hoe raak ik mijn agressieve gedachten kwijt ?

voorbeeld: Wanneer ik met iemand praat en de persoon staat voor mij, dan kan ik niet stoppen met denken aan hem/haar op het gezicht te slaan. Het is nog nooit fysiek gebeurd

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K
Erna55
8 jaar geleden
Je geeft erg weinig informatie.
Ik kan je aanraden om daar eens uitgebreider met iemand over te praten. Ga naar je huisarts en vertel het. Je huisarts kan je, indien nodig, verwijzen naar een hulpverlener.
Ritsuka
8 jaar geleden
Erna geeft al goed advies.
Overweeg daarnaast eventueel op een sport te gaan als uitlaatkelp, hardlopen of boksen bijvoorbeeld.
Z512099
8 jaar geleden
Inderdaad, jazeker, boksen...dan kan hij nog harder leren slaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wil je echt slaan? En zo ja, is het uit haat of gewoon de neiging tot de beweging? Of is het meer een idee van 'wat zou er gebeuren als'? En als je wel wil slaan, wil je dan gewoon een keer uithalen, of een fysieke confrontatie aangaan met alle ideeën van haat daarbij en een evt. vechtpartij die op en neer gaat?
Snuffel
6 jaar geleden
Het zijn intrusies. Het merendeel van de mensen heeft ze. Het ene oor in het andere uit is de oplossing. Google op intrusies stoppen.

Antwoorden (2)

Op deze vraag "Zijn mijn destructieve gedachten een vorm van fobie?" op deze website http://www.goeievraag.nl/wetenschap/psychologie/vraag/424415/destructieve-gedachten-vorm-fobie van Neanderthalert antwoordde ik op zondag 28 april 2013:

"Fantasie is een wonderlijk iets. Je kan je van alles voorstellen: zowel negatieve dingen als positieve dingen. Als je je regelmatig afvraagt: "Wat zou er gebeuren, als ik…", dan kan je allerlei vreemde gedachten in je hoofd brengen. Dit kunnen negatieve en positieve gedachten zijn. Misschien heb je je ook wel eens voorgesteld hoe het zou zijn om bijvoorbeeld een relatie te hebben met je favoriete wereldberoemde zanger(es) of acteur/actrice. Dat is dan een positieve fantasie. Ik zou me niet te veel zorgen maken, wanneer je naast de negatieve fantasieën ook positieve fantasieën hebt. Als je alleen maar negatieve dingen denkt, is het misschien wel tijd voor professionele hulp.

Die destructieve gedachten zijn overigens geen fobie, maar een fantasie die bij meer mensen voorkomt.".

Hetzelfde geldt nu voor jou: Ik zou me niet te veel zorgen maken, wanneer je naast de negatieve fantasieën ook positieve fantasieën hebt. Als je steeds alleen maar negatieve dingen denkt, is het misschien wel tijd voor professionele hulp.

Natuurlijk is altijd goed om ook eens actief te proberen zo'n eigenaardige negatieve gedachte om te zetten in een positieve gedachte. Zo'n positieve gedachte mag dan net zo eigenaardig zijn als die negatieve: je zal verbaasd staan over wat je kan met je eigen fantasie! Denken mag je gelukkig alles, dus je kan fantaseren wat je maar wilt.
8 jaar geleden
Binnen de psychologie noemen we dit soort gedachten intrusies. Een gedachte die schijnbaar zonder enige reden ineens omhoog komt, en op de één of andere manier een beetje bizar is. Een bekend voorbeeld is dat iemand die bij een spoorwegovergang staat zich ineens voorstelt hoe het zou zijn om voor de trein te springen.. terwijl die persoon helemaal niet dood wil en normaal gesproken geen zelfmoordgedachtes heeft. Intrusies zijn niet altijd negatief, maar wel op een bepaalde manier wat bizar.

Veruit de meeste mensen (volgens onderzoeken zeker 90%) hebben hier wel eens last van. Soms denken mensen dat ze een psychische stoornis hebben omdat ze zulke 'rare gedachten' hebben, maar in werkelijkheid hebben we (bijna) allemaal wel eens zulke rare gedachten. Zolang je er niet continu mee bezig bent, of het je in de weg staat om normale contacten en gesprekken aan te gaan, is het een normaal verschijnsel waar je je vooral niet al te druk over moet maken.

Naar alle waarschijnlijkheid zul je er al minder last van hebben wanneer je je er druk over maakt. Maar houd er ook rekening mee dat ook onze gedachten aan gewoontevorming onderhevig zijn. Het kan dus zijn dat je steeds wanneer je met iemand spreekt die gedachte hebt, en dat dit vervolgens zo'n geconditioneerde reactie wordt, dat je elke keer als je iemand spreekt als een soort automatisme diezelfde gedachte hebt. Ik zal een voorbeeld geven uit eigen ervaring: als kind groette ik een keer een bekende op straat en dacht direct daarna bij mezelf: "die heb ik lang niet gezien". Daarna heb ik misschien wel twee jaar lang, elke keer als ik op straat een bekende tegenkwam, nadat ik 'goedendag' had gezegd, daar direct achteraan gedacht: "die heb ik lang niet.." Het sloeg nergens op, maar elke keer kwam weer diezelfde reactie bij me naar boven.

Nu is het erg moeilijk om jezelf af te leren om ergens aan te denken, maar iets minder moeilijk om te proberen een andere gedachte daarvoor in de plaats te brengen. Probeer bijvoorbeeld tijdens elk gesprek, vóór je die gedachte hebt om iemand te slaan, bij jezelf te denken: "die heeft een leuke neus". Als je dat lang genoeg volhoudt, heb je kans dat dit je gedachte aan slaan zal vervangen.

Maar zoals gezegd: een intrusie op zich is niet schadelijk. Maar als jij er enorm veel last van hebt, of als je het beangstigend vindt, kán het een teken zijn van een onderliggende stoornis. Praat er dan over met je huisarts. Die kan je advies geven en zal indien nodig doorverwijzen.

Toegevoegd na 14 minuten:
*NIET druk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid: ik denk niet dat je dit moet zien als een 'agressieve' gedachte. Zolang je niet die persoon werkelijk WILT slaan, maar het zomaar een gedachte is die ineens naar boven komt (in de trant van: 'wat zou er gebeuren als ik nu ineens..' of: 'hoe zouden mensen reageren als ik/hoe zou het voelen als..') is het een gewone intrusie in dezelfde categorie als iemand die tijdens een belangrijke vergadering zich ineens afvraagt wat mensen zouden doen als hij een hele harde boer zou laten, mensen die iets breekbaars in hun handen hebben en zich ineens voorstellen dat ze het met kracht op de grond zouden gooien (terwijl ze dat helemaal niet van plan zijn te doen) of mijn eigen gedachte die ik regelmatig heb tijdens - zakelijke - telefoongesprekken: om ineens heel hard 'beeeeeeh' te roepen, of om ineens heel hard te gaan lachen. Zoals ik al zei: we hebben het (bijna) allemaal wel eens ;-) De gedachte om een ander te slaan is weliswaar geen vriendelijke, maar mijn gedachte aan 'beeeeeeh'-roepen ontspruit ook niet bepaald uit medemenselijkheid. Het is gewoon wat het is: een gedachte die ineens opkomt, maar die niet - of in elk geval erg weinig - zegt over jouw persoonlijkheid of je intenties. Psychoanalisten zouden zeggen dat het een onderdrukte gedachte vanuit je onderbewuste is, en dat je daarom juist die dingen denkt waarvan je weet dat ze niet goed of niet geaccepteerd zijn. Daar zal ongetwijfeld iets inzitten (stel je eens voor dat je wist dat iemand je gedachten kon lezen, zou je dan niet JUIST de meest ziekelijke fantasieën hebben omdat je probéért om níet aan dat soort dingen te denken?) maar tegelijkertijd is het soms ook vrij 'random'. Zolang jij niet wekelijk de intentie hebt om iemand te slaan, of de gedachte dwangmatig wordt of van buiten lijkt te worden opgelegd ("je móet hem slaan, anders dan...") is er echt niet zoveel aan de hand en denk ik in eerste instantie niet dat je dit moet zien als niet-geuite agressie.
Snuffel
6 jaar geleden
+ook voor deze reactie