Hoe kan men in de psychologie personen benoemen die een geschreven tekst steeds letterlijk interpreteren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Je zou kunnen zeggen dat deze personen autistisch gedrag vertonen.
Autisten begrijpen dubbele boodschappen niet en nemen taal vaak letterlijk.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je zou deze personen ook "taalgestoord" kunnen noemen. Mensen met een hersenletsel kunnen problemen krijgen op het gebied van communicatie: moeite met vinden van woorden, problemen met het vormen of begrijpen van taal (afasie); gebruik van rare woorden en zinnen; gebruik van lange zinnen of te veel praten; informatie letterlijk nemen in plaats van figuurlijk.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, goed antwoord op hoe men dit kan benoemen, al is er meer onderzoek nodig om tot een goede diagnose te komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SimonV Klopt, althans gedeeltelijk.
Het hoeft niets met autisme te maken te hebben. Een beroerte kan dit ook als gevolg hebben [I know!] en dan valt het inderdaad onder de noemer "afasie". Wat betekent NLD?
SimonV
8 jaar geleden
Zie link bij Reacties: NLD betekent 'Non-verbal Learning Disabilities'. NLD is een ontwikkelingsstoornis, meer bepaald een rechter-hemisfeerstoornis, die niet altijd herkend wordt. NLD wordt vaak verward met andere stoornissen, zoals AD(H)D, een aandachtsstoornis met of zonder hyperactiviteit), PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified, een aan autisme verwante contactstoornis). Want de symptomen van NLD vertonen karakteristieken die kunnen overlappen met ADHD en PDD-NOS maar ook met OCD en Tourette Syndroom. Deze kinderen hebben inderdaad een vorm van aandachtsstoornissen maar dan wel op ruimtelijk - visueel vlak. En hun slecht beoordelingsvermogen wordt dikwijls verward met impulsiviteit.