Hoe kan het dat ik soms op de automatische piloot leef?

Af en toe als ik in mijn bed lig ('savonds) denk ik wel is dat ik die dag eigenlijk niet echt heb geleeft. Ik heb niks bereikt en heb die dag gewoon de dingen gedaan die ik elke dag doe. Ik heb niet echt nagedacht over iets. Ik heb gedaan wat mensen van me verwachte.

Heb je het ook niet is wanneer je bijvoorbeeld ergens alleen naar toe moet op de fiets. En je bent er al voor je het weet en je kan je bijna niet herinneren hoe je bent gefietst. Dat heb ik wel is over een hele dag.

Hoe komt en kan dit?

Ik hoop dat je me vraag en me uitleg een beetje snapt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Mensen kunne soms (achteraf) gaten hebben in hun geheugen, ze zijn dan vergeten dat ze deze periode bewust gehandeld hebben en de goede dingen hebben gedaan.
Soms ligt daar een concentratiestoornis aan ten gronde.
Je bent daardoor gewoon een stuk dag vergeten en denkt daardoor dat je dan niet echt geleefd hebt.
Dit wordt dan ervaren als op de automatische piloot leven.
Toch zul je met wat hulp, deze gaten kunnen vullen en zo toch een overzicht krijgen van wat je die dag gedaan en beleefd hebt.
Je bent niet de enige die dat heeft, het is bekend dat mensen die vaak eenzelfde (lange ) route rijden, zich hier achteraf niets van herinneren ofschoon ze goed gereden hebben.
Dit doet zich vooral voor in situaties die mentaal veel vergen, de hersenen nemen dan even rust en, slaan
de "onbelangrijke gegevens niet (goed) op om ruimte te maken voor de belastende mentale situatie.
Misschien herken je dit.
Mogelijk is er in je leven een belangrijke gebeurtenis geweest die je erg heeft aangegrepen en juist nu bemerk je de automatische piloot.
Maak je er geen zorgen over, blijft dit echter voor je gevoel te lang bestaan of raak je er wat angstig van, zoek dan (professionele) hulp.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is een beetje zonde, want zo glipt de tijd door je vingers zonder een indruk achter te laten...

Je zou je kunnen voorstellen, dat je een film over je leven aan het maken bent : hoe neem je jezelf op, bij al die dagelijkse dingetjes? Zoem je in op de afwaskwast, of juist op de wegzakkende belletjes schuim langs een schoon bord? Als je naar de supermarkt loopt, neem je jezelf dan op door de bladeren van die boom heen, of neem je dat gezellige terrasje vol luierende mensen als voorgrond?

Of : elke stap van de dag loopt er een blind mens naast je, die graag wil, dat je beschrijft wat je allemaal ziet. Zijn de knoppen van de kastanje al weer meer uitgekomen? Zit de meerkoet nog op z'n nestje in de vijver? En groeien de bladeren van de waterlelie al? Hoe ver zijn ze sinds gisteren met het verven van dat huis-in-verbouwing? Welke reklames staan er op de tram? Hoe hebben ze de aanbiedingen uitgestald bij de supermarkt?

Of : je moet een fotoreportage maken van 'een dag uit het leven van....' Welke foto's ga je nemen? Al die bonte paraplu's, om aan te geven dat het regent? Of de opspattende druppels in een plas? Of de druppels op het gras, of hangend aan een boomtak? Welke boomtak? Huizen vaag op de achtergrond, of de lucht?

Zo train je jezelf je eigen leven waar te nemen als iets heel bijzonders, en vooral : je neemt heel bewust de wereld om je heen waar, omdat je geconcentreerd kijkt. Je gedachten nemen je dan even niet zodanig in beslag, dat waar je je mee bezighoudt in de dag geen enkele indruk achterlaat.
Ik denk, dat je je veel rijker kan voelen, als je zo bewust je leven leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Interessant
Ik herken je voorbeelden en daar kan ik een antwoord op geven:

Naar mijn werk fiets ik altijd. Ik kom altijd aan, ook al slaap ik nog half of ben ik net terug van een lange vakantie. Ik ben ook verbaast dat ik ben aangekomen zonder moeite.

Dit komt omdat je de route, de fiets, de bewegingen al helemaal in je lichaam zijn opgeslagen. Je hoeft er geen enkele moeite voor te doen. Want moeite doen is nadenken. En dat kan je loslaten, wat het is je twee natuur geworden.

Waarschijnlijk ontwijk je zelfs doelbewust dat stukje op de weg waar altijd veel naaktslakken oversteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, ik denk dat je deze automatismen meestal krijgt in tijden van spanning, zorgen of zware problemen bij jezelf of de jouwen. Waarschijnlijk is het je geest die tijdig aan zichzelf de opdracht geeft: O.K. ik neem het even over op minder belangrijke ogenblikken.
Op die wijze krijg je toch wat rust en recuperatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet dissocieren. Je hebt dingen zovaak gedaan dat je niet meer weet dat je het gedaan hebt. Als je dingen vaak doet doe je dingen gedachtenloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://heartfulness.be/Mindfulness/automatische_piloot.html

een prachtig heel mooi stuk voor je Lisanne