Hoe werkt een kinderwens?

zo ging dat destijds ook bij mijn vrouw. die had plots een kinderwens. hoe komt dat tot stand bij een vrouw? ik vond het toen wel prima. maar het was haar wens. ik heb alleen geholpen. nu ze er zijn vind ik het een prima idee. maar ik had niet die wens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Bij vrouwen zijn het haat hormonen en het nestgedrag.
De omgeving speelt ook een grote rol, waar je mee omgaat wordt je mee besmet zeg maar.

Zijn er meerdere in haar omgeving die met deze kinderwens bezig zijn wordt hier over gepraat en wordt het oergevoel van zelf wel aangewakkerd. Deze is bij een vrouw strerk aanwezig, ook nog op latere leeftijd alleen wint het verstand hier meestal van. Elke maand als de eitjes rijpen krijgen we toch een bepaalde natuurlijke drang, ongecht de leeftijd dus.

Maar mocht de situatie dus goed zijn. huisje boompje beestje dus op orde dan staat niets meer in de weg en is de kinderwens niet meer te stuiten.
Bij mannen zal ditgevoel inderdaad niet zo sterk zijn denk ik, deze groeien langzaam in het idee, wat mij ook logisch lijkt. In de natuur gaan de meeste mannen toch ook weer hun eigen weg als het vrouwtje bevrucht is.

Toegevoegd na 36 seconden:
haat = haar natuurlijk ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me ook, als het nest er betrouwbaar uit ziet moet er geworpen worden +1

Andere antwoorden (5)

Bij veel mensen is de kinderwens er al hun hele leven. Ze groeien er als het ware mee op.
Toch gebeurt het inderdaad vaak vrij plotseling dat die wens ook in daden (het zwanger willen worden) verandert.
Dit komt soms door de omgeving: vrienden en kennissen krijgen kinderen, en dit werkt als een voorbeeld.
Ook word er vaak beweerd dat er een soort biologisch klokje is, die begint te rinkelen. De kinderwens is dan onstuitbaar, je kan er eigenlijk bijna niets tegen doen, het is sterker dan jezelf.
Dit laatste is waarschijnlijk een hormoonkwestie, maar daar zijn de bewijzen nog niet voor geleverd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe werkt een kinderwens?
Heel simpel!
Als vrouw krijg je op een gegeven moment jeuk aan de
baarmoeder.
Tja, en dan is er geen houden meer aan hè!

Toegevoegd na 58 minuten:
Nee, en nou even serieus, ik denk dat het ook met hormonen of iets dergelijks te maken heeft. Of noem het voorplantingsdrang. Dit moet er ook zijn, om de soort in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan natuurlijk zeggen dat haar hormonen ermee te maken hebben. Maar ik denk dat de grootste invloed toch de omgeving is. Vriendinnen die zwanger raken, de buurvrouw die leuke verhalen vertelt over haar kindje..

Het is het zo iets als toen de giletjes in waren, toen moest je er gewoon een kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misscchien de wens om iemand te hebben om onvoorwaardelijk van te houden, die ook onvoorwaardelijk van jou houd?

Toegevoegd na 38 seconden:
Omdat ik op een bepaald moment ook sterk de kinderwens voelde ongeacht partner, maar ik had ook een behoorlijk lastig leven gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een vrouw tegen het eind van haar vruchtbaarheid loopt en nog geen kinderen heeft loopt zoals dat zeer oneerbiedig genoemd wordt, haar "eierwekker "af.
Ze beseft dan dat als ze nakomelingen wil hebben, ze dan moet opschieten omdat de overgang in zicht is.
Bij sommige vrouwen wordt het reeds langen onbewust gekoesterde verlangen naar nageslacht (kinderen ) groter.
Er speelt ook een maatschappelijke factor mee, haar vriendinnen hebben dan vaal al kinderen en dat wekt mede het verlangen naar een eigen kindje op.
Haar hormonen helpen dan ook een handje, die schommelen wat sterker richting overgang en zo komt het dat vrouwen van achter in de dertig ineens (?) een kind willen, danwel dit verlangen naar buiten uiten.
Omdat boven de dertig de vruchbaarheid afneemt en de kans op Down/ spina bifida toeneemt, is het besef aanwezig dat na je veertigste kinderen krijgen medisch gezien minder handig is.
Dus moet het er dan toch van komen dat carriere en andere zaken dan even een lagere prioriteit krijgt.
Ook speelt een belangrijke rol dat je eerst moeder geweest moet zijn voordat je oma kunt worden, vlak dit verlangen niet uit!
Wacht zoon en/of dochter ook zolang met kinderen krijgen dan is oma pas oma als ze 80 is.
Hopen dus maar dat de kinderen beter naar hun biologische klok luisteren.
Er is veel voor te zeggen met kinderen te beginnen als de vrouw mid 20 is.
Ze is dan weliswaar lichamelijk allang rijp maar is er geestelijk ook beter aan toe dan moeders van begin 20 is mijn geheel persoonlijke visie.
Mijn vrouw en ik hebben jong kinderen gekregen en dat was -achteraf gezien- een heel goede keuze.