zien als energie, zou je dan de vraag snappen?

Alles kost energie, vandaar... En als het een ander energie kost, dan moet je jouw bewijs voor energie ophoesten in die mate waarin de maker genoegdoening heeft voor zijn eigen opoffering...

Het is maar een manier van spreken, maar wellicht zie je dan net effe anders...