Hoe lang duurt het, om een oordeel te vellen, over iemand die je voor het eerst ontmoet?

Ik heb ooit gehoord, dat de eerste 5 seconden je oordeel over iemand bepaalt.
Wat zegt bijvoorbeeld de psychologie hierover?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik merk bij mezelf dat mijn oordeel heel snel gemaak is en achteraf klopt als een bus.

Het beste antwoord

In 2006 stelde een team psychologen van de Universiteit van Princeton (VS) vast dat we een tiende van een seconde hebben om een eerste indruk te maken. De mensen vellen een oordeel over onze charme, vriendelijkheid, betrouwbaarheid, bekwaamheid en agressiviteit door slechts 100 milliseconden naar ons gezicht te kijken. Uit deze studie blijkt ook dat een langere observatie van dezelfde gezichten de eerste indruk alleen nog maar versterkt.

Toegevoegd na 1 dag:
Het belang van de eerste indruk is evolutionair bepaald. Om te overleven was het voor de mens noodzakelijk om een snelle inschatting te kunnen maken van mogelijke risico's en bedreigingen. Ook nu nog is het vermogen om een snelle inschatting te maken tot op zekere hoogte functioneel.
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de eerste 7 seconden wordt de eerste indruk bepaald, en daarna vel je een oordeel, wat niet betekent dat je dat beeld van die persoon altijd vast blijft houden, als je iemand beter leert kennen, kan jouw beeld van dat persoon natuurlijk veranderen.