kun je na mbo verpleging hbo toegepaste psychologie studeren?

Kun je van mbo verpleegkundige naar hbo toegepaste psychologie en dan universiteit psychologie?
of kun je ook van mbo verpleegkundige naar hbo verpleegkundige en dan universiteit psychologie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (3)

het kan allebei.
indien je het zelfde soort opleiding op hbo kiest als op mbo.
kun je vaak na je mbo meteen op hbo leerjaar 2 beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan met een mbo 4 diploma meteen naar HBO. Als je het eerste jaar HBO afrond krijg je een papiertje, dat heet je propedeuse. Met je propedeuse kan je naar de universiteit. Daar kan je een bachelor psychologie doen.

Maar let op, het kan zijn dat je voor psychologie op universitair niveau een wiskunde cursus moet volgen voordat je wordt toegelaten. Dit omdat je veel statistiek krijgt op de uni.

Als je de bachelor op de uni hebt afgerond (ongeveer 3 jaar) dan kun je gaan werken. Met wat werkervaring kan je later de master op de universiteit volgen.

Heb je nu al je mbo4 diploma? Dan kun je in 1 jaar je HBO Propedeuse halen + 3 jaar universiteit. Over 4 jaar kun je dus je universiteit bachelor hebben.

Wat je ook kunt doen is de HBO helemaal afmaken. Dit duurt ook 4 jaar en dan heb je ook een bachelor diploma. Later kan je een HBO master eraan toevoegen. Maar met een HBO bachelor, kun je geen Universitaire Master volgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je met je propedeuse naar Radboud in Nijmegen wil, zul je wiskunde en Engels nog op vwo niveau moeten halen. Als je naar de universiteit van Utrecht wil, hoef je, naast je propedeuse, alleen wiskunde met een 6 afgerond te hebben havo-niveau. Let dus goed op de toelatingseisen, zoals hierboven dus al vermeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zij dat je na je bachelor psychologie eerst moet werken en daarna de master kan doen. Moet dit echt of kan je ook gelijk je master doen na je bachelor psychologie diploma?
Ik doe op het moment toegepaste psychologie en volgens mij moet je een bepaalde rekentest doen of certificaat hebben om aan de studie te kunnen deelnemen (of wiskunde a/b gehad hebben in je vakkenpakket op de middelbare school). Maar als je MBO hebt gehad, kun je volgens mij wel deelnemen aan het HBO.

Let er wel op dat toegepaste psychologie een HBO plus studie is, dus deze studie is redelijk pittig in vergelijking met andere HBO opleidingen. Dat kan best een stap zijn als je van het MBO komt. Iets wat ik vaker hier hoor is "dat je op deze studie wel echt iets moet doen".