Onze hersenen zitten ongelooflijk ingewikkeld in elkaar. Hoe ze precies werken weet nog steeds niemand. Wel weten we bijvoorbeeld dat er zich in de hersenen zeker honderd miljard (100.000.000.000) zenuwcellen bevinden. Elk van deze cellen heeft weer talrijke verbindingen (synapsen) met andere hersencellen. Daarbij geldt hoe meer verbindingen er zijn, hoe meer informatie kan worden doorgegeven en opgeslagen. Men schat zelfs dat in volwassen hersenen meer verbindingen bestaan tussen hersencellen onderling, dan tussen de watermoleculen in de oceanen van de aarde!
Zenuwcellen hebben ieder hun eigen functie. Zo dient een grote groep voor de besturing van de spieren en ontvangt een andere grote groep via onze zintuigen allerlei impulsen uit de omgeving. En een nog grotere groep zenuwcellen wordt gebruikt voor de opslag van informatie: ons geheugen.
Bijna alle informatie ligt opgeslagen in de schors aan de buitenkant van onze hersenen, maar naarmate we meer onderzoek doen, blijken steeds meer delen van de hersenen een functie te hebben in het geheugen. Daardoor kunnen we misschien beter zeggen: het proces van het geheugen is in het geheel van onze hersenen aanwezig.

Opslag van informatie

De manier waarop informatie in onze hersenen ligt opgeslagen, is niet duidelijk..... Lees maar verder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hersenen zijn een wonderlijk iets, bijna grenzeloos te noemen.
Het geheugen maakt gebruik van synaspen om informatie op te slaan.
Vaak worden er op den duur wel weer gebeurtenissen die je hebt meegemaakt gewist.
Je kunt zo stellen, hoe indrukwekkender de gebeurtenis hoe beter het blijft zitten.
Zo kan ik nog wel indrukwekkende gebeurtenissen zoals mijn eerste schooldag op de kleuterschool herinneren.
Zo werkt het ongeveer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie hersenkraker! Helaas moeten die koolstofverbindingen overal weer roet in gooien!
Een onmogelijk te beantwoorden vraag.

Oppervlakkig hou ik het bij:

Omstandigheden waarnemen (elke zintuigelijke waarneming)--> Waarname filteren in de betreffende delen van de hersenen waarin de prikkel wordt opgemerkt --> Filtering creatief manipuleren tot een relevante 'blauwdruk'--> 'blauwdruk' creatief ordenen in ?opslagplaatsen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik loop momenteel stage op een neurologisch laboratorium en zelf zij weten dat nog niet precies, dus als je toevallig het precieze antwoord hebt vind ik wel dat je een nobelprijs verdient!