Kun je kiezen wat je gelooft?

Ik zie geloven ook als overtuigd zijn
Ik ben overtuigd dat je niet kunt kiezen wat je gelooft

Blijkbaar zijn er mensen die hier anders over denken en ik vraag me af of iemand me daar uitleg over kan geven, want ik kan me hier geen voorstelling van maken

Ik begrijp niet hoe je kunt: kiezen om iets te geloven.

Je geloof iets toch of je gelooft het niet, of je weet het niet.
Voor mij is het onmogelijk me voor te stellen dat je dat kan kiezen.

Als ik bijvoorbeeld nu moslim wil zijn, dan kan ik dat wel willen maar ik geloof t gewoon niet.
Net zoals ik niet kan kiezen eten wat ik smerig vind, lekker te vinden.
Of als iemand zegt dat de trein naar België vertrekt om 13:00
Kan ik dan kiezen dat wel of niet te geloven...

Het is iets anders dat als je ongelovig bent en je wilt graag geloven, dat je bijv BIJBELstudies gaat doen, vediepen, trainen enz,

Of eten wat je smerig vind toch te eten in de hoop bijv. dat je t lekker gaat vinden.

maar geloof kiezen... dat snap ik niet
Kan iemand mij uitleggen hoe je perspectief daarop is als je denkt dat je kan kiezen wat je geloofd?

Toegevoegd na 5 uur:
het gaat mij ook om iets te geloven. hoeft niet per se religie te zijn

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K
erotisi
8 jaar geleden
Tot op zekere hoogte is geloof een keuze. Maar het geloof zelf is een genade wat je krijgt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Nee, dat IS juist een geloof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erotisi,
Dus, een combinatie van keuze en genade. Nuchter beschouwd zeer vreemd, maar ook ik heb het zo ervaren.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb gekozen voor atheïsme en ervaar dat als verlichting, als bevrijding, als genade. Inderdaad: een combinatie van keuze en genade.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dexe filmpjes maken duidelijk dat gelovigen allemaal net zo hard geloven dat ze goed zitten, ongeacht dat ze allemaal iets anders geloven: https://www.youtube.com/watch?v=gPh8EUTdcKE
https://www.youtube.com/watch?v=z6AbuFKurPY
https://www.youtube.com/watch?v=BpCNamMVQa8
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ofwel wat je gelooft is je opgedrongen door je ouders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke verzameling ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het schokkende is dat ze in bijna alle filmpjes beginnen met 100% zeker dat ze het goed hebben en ook zo eindigen, ondanks de realisatie die ze vaak hebben dat het wat vreemd is dat anderen ook 100% geloven wat zij geloven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
voor de mensen die denken dat ze een keuze kunnen maken kun je dan toelichten hoe je dat doet? want ik bedoel dat je iets kiest komt door iets anders (een ervaring, kennis of een gevoel bijv) dan is dat toch niet meer echt zelf kiezen?
erotisi
8 jaar geleden
Kiezen komt inderdaad zeker altijd door iets anders want het is een kiezen voor iets en dat gaat eraan vooraf. Maar het lijkt alsof jij pas iets kiezen vind als je zelf ook de uitvinder of maker ervan bent, dat je zelf helemaal aan de bron staat van je keuze. Zo ver gaat mijn interpretatie van kiezen niet. Maar een vorm van kiezen kan bijv. zijn dat je iets doet of ergens ja op zegt. Stel je neemt bijv. eens de kans om naar een kerk te gaan dat is een keuze of er wordt je gevraagd wat je belangrijker vind geld of vrede etc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Hoe groot is de kans dat iemand in India een kerk in loopt. Je snapt toch zelf ook dat dat de 0 benadert....
erotisi
8 jaar geleden
Naar de tempel dan. Het gaat niet zozeer om de keuze om naar een kerk te gaan maar om de keuze op zich of dat nu een kerk of tempel is maakt voor dit geval niet zoveel uit.
Je bedoelt natuurlijk, zoals in de filmpjes blijkt, dat iemands achtergrond en cultuur bepaald wat je gelooft. Daar zit denk ik wel een belangrijke factor in, maar de wijze waarop je dat doet kan toch verschillen naar gelang de keuzes die je maakt. Ik weet niet hoe vrij India is wat dat betreft, maar je kunt dan kiezen om wel of niet naar de tempel of zoiets te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Daar zit denk ik wel een belangrijke factor in," Dat is gewoon 99,99% van het verhaal. Iets wat alleen niet doordringt bij gelovigen. "Ik weet niet hoe vrij India is wat dat betreft,"
NIET
Men kan het idee van niet-geloven of in iets anders geloven dan wat de rest van de familie gelooft amper bevatten. In dergelijke landen (2de/3de wereldlanden) https://www.youtube.com/watch?v=AzR_J6Hrrr4
2:50 Het meisje zou haar zus nooit meer accepteren als ze zou claimen atheïst te zijn. Het zou sociale danwel letterlijke zelfmoord zijn om dergelijke landen er voor uit te komen dat je niet gelooft of iets anders gelooft. "Naar de tempel dan."
Nee, men gaat sowieso daar al naar de tempel (of moskee, naar gelang welke familie je geboren bent), een andere keuze is er amper.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erotisi, duidelijk antwoord. bedankt.
Ik vraag me dus af of iedereen het hiermee eens is. Het voelt idd vrij.
amao
8 jaar geleden
ik denk dat het een zeer complex vraagstuk is waar geen volledig antwoord op te geven is.. Het heeft te maken met je identiteit, die onderhevig is aan waardepatronen en omgevingsfactoren; op bewust en onbewust niveau.
erotisi
8 jaar geleden
@mrtomaat
Voor Nederland lijkt me die 99,99 procent wat veel?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel
Je zegt dat je atheïsme als genade ervaart. Maar genade moet je door iemand geschonken worden. Wie is dan in jouw ogen die iemand?
Cryofiel
8 jaar geleden
Met "genade" bedoel ik de opluchting, de blijdschap. Opluchting dat ik uit de diepe kuil van het geloof heb weten te klauteren. Blijdschap dat ik, nu ik boven ben, vrijelijk om mij heen kan kijken, en dat ik nu zoveel méér kan zien en ervaren dan toen ik nog in de kuil zat. Gelovigen kennen gevoelens en intenties toe aan een entiteit die er niet is. Zij noemen mijn gevoelens 'genade' en kennen die toe aan hun god, welke dat ook moge zijn (dat hangt van de gelovige af).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geloof er ook niets meer van . Daardoor zeg ik altijd : Ik geloof alleen maar in mezelf .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geloof zoals de bijbel het definieert (Hebreeën 11:1) is niet iets vaags, maar omvat zekerheid en overtuiging. Dat volgt enkel uit degelijk onderzoek. Onderzoek verschillende dingen, onderzoek ze allen grondig, en het geloof in het één danwel het ander zal vanzelf volgen.

Het beste antwoord

Nee, hierin heb je geen keuze. Zoals je zelf al stelt: je kunt niet kiezen wat je wel of niet gelooft. Het is een mengelmoes van omgeving en genen. De ene mens groeit op in een gelovige omgeving en heeft meer kans om later zelf ook gelovig te worden, en de andere mens groeit op in een ongelovige omgeving (hier zijn natuurlijk ook gradaties in te vinden). Daarin heb je ook geen keuze.

Qua genen maakt het nogal uit of je gevoelig bent om er bovennatuurlijke overtuigingen op na te houden. Dit schijnt te maken te hebben met bepaalde hormoonspiegels in het brein (o.a. dopamine) die de gevoeligheid bepalen. Hier heb je alweer geen keuze in.

Stel dat je iets wilt geloven, dan heb je in dat "willen" ook geen keuze. Probeer dan maar eens iets níét meer te willen. Iets willen is een neiging die in je opkomt. Dat kun je niet dwingen.

Vaak hebben zowel gelovigen als atheïsten hele mooie praatjes die hun keuze voor hun geloof of het ontbreken daarvan legitimeren, maar dit is allemaal achteraf. Het is een samenloop van omstandigheden, bijvoorbeeld: 1) Het opgroeien in een gelovig gezin. 2) Je op latere leeftijd gaan verdiepen, op een kritische manier en 3) Tot een conclusie te komen. Op alle 3 heb je geen enkele vinger in de pap.

Dit gegeven kan er wel voor zorgen dat je het allemaal niet zo serieus meer neemt, ook niet je eigen keuze om wel of niet te geloven.

Kijk voor de aardigheid eens dit filmpje van Prof. dr. Dick Swaab en Prof. Paul Boon waarin precies dezelfde vraag behandelt wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Op zich kan ik nog wel begrijpen dat niet iedereen hetzelfde kan (zijn) daarvoor zijn we vaak te veel bepaald door materiële en lichamelijke dingen, en zeker een mens op zichzelf beschouwt lijkt veelal bepaald te zijn door zijn instincten.
Maar het lijkt me wat overdreven om te zeggen dat daarmee ook gelijk alles vast ligt. De natuur lijkt me niet zo strikt bepalend dat er geen mogelijkheden zijn waaruit gekozen zou kunnen worden. En in een samenleving van mensen die open staan voor wat er te bieden is kan die gericht daarop wel tot zekere hoogte je keuze beinvloeden. Al begrijp ik dat je zult zeggen dat ook die keuze weer is beinvloed door fysieke processen.
Wat betreft het geloof kom je natuurlijk ook bij de predestinatie uit. Het staat al vast wat je lot is en zelf heb je daar niets in te brengen en voorzover dat toch lijkt volg je slechts je predestinatie. En dat hoeft anderzijds weer niet je vrije wil (keuze?) uit te sluiten. Maar dat is weer een andere discussie....hoewel wel zeer nauw mee verwant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of er sprake is van predestinatie. Het zou best kunnen, klinkt namelijk logisch als je alles bij elkaar optelt, maar zou ook niet kunnen. Je vervolgens neerleggen bij je lot, lijkt mij persoonlijk echter een onmogelijke levenshouding. Maar hier zijn we inderdaad wel op het punt gekomen dat het een filosofische kwestie wordt. Ik sluit overigens niet uit dat de vraagsteller hier niet op doelde.
erotisi
8 jaar geleden
waarom is je neerleggen bij je lot onmogelijk? Als ik je antwoord lees zou ik juist van jou verwachten dat dat het enige is wat je kunt doen?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt makaveli 2. Zo zie ik dat ook.
handig ook die video, bedankt.
Ik hoop alleen te begrijpen hoe mensen dat anders kunnen zien
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja idd erotisi. Ik had ook een soortgelijke vraag vrije wil ingediend, maar ik kreeg een mailtje dat ik die niet correct had vermeld
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi. Ik bedoel eigenlijk letterlijk dat je zo niet in het leven kan staan. Maar uiteindelijk zijn we misschien wel allemaal overgeleverd aan het lot. Wie weet @gast79105, geen idee hoe die mensen dat rond krijgen in hun hoofd. Maar het heeft er in ieder geval mee te maken dat mensen altijd hun eigen keuzes willen goedpraten of ondersteunen met mooie argumenten. Een gelovige zal niet snel zeggen dat het een samenloop van omstandigheden is dat hij gelooft en naar de hemel gaat en een atheïst niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Makaveli2 bedankt :)
Is dat van Tupac jou gebruikersnaam? Ik heb t filmpje bekeken van
Prof. dr. Dick Swaab en Prof. Paul Boon
Ik vond dat er niet veel uit kwam voor mij
maar de professor is wel erg interessant (zijn onderzoeken)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt. Is van Tupac haha. En ik had her filmpje al een tijd geleden gezien, maar dacht dat het wel relevant was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oke : )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo gast79105 Uiteindelijk komt ieder van ons op een leeftijd waarop we verantwoordelijkheden (moeten ) dragen.
Een gezin, werk, onze dagelijkse verplichting etc. We zijn op een leeftijd gekomen waarin we ook keuzen kunnen maken omdat we dingen met elkaar hebben afgewogen, door kennis, sommigen door gevoel of ervaring.
Maar we kunnen keuzen maken omdat we overtuigd kunnen zijn van iets. Ook kunnen we de keuze maken om in bepaalde omstandigheden geen keuzes te maken omdat we van iets nog niet zijn overtuigd.
Maar het maken van een keuze blijft.
Geen keuze maken is ook een keuze. Hert filmpje verteld idd dat de meeste mensen niet zelf kiezen voor geloof omdat de meesten
zelf geen vrije wil hadden op dat moment van keuze.
De keuze voor geloof werd voor hen gemaakt door iemand anders.
Toch bestaat er ook een EIGEN wil, en deze staat los van een VRIJE wil. We kunnen door omstandigheden beperkt zijn om uit VRIJE wil te kiezen, doch aan onze EIGEN wil kan niemand iets veranderen.
En het is net deze EIGEN wil die ons op jonge leeftijd vormt om later keuzes te kunnen maken. je zegt;
"Als ik bijvoorbeeld nu moslim wil zijn, dan kan ik dat wel willen maar ik geloof t gewoon niet."
Antw.
Dit kan mogelijk zijn omdat je niet overtuigd bent om het te geloven. In psalm 32 staat dat Gd, wie oprecht in hem gelooft, hem de weg zal wijzen die hij moet gaan.... .
Gd leren kennen kan alleen door kennis uit de schrift, hierin wijst Gd je de weg. groet amadeus.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat laatste is een prachtig voorbeeld van de cirkelredenatie waar gelovigen altijd weer in terugvallen.

Andere antwoorden (3)

Als kind maak je geen keuze. Er bestaat niet zoiets als een gelovig kind; er is alleen een kind van gelovige ouders. Dat zijn degenen die jou dezelfde kant opsturen als zij zelf zijn opgegaan. Ik ben bijvoorbeeld gedoopt, niet omdat het katholicisme het ware geloof is of omdat ik ervoor gekozen heb toen ik enkele dagen/weken oud was, maar omdat mijn ouders die keuze voor mij maakten.

In mijn tienerjaren ben ik steeds kritischer gaan kijken naar het katholicisme en geloof in brede zin. Ik ben atheïst "geworden". Het is een keuze geweest op basis van mijn kritische denken. Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt als je zegt dat het geen keuze kan zijn. Ik geloof niet, dus kán ik niets anders dan atheïst zijn.

Maar, neem nu Kurt Wise. Hij heeft een PhD in geologie, behaald aan Harvard. Een intelligente man die zich richt op wetenschap. Desondanks heeft hij gezegd dat zelfs als alle bewijzen het creationisme onderuit schoffelen, hij nog steeds een creationist zal blijven omdat dat nu eenmaal overeenkomt met het Woord van God. Dan maakt hij dus een keuze. Bewijs geloven, of het Woord van God geloven. Een afweging maken, voors en tegens beschouwen. Ondanks het feit, in zijn voorbeeld, dat je niet anders kunt dan het creationisme de rug toekeren, toch creationist blijven. Dat is kiezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tot een jaar of 11 a 12 bepalen de omstandigheden in je omgeving, tot welk geloof of juist geen geloof je behoort.
Het land waar je woont, waar je vandaan komt, je ouders enz. hebben dit alles al voor jou bepaalt.
Vanaf die 11 a 12 jaar ga je je persoonlijkheid vormen.
Je gaat nadenken over alle soorten zaken, je gaat steeds minder luisteren naar ouders, omdat je een eigen mening aan het ontwikkelen bent.
Je bent er van overtuigt, dat jij zelf gelijk hebt en laat je niets meer aanpraten.
Je zit midden in de pubertijd.
lastig voor je ouders, geweldig voor je eigen ontwikkeling.
Na wat jaren kom je er ook achter, wat en welk geloof er wat voor je betekent.
Of helemaal geen enkel geloof.
Pas nu kan je ook je eigen keuzen maken.
Misschien niet direct maar mogelijk pas later in je leven.
Maar een keuze heb je zeker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste,

Ik vind je vraag heel interessant en hierbij mijn visie erop.

1) Wanneer je iets geloofd denk je dat hetgeen je geloofd daadwerkelijk waar is.

De vraag is dus of je kunt kiezen te denken dat iets daadwerkelijk waar is. Dit lijkt me niet mogelijk. Stel ik vraag u om te kiezen te geloven in het spaghettimonster. Dit gaat je niet lukken. Wel is het mogelijk dat ik je overtuig met goede argumenten dat het spaghettimonser bestaat. Dan geloof je er ineens ( ineens= het overkomt je, je kiest niet) wel in en kun je er niet niet meer in geloven. Dit 'inzicht' is iets wat je overkomt en niet iets wat je kiest.

Natuurlijk is er een middenweg. Je kunt er immers wel voor kiezen om te doen alsof je geloofd dat het spaghettimonster bestaat. Maar je blijft dan doen alsof. Zo ook bij bijvoorbeeld het geloof in God. Je kunt dus wel kiezen om te doen alsof je in God geloofd, maar je kunt niet kiezen om het daadwerkelijk te geloven. Wel kun je er van overtuigd geraken of zo, maar dit is geen bewuste keuze maar iets wat je overkomt.

Het leuke is nu dat atheisten dus niet kunnen kiezen om toch in God te geloven ( Dus een onvermogen tot het geloof). Dit onvermogen kan een rechtvaardige God ze niet kwalijk nemen. Ergo, ze gaan ook naar de hemel.

Natuurlijk kan een God ze ook de hemel weigeren door te stellen dat ze misschien niet in hem konden geloven, maar toch wel op zijn minst hadden kunnen doen alsof ze geloofde.

mvg Dennis.