Omdat je aan je eigen wind kunt 'aflezen' of deze goed dan wel slecht ruikt, en je daarmee (onbewust) je lichamelijke gesteldheid kunt inschatten.
Het is een biologisch mechanisme, net als het omkijken in de wc-pot als je gepoept hebt: ziet het er gezond uit?! Daarom vind je na een tijdje ook de winden van je partner minder stinken, maar die van vreemden nog steeds wel.
Je hebt aan de geur van vreemden als het ware geen 'boodschap'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat niemand 't zelfde eet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is zoiezo goor, maar die van jezelf accepteer je gewoon makkellijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb nog nooit een definitie van 'wind' gezien, dus misschien is het, gelet op de vraagstelling, handig als je die erbij geeft.

Moraal: ik houd niet van de uitdrukking 'per definitie', omdat ze niets inhoudt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat warme lucht stijgt. En als dat achter je langs gebeurt, heb je er weinig last van, maar anders....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft te maken met indoctrinatie.
Er is ons aangeleerd dat een scheet vies is terwijl je die van je zelf, ondanks dat deze qua geur per maaltijd verschilt eignlijk best wel lekker vind
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
die van je zelf is een bekend luchtje, als je een penetrante zweetlucht verspreidt heeft een ander er ook meer last van dan jij zelf en vaak ruik je het niet eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Pinokkio;

Ik vraag me af of dit wel eens objectief is getest. Laat maar eens met een ander die hetzelfde heeft gegegeten als jij ieder een scheet in een potje, sluit die af met een deksel en kijk of je je eigen flatulatie geblinddoekt herkent. Ik zet er geen geld op; methaan is methaan....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is niet altijd zo XD
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat iedereen zijn of haar darmflora anders is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wind/scheet van een ander ruikt niet 'per definitie' erger. Het lichaam merkt echter wel dat het niet 'lichaamseigen' is.

Ik maak vaak genoeg mee dat het er op lijkt dat mijn eigen wind onovertroffen blijft.