Veel mensen met hoogtevrees hebben gek genoeg geen hoogtevrees in een vliegtuig. In een vliegtuig merk je namelijk niet dat je zo hoog bent, tenzij je uit het raam kijkt. Je kunt eventueel ook het luikje voor je raam dicht maken.
Een vliegtuig ziet er eerder uit als een trein, en aangezien je niet eens voelt dat je vooruit komt voelt het wat veiliger en vertrouwder.

Toch komt vliegangst heel veel voor. Er zijn speciale cursussen voor te volgen, waarbij je eerst in een stilstaand vliegtuig komt te zitten en er op deze manier aan went.
Wanneer het je echt om de hoogte gaat, kun je natuurlijk ook eerst aan de hoogtevrees zelf werken.

Zoek op waar je grenzen liggen; ben je pas bang op het dak van een gebouw, of durf je al geen ladder op?
Zoek iemand op die je erg vertrouwt en ga er samen met diegene aan werken. Probeer bijvoorbeeld eerst op het balkon van een flat gebouw een paar keer heen en weer te lopen, en neem elke dag een verdiepinkje hoger. Misschien durf je wel een keer mee naar een attractiepark en stap eens in een achtbaan.
Probeer op deze manier verschillende wegen te vinden om te wennen aan je angst. Als je uiteindelijk in het vliegtuig stapt, zul je merken dat -hoewel de hoogte veel hoger is- het veel veiliger aanvoelt dan alles wat je daarvoor hebt geprobeerd en overwonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De TU in Delft heeft er studie naar gedaan, neem kontakt met hun op om er meer over te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu is de zet aan jou, kom maar op met een nieuwere.
Afhankelijk van de ernst van je hoogtevrees en de vermijdbaarheid van het vliegen/de blootstelling aan hoogte, kun je in overleg met je arts een betablokker of een kalmeringsmiddel vragen.
Omdat ik meegemaakt heb dat bij een passagier het kalmeringsmiddel een paradoxaal effect had, wat nogal wat opschudding veroorzaakte, is het misschien handig om
het kalmeringsmiddel op voorhand een keer te proberen.
Dit komt redelijk zelden voor maar als je dat kunt vermijden is dat de moeite waard.
Overleg met je huisarts, die kent je mogelijk goed en kan een goede keus maken.
Kent je huisarts je niet en/of is het middel jou onbekend, dan is de test misschien een optie.
Vele artsen zullen geneigd zijn, op basis van het risico, deze test achterwege te laten, wij moesten echter bijna een tussenlanding maken door dit feit.
Iemand aan boord had een tegenmiddel en dat hielp, gelukkig.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bibliotheek kun je het volgende boek lenen:
Jan van den Berg; Marieke Krämer & Laura Grootaarts, Omgaan met hoogtevrees, Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum.

Dit deel behandelt een probleem waar veel mensen last van hebben en waar nog weinig over gepubliceerd is, op een leesbare, prettige wijze en concreet met instructies hoe aan dit probleem te werken. Hoogtevrees is een verkeerde beleving van de ruimte, angst voor de diepte. Het is meestal een geaccepteerde angstklacht. De persoonskenmerken, de omgevingsfactoren en de behandelaanpak vormen de inhoud van dit boek, geschreven voor een breed publiek. Het wordt een probleem wanneer hoogtevrees buitensporig is en een hoogtefobie wordt. Normale hoogtevrees is een bescherming tegen onvoorzichtigheid en een instinctieve vorm van hoogtevrees is bij ieder mens ingeprogrammeerd. Er zijn verschillend soorten van hoogtevrees zoals onder andere de optische zoals op een brug of berg.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou geen medicatie nemen, de bijwerkingen zijn nogal aanzienlijk van betablokkers. Daarnaast is het een middel, maar geen oplossing. Zodra je ermee stopt, heb je het weer.

Je kunt beter eens kijken naar counseling. Er zijn trainingen en cursussen die claimen je eraf te kunnen helpen. Er is een therapievorm, genaamd EMDR, die gebruikt wordt voor fobiën. Als je googlet op hoogtevrees krijg je gelijk ook aanbieders die methodes aanbieden om er vanaf te komen.

Je zult wel moeten onderzoek wat het beste bij je past en waar de beste resultaten mee zijn geboekt. Daarvoor zou je die universiteit in Delft kunnen benaderen, waarschijnlijk zijn ze dat ook wel tegengekomen in hun onderzoek.

Deze oplossingen helpen je voor een leven lang en zijn geen tijdelijke oplossing. Succes.

Toegevoegd na 7 minuten:
Heb nog een bron gevonden. Het gaat over groepscoaching. Met ervaringsverhalen. Een wat laagdrempeligere manier dan counseling of therapie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had een tijdje last van diepte/hoogte vrees omdat mijn ogen niet meer goed waren. ( daarvoor nooit last gehad en het werd steeds erger)
Nu ik een bril en lenzen heb met cilinder is mijn hoogtevrees ook helemaal weg... Ook omdat ik de afstand weer kan schatten, niet meer duizelig word van de diepte etc.. misschien heb je wat aan de tip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf heb ik hoogtevrees en ik heb geen probleem met vliegen. ik vind het zelfs een hele leuke ervaring. ik heb wel angstmomenten als ik uit het raampje kijk, maar zolang je je niks gaat inbeelden zou er niks aan de hand moeten zijn.

Hoogtevrees bestrijd ik door niet naar beneden te kijken en een platform/grond onder me voor te stellen.

je zou je hoogtevrees kunnen bestrijden door te gaan bungeejumpen(angst-heling), maar het kan je ook banger maken :P dus ik stel voor om rustig te gaan zitten en van de film te gaan genieten tijdens je vlucht. veel succes!