Welk middelbaar schoolniveau moet je doen, om psychiater te doen?

Ik doe namelijk VWO maar maakt het huis of je Gymnasium of Atheneum doet?
ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen,
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (3)

Om psychiater te kunnen worden moet je eerst de studie geneeskunde doen. De toelatingseisen voor geneeskunde zijn:

"Om tot de opleiding Geneeskunde te worden toegelaten, heb je een VWO-diploma nodig met het instroomprofiel:
- Natuur en Gezondheid met natuurkunde
- Natuur en Techniek met biologie
Zowel wiskunde A als B geven toegang."

Gymnasium is dus niet nodig.

"Om psychiater te worden, start je met de universitaire opleiding:

Geneeskunde

Daarna kun je solliciteren naar een opleidingsplaats Psychiatrie in, of verbonden aan, een academisch ziekenhuis of een algemeen (psychiatrisch) ziekenhuis."

Het is een lang traject. Je kunt niet direct na je VWO een opleiding tot psychiater doen. Eerst de opleiding Geneeskunde afronden, daarna een opleidingsplaats voor psychiater vinden. De opleiding tot psychiater is vooral een praktijkopleiding en duurt ruim 4 jaar.
7 jaar geleden
Om psychiater te kunnen worden, moet je VWO hebben gedaan.

Op https://www.youchooz.nl/beroepen/psychiater/welke-opleiding vind je hierover:

Om psychiater te worden, start je met de universitaire opleiding:

• Geneeskunde Zie https://www.youchooz.nl/opleidingen/geneeskunde

Daarna kun je solliciteren naar een opleidingsplaats Psychiatrie in, of verbonden aan, een academisch ziekenhuis of een algemeen (psychiatrisch) ziekenhuis.

Je wordt tijdens je studie opgeleid tot psychiater én psychotherapeut. Psychotherapie is namelijk een onderdeel van de opleiding tot psychiater. Vroeger werd je als psychiater automatisch geregisteerd in het BIG-register als psychotherapeut, maar tegenwoordig is dit niet meer zo.

Als je wordt aangenomen kun je 4,5 jaar later afstuderen.
Je leert het vak in de praktijk van ervaren psychiaters. De relatie psychiater-leerling wordt ook wel een meester-gezel relatie genoemd. Tijdens de studie ga je dus al aan de slag als psychiater in opleiding.

Wil je meer weten over deze specialistische vervolgopleiding? Kijk dan eens op de website van het KNMG: https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/geneeskundestudie/beroepskeuze/over-beroepskeuze.htm.

Op https://www.youchooz.nl/opleidingen/geneeskunde vind je:

Om tot de opleiding Geneeskunde te worden toegelaten, heb je een VWO-diploma nodig met het instroomprofiel:

- Natuur en Gezondheid met natuurkunde
- Natuur en Techniek met biologie
Zowel wiskunde A als B geven toegang.
7 jaar geleden
Maakt niet uit. Het gaat erom dat je een profiel hebt met de exacte vakken erin. Om psychiater te kunnen worden, zul je eerst de studie geneeskunde moeten afronden.