kan je van het mbo gestuurd worden door ADD ?

Ik doe nu al een tijdje een mbo opleiding, nu gaat het de laatste tijd niet zo goed en moet ik wellicht stoppen met de opleiding. Ik heb ADD maar dat wist ik tot nu toe goed te verbergen. Als ik nou alsnog aangeef dat ik dit heb kan ik dan hierdoor van de opleiding af worden gestuurd ? Dit omdat ik aan het begin een papier heb moeten invullen waarop je moet aangeven of je een leerstoornis o.i.d. hebt. Of zou het juist kunnen helpen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Erna55
9 jaar geleden
Het hebben van een aandoening mag geen reden zijn om je van de opleiding te verwijderen. Je geeft aan dat het niet goed gaat op je school. Dit zou wel een reden kunnen zijn. Je kunt de opleiding blijkbaar niet aan. Om welke reden heb je besloten om dit niet te melden ? Hierdoor heb je de kans om extra begeleiding te krijgen verloren laten gaan.

Antwoorden (2)

Hoi,

Je kan niet van school worden gestuurd omdat je ADD hebt. Wel kunnen ze je van school sturen omdat je (ver) onder de maat presteert of wegens wangedrag (vechten, drugs, wapens enz.) Als jij het gevoel hebt dat je wel wil maar door onduidelijke redenen (gevoelens,gedrag) niet vooruit komt dan kan het verstandig zijn om er eens met professionele mensen (kan van school zijn maar hoeft niet!) over te praten.

Miss kan je bepaalde gedachten of gevoelen en gedrag aanpassen op een voor jouw betere manier om om te gaan met school.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Doei!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hebben van ADD an sich kan géén reden zijn je van school te sturen. Wangedrag of ver onder de maat presteren kan wél een reden zijn.

Liegen valt onder dat wangedrag.

Je schrijft dat je een briefje hebt ondertekend waarin je hebt aangegeven géén leer- of gedragsstoornis te hebben. Ik begrijp uit je verhaal dat je toen wel wist dat je wél een gedragsstoornis. Dat is dus liegen !

De vraag is nu: hoe erg is dat ?

Dat ligt onder andere aan het papiertje dat je ondertekend hebt. Als dat is ter inventarisatie (b.v. omdat de school extra geld krijgt voor leerlingen met een handicap) dan zal er niet zoveel aan de hand zijn. Staat er echter iets in de trend van: "Het invullen van onwaarheden kan verwijdering van school betekenen", tja... dan kan dat dus wél aanleiding zijn !

De vraag is echter of het zo ver zal komen. Leraren willen hun kinderen in principe helpen. Als jij gedrag vertoond waar je niets aan kan doen, dan zullen ze zeker hun best doen er rekening mee te houden. Sterker nog: je geeft hen wellicht juist de instrumenten in handen je te helpen omdat ze nu begrijpen wat er loos is. (Daarom heb je waarschijnlijk ook dat papier in moeten vullen !)

Wat heb je te verliezen al je het verteld ? Je schrijft zelf dat het toch al niet goed gaat en wellicht van school gestuurd wordt. Op deze manier gaat het tóch al mis.
Wanneer je het wél verteld is er een kans dat men begrip toont en je probeert te helpen.

De 'te winnen' kant door het eerlijk te vertellen lijkt mij vele malen groter dan de 'te verliezen' kant.