Is er iets bekend over een evt verschil tussen je karakter in het dagelijks leven en in je dromen?

Is er wel eens onderzoek gedaan naar de aan- of juist afwezigheid van karakterverschillen tijdens dromen en tijdens wakker zijn?

Zijn daar verschillen aan te tonen of juist niet?
Als je in werkelijkheid (alleen als voorbeeld) heel beleefd en timide bent, kunt je dan in je dromen een onbeschofte hork zijn? En zo ja is dat dan je "andere" kant? Of zijn dit soort mensen ook in hun dromen netjes en beleefd?

Of maakt het niks uit hoe je karakter is als je bij bewustzijn bent, en is in je dromen gewoon alles mogelijk?

8 jaar geleden
1.4K
Erna55
8 jaar geleden
In dromen kan alles gebeuren. Hoe je in dromen handelt, vliegt, zingt, of wat dan ook doet, heeft niets met je karakter te maken.
Wanneer je in je dromen iemand zou slaan wil dat niets zeggen over je karakter.
Summo
8 jaar geleden
Dat is precies wat ik me afvraag, of daar onderzoek naar is gedaan, of mensen die zachtaardig zijn in het dagelijks leven, ook in hun dromen zich niet te buiten gaan aan dingen die ze normaal niet doen. Ik bedoel ook echt karaktertrekken, ik begrijp ook wel dat als je kunt vliegen in je dromen dat dat in het echt niet kan natuurlijk.
Amadea
8 jaar geleden
Er kan geen onderzoek worden gedaan naar wat mensen in hun dromen allemaal ondervinden. Want het merendeel weet dat de volgende dag niet meer. En wat zich in iemands brein afspeelt kan niet vastgelegd worden. Dus er valt niets te controleren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik had eens een droom, dat ik met een team mee voetbalde, maar de tegenpartij had de bal, en het lukte me eerst niet om de bal te veroveren, toen was ik opeens dicht bij mijn keeper en kon ik een bal op doel onderscheppen en zacht naar onze keeper tikken, deze leek eerst te aarzelen maar pakte toch de bal, Vervolgens gooide hij de bal over alle spelers heen en ik rende er achter aan, doch iemand van mijn team was eerder bij de bal en met een puntertje scoorde hij voor ons. Ik gaf hier de betekenis aan, dat ik een teamspeler ben, dat ik van tegenkrachten bewust ben, en die kan onderscheppen, dat ik krachten kan mobiliseren en succesvol kon zijn De aarzeling van onze keeper, duid wellicht op een wankel vertrouwen in mijn medemens Kortom in mijn geval zij mijn droom heel veel over mijn karakter. Het was overigens ten tijde van een sollicitatie interview wat ik nog moest doen Kortom bij mij vertelde mijn droom heel veel over mijn karakter, maar de context van mijn situatie ging ook over mezelf presenteren.
kierkegaard47
8 jaar geleden
En zelfs bij mensen die zich wél veel dromen herinneren is er (in ieder geval op dit moment) geen enkele manier om te achterhalen wat iemand onthoudt en wat iemand alsnog vergeet. Het zou zelfs best kunnen dat daar dus nog (onbewust) een selectie-effect optreedt. Wel een intrigerende vraag trouwens!

Antwoorden (2)

In dromen kan alles. Alhoewel, ik heb niet het gevoel dat het in je dromen gaat om je karakter, maar je om je denken en voelen. Het geeft een glimp in je onderbewustzijn en dat heeft niets met je karakter te maken. Het onderbewustzijn daarentegen wel. Je karakter is wat je kenmerkt (je hebt bijvoorbeeld een opgewekt karakter). In het echt kun je erg opgewekt zijn maar in je droom heel moedeloos. Er kan dus zeker wel een verschil zijn, voor zover je een karakter hebt in je droom. Er zijn voor zover ik weet over dit onderwerp geen wetenschappelijke onderzoeken gedaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dromen prikkelen een gedeelte in je hersenen die emoties activeren. Hierdoor kan jij je op bepaalde manieren voelen en uiten tijdens dromen. Ook wordt het gedeelte wat in verband wordt gebracht met het korte termijn geheugen uitgeschakeld. Dus was jij de afgelopen dag heel vrolijk dan hoeft dit niet per se terug te komen in je dromen. Ik denk dat het karakter wat je hebt gewoon in dromen hetzelfde is maar dat bepaalde emoties meer worden gestimuleerd waardoor je op manieren reageert die in het dagelijks leven beter beheerst blijven.

Verder zijn mij hier geen gegronde onderzoeken over bekend. Zo zullen onderzoeken over de inhoud van dromen niet gegrond zijn omdat deze niet objectief gebeuren met de huidige technologie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dromen zijn o.a. indrukken die je de vorige dagen opgedaan hebt.die je in je slaap verwerkt