Waar kan je wat lezen over Verstikkende moederliefde? En hoe daarmee om te gaan.

Toegevoegd na 4 uur:
Waar kun je hier meer over lezen?

8 jaar geleden
1.9K
Erna55
8 jaar geleden
In de vorm van een roman:
Van lieverlede – Roman – 1975 - Mensje van Keulen Wanneer je ander soort informatie zoekt, kun je via google veel verwijzingen vinden naar artikelen en therapie- vormen.

Antwoorden (2)

Duidelijke grenzen stellen. De liefde van je moeder waarderen, maar geen bezit van je laten nemen. Het is jouw leven!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
constant
8 jaar geleden
Dank je wel. Nuttig. Maar waar kan ik daarover meer aan de weet komen
Erna55
8 jaar geleden
Je zou ook zelf kunnen googelen....
constant
8 jaar geleden
Bedoel: goede litteratuur over dit onderwerp?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een boek vind ik niet zo gauw, maar als je googelt op bijv. 'dominante moeder' of op andere termen die de lading dekken, kom je wel wat info tegen, hoor. Zo kwam ik terecht op http://www.psychologiemagazine.nl/web/Forums/Forum-Relaties/Loslaten-2.htm?forum=67&message=26923. Helemaal onder aan die pagina staan weer links naar andere artikelen. Op die manier googelen en doorklikken kom je vast veel interessants tegen. Succes!!
In onder meer de volgende boeken:

- Moeder, moeder / Koren Zailckas ; vertaald [uit het Engels] door Mireille Vroege. Amsterdam : Cargo, De Bezige Bij, 2014. ISBN 978-90-234-8467-7
Een dominante moeder probeert alles om het plaatje van een perfect gezin in stand te houden, met desastreuze gevolgen. De ijzersterke intrige met alwetende verteller verschilt sterk van de gebruikelijke thrillerplot. Zonder fysiek geweld, maar het psychologische geweld is des te ingrijpender. Het vertelperspectief ligt afwisselend bij de beïnvloedbare 12-jarige zoon en bij de rebelse tienerdochter. Het thema van obsessieve moederliefde in een disfunctioneel gezin wordt zo krachtig uitgewerkt.

- Over de wateren : roman / Louis Ferron. Amsterdam : De Bezige Bij, 1986. ISBN
90-234-0968-X
Een moeder beheerst het leven van haar zoon zo volkomen, dat hij nooit aan zichzelf toekomt. Haar hoge verwachtingen van hem komen niet uit, doordat zij zijn aanleg, ambities, kunstzin en liefde voor een meisje coupeert. Haar teleurstelling in hem doet ze hem dagelijks voelen. Hij bewondert haar bovenmate en verzorgt haar uit liefde en plicht. Na zijn pensionering als griffier bij de rechtbank komt Marja, die twee kinderen aanbrengt, de huishouding doen. Ondanks zijn innerlijke verzet hiertegen gaat hij,zoekend in zijn verleden, tasten naar zijn eigen wezen en langzaam de weerstand van zijn geremd gevoelsleven tegen de vrijheid opgeven. Terugkijkend over de wateren van zijn mislukte leven groeit er wrok tegen zijn moeder, wier dood hij emotieloos ondergaat. Dat hij zijn huisgenoten gaat aanvaarden, is teken van groeiende hoop.

- Weg van vrijheid / Sylvia Bambola ; [vert. uit het Engels: Stijn Postema]. Houten : Den Hertog, 2006. ISBN 90-331-2026-7
Door zich aan de invloed van haar dominante moeder te onttrekken weet een jonge vrouw zich te ontwikkelen, zowel in haar werk als in haar persoonlijk en geestelijk leven.

- Een eigen gezicht / Benoîte Groult ; vert. [uit het Frans] door Nini Wielink. Amsterdam : Arena, 1991. ISBN 90-6974-474-0
Autobiografische roman over een vrouw die zich van jongs af aan aanpast aan haar dominante moeder. Pas op latere leeftijd weet zij zich te bevrijden, komt ze tot bloei als schrijfster en gaat ze ook in de liefde haar eigen gang.