Is eigenbelang een goede keus of een misdaad?

Ieder mens weet wat eigenbelang is.
Wij eerst dan de ander.
Maar is dat dan eigenlijk niet gehoorzamen aan een natuurwet om te overleven?
Eerst je eigen kinderen redden, daarna die van de ander?
Eerst zorgen voor je eigen voedsel en pas daarna uitdelen.
Eerst de medicijnen voor je eigen familie en als er over is voor de ander..
Eerst zelf die goede baan in pikken, voordat de ander het doet.
Eerst jij op die zitplaats en laat die ander dan maar staan.
Of is het in de ogen van velen toch een misdaad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goeie vraag zeg, zo blijven we bezig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag Ed +

Het beste antwoord

Wie goed doet goed ontmoet, is dit letterlijk eigenbelang of zuiver een mooi menselijk motief om jezelf en die ander gelukkiger te maken...
In het vliegtuig(ik heb dit voorbeeld hier op GV in een andere context al vaak verteld) wordt je altijd uitgelegd dat je in geval van een ramp niet bijv. eerst het zuurstofmasker aan je kind moet geven(want ouders echt als eerste zullen willen doen)maar je eerst zelf het zuurstofmasker moet opzetten omdat je dan die ander(je kind die je bovenal het meeste lief is en waar je alles, maar dan ook alles voor wilt doen)beter kunt helpen. Je moet dus eerst goed voor jezelf zorgen, alvorens je die ander kunt helpen.
Is dat eigenbelang of egoïsme, geen van beiden woorden dekken de lading, denk ik want egoïsme en eigenbelang blijven ergens halverwege dicht bij elkaar steken.
Ik denk dat je vooral oprecht moet onderzoeken bij jezelf waarom je iets doet, soms uit praktische overwegingen moet je toch voor jezelf kiezen.
En je zult ook moet overwegen hoever je wilt gaan met jezelf wegcijferen om andermans belang voor te laten gaan.
Het is gezond om voor jezelf te kiezen daar waar je niet ten onder wilt gaan aan de belangen van een ander.
Anderzijds vind ik dat in deze wereld veel mensen hun eigenbelang nog al een een belangrijke waarde toekennen te koste van alles, en dan wordt het egoïsme.
Voor mijn gevoel is de basis van het leven dat je elkaar altijd helpt daar waar je dat redelijkerwijs kunt, en daarbij streef je soms wel eens je eigenbelang voorbij, dat mag altijd, je moet er alleen niet aan onder door gaan.
Soms moet je gewoon iets voor die ander of voor de maatschappij over hebben, ook al kost het jou wat extra kruim....het eigenbelang kunnen ombuigen naar het algemeen gedeelde belang, of samen de pijn of het ongemak dragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dit vind ik nou een TOP antwoord+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit ook een heel mooi antwoord vanuit je gevoel Pieker! Dikke +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, super Pieker +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, erg mooi pieker!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opnieuw een echt piekerantwoord, goed doordacht en vol met eigen gevoel! Dank je wel.
Ed

Andere antwoorden (25)

Eigenbelang is ons oerinstinct. Hoe sociaal we ook willen zijn, en soms ook zijn, uiteindelijk draait het om ik.

Hoe meer je schrijft eigenbelang niet in je leven te gebruiken, des te hypocrieter je bent.

Je kiest in de supermarkt al de kortste rij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kortste rij heeft niks te maken met jezelf voorop een ander stellen, iemand met een kleine boodschap voorlaten gaan daarin tegen wel :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch wel, want als je niet in de kortste rij zou gaan staan dan zou iemand anders eerder geholpen zijn. Ofwel, onbewust is eigenbelang onderdeel van ons dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het streven naar bevoordelen van zichzelf met verwaarlozing van de belangen van anderen. Is geen oerinstinct, maar een heel vervelende karaktereigenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk, dat houd de kerk ook al jaren voor. Jezus stierf uit liefde voor anderen. Nou Jezus stierf alleen door de acties die hij zelf uitvoerde, hij wist dondergoed waar hij zich voor uitgaf en wat er met hem ging gebeuren. Geloof wat je wilt, uiteindelijk kies je toch echt altijd voor jezelf.
Eigen belang is is mijn ogen wel een natuurwet ja en ook niet ongezond.
Eigen belang is een goede keus, niks mis mee. Hangt er wel vanaf in hoever je daarin gaat. Als het omslaat in pure egoïsme wordt het in mijn beleving een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zitten grote verschillen tussen eigenbelang, egoisme, zorg voor je kinderen, zorg voor anderen, en onverschilligheid.
Gooi niet alles op een hoop en vraag je dan af of het misdadig is.

Regel 1:
als je goed voor jezelf zorgt, kun je beter voor anderen zorgen.

Regel 2:
Als je goed voor je directe omgeving hebt gezorgd, ben je zeker van je zaak en kan je ook anderen helpen daar waar nodig.

Zodra je het belang van jezelf en je eigen omgeving (familie, vrienden, buren) uit het oog verliest, ben je niet meer in staat om een waardevolle bijdrage te leveren aan het welzijn van alle anderen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regel 2:
Als je goed bent voor je omgeving is de drive dan ook niet eigenbelang/egoisme?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Een misdaad sowieso niet, want dan kan ik wel stoppen met leven. Met een beetje fantasie kan je dan redeneren dat de zuurstof die ik in adem ook voor iemand anders had kunnen zijn.
Een goede keus blijkt vaak pas op langere termijn. Al blijkt het spreekwoord 'Wie goed doet goed ontmoet' hier vaak van toepassing. Degene die ook om de medemens denken zien dat terug in de gedachte van anderen.
Maar uiteindelijk zal het aan het einde zo zijn dat iedereen voor zichzelf kiest. Ik denk dat er weinigen zijnj die zichzelf kunnen opofferen voor een ander. De enige die dat zouden kunnen zijn moeders voor hun kinderen. Maar al anderen zie ik dat niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenbelang is geen misdaad, maar het is niet het enige wat de mens heeft meegekregen, want de mens is ook een groepsdier. De mens heeft de groep altijd nodig om te kunnen overleven en daarom is de mens naast egoïstisch ook altruïstisch en dat is lastig want het brengt de mens soms in een spagaat; wanneer moet het ik een pas op de plaats maken ten gunste van de ander?
Natuurlijk zorg je eerst voor je eigen genen, maar daar kan je niet mee doorgaan want je nazaten hebben de bescherming van de groep net zo nodig als jij zelf.
Iemand die al te zelfzuchtig bezig is dreigt dan ook uitstoting door de groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is eigenlijk altijd uit eigenbelang bezig. Als je super behulpzaam bent, jezelf wegcijfert, vrijwilligerswerk doet, veel geeft aan goede doelen enzovoorts, doe je dat nog uit eigenbelang, namelijk omdat je er een goed gevoel van krijgt of omdat je er dankbaarheid voor verwacht.

Het is moeilijk om aan te geven waar de grens tussen misdadig eigenbelang en gewoon eigenbelang ligt. Jarenlang heeft iedereen het normaal gevonden dat bankiers zichzelf verrijkten ten koste van de massa, nu duidelijk wordt hoe ver dat eigenlijk ging, roept iedereen dat het misdadig is.

Bepaalde uitingen van eigenbelang zijn misdadig en strafbaar, b.v. jouw genot boven de veiligheid van kinderen stellen, of vinden dat je recht hebt op andermans' eigendommen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenbelang is zeer zeker een goede keuze en echt geen misdaad. Het is eigenbelang moet mijns inziens altijd op de eerste plek komen, want als je niet eerst aan jezelf denkt, kun je ook niks voor een ander betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het streven naar bevoordelen van zichzelf met verwaarlozing van de belangen van anderen.
Is geen oerinstinct, maar een heel vervelende karaktereigenschap.
Een heel foute keus lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik zie het zo en ben het dus niet met jou eens.
je kan niet aan de belangen van anderen werken als het eigenbelang niet is voldaan, doe je dat wel dan zorg je niet goed voor jezelf, en kan een ander jou weer helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed,hier haal je eigenbelang en egoïsme door elkaar!
Je kunt altijd voor je eigen belang opkomen en daarbij toch een ander laten voorgaan.
M.i. is eigenbelang een natuurlijke gezonde keus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, juist niet, zie de betekenis.
Het streven naar bevoordelen van zichzelf met verwaarlozing van de belangen van anderen.
Zonder eigenbelang overleef je niet in een maatschappij waarin iedereen eerst aan zich zelf denkt.

Dus zeker geen misdaad, maar een overlevingstechniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel vervelende karaktertrek als je de betekenis van eigenbelang er op naslaat.
Niets met overleven te maken lijkt me.
Heb uw naasten lief als uzelve.
Volkomen moreel verantwoord om van jezelf evenveel te houden als van je naaste, en als iedereen dat doet, prima toch.

Iemand die een training gaf voor de Bedrijf Zelf Bescherming zei: pas goed op jezelf, want dan kan je pas op een ander passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor 100% afhankelijk van de subjectieve beleving van het individu. Wat voor de één een goede keus is, wordt door de ander beschouwd als een misdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bepaalt zelf tot hoever je wilt gaan met eigenbelang versus altruïsme. De norm bij de meeste mensen ligt zo dat als je niet voor jezelf zorgt, er niemand voor jou zorgt, of dat je niet voor een ander kunt zorgen. Dat is dus prima verdedigbaar en er is echt helemaal niets mis mee.

Persoonlijk heb ik zelf een droom voor mezelf. Dat ik in staat zal zijn eigenbelang zoveel mogelijk uit te bannen en echt onvolwaardige liefde zal leren kennen. En daarmee bedoel ik dat ik zelf anderen zo kan gaan benaderen. Ik ben er nog lang niet en ik leer elke dag bij. Jou een beetje kennende ga jij ook een stuk verder dan de meeste mensen.

Maar er is niets fout aan om voor jezelf op te komen. Eigenlijk geloof ik dat je dat eerst moet kunnen, voordat je er weer afscheid van kan nemen. Eigenbelang opzij zetten is een bewuste keuze. Die keuze kun je alleen maar maken als je beide kanten kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist eefst, telkens weer terug naar af, naar je zelf, naar je eigen ik, omkijkend wat er mis ging en dan weer vol goede moed vooruit.
+1
Eigenbelang: egoïsme zal volgens mij geen goede keus zijn. Het is ook geen misdaad, omdat je geen strafbaar feit heb gepleegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je
Eigenbelang is eigenlijk een natuurwet. Elk zoogdier, dus ook de mens denkt eerst aan zijn eigen overleving en de moeders aan het overleven van hun jongen, dus daarom zullen moeders tot het uiterste gaan als het moet. Zolang de moeder namelijk leeft, krijgt het jong te eten. Zo denk je als moeder niet eerst aan je zelf, maar uit eigenbelang indirect aan je kind. In deze maatschappij moet je wel voor jezelf opkomen, anders wordt er misbruik van je gemaakt. Eigenbelang vind ik vooral nu een goede eigenschap, want niemand zal voor jou en je gezin zijn eigen eigenbelang opgeven als je in de ellende zou zitten.
Ze zouden wel raad geven of je wat geld lenen, maar nooit hun eigen spaargeld aan je geven, als ze wisten dat ze het niet zouden terugkrijgen. Het zou eerder misdadig zijn als ze het wel zouden doen, want dan doen ze hun eigen gezin te kort. Verwar je eigenbelang niet met egoïsme Ed? Egoïsme is eerder 'misdadig' want dan denk
je ten koste van een ander aan jezelf. Eigenbelang gaat niet ten koste van anderen, je komt alleen voor jezelf op.
De ander zou het net zo doen.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het streven naar bevoordelen van zichzelf met verwaarlozing van de belangen van anderen. Is geen oerinstinct of natuurwet, maar een heel vervelende karaktereigenschap.
amc
14 jaar geleden
Het is geen vervelende karaktereigenschap jezelf gelijkwaardig aan een ander te stellen. Als je jezelf liefhebt zoals je bent, zal je jezelf nooit lager beoordelen of waarderen dan wie dan ook. Het is dus zeker geen vervelende karaktereigenschap om voor jezelf op te komen
zolang het niet ten koste van een ander gaat. Je leeft maar één keer en moet er dan voor zorgen dat je niet onzichtbaar bent en neergehaald wordt door anderen, dus is het een soort oerinstinct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord.
+1
Eigen belang is geen misdaad. Altruisme is echter vaak meer in je belang dan egoisme. Als je alles maar voor jezelf pakt, vinden andere mensen je niet aantrekkelijk, niemand wil bevriend met je zijn, niemand houdt van je, niemand vind je aardig, mensen gaan je uit de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je
Dat is opkomen voor wie je bent, je onafhankelijkheid, je innerlijke groei. Dat is eigenbelang van de zuiverste soort. Dan ontneem je niemand iets, je leeft niet ten koste van iemand anders. In de huidige maatschappij wordt onder eigenbelang verstaan: egoïsme, voor jezelf zorgen ten koste van een ander helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst maar eens analyseren wat er gezegd wordt.
van Dale
Eigenbelang: Het streven naar bevoordelen van zichzelf met verwaarlozing van de belangen van anderen.
Misdaad: Zondige handeling. Zwaar vergrijp (het woord komt niet voor in de NL strafwetgeving). Vergrijp dat crimineel gestraft wordt.
Egoïsme: (ego=ik) De levenshouding van iemand die voortdurend het eigenbelang en het eigen welzijn op het oog heeft.

De vraag lijkt me nu simpel te beantwoorden.
• Eigenbelang is GEEN goede keus (in zoverre het als een keus mag worden aangemerkt?). Persoonlijk zou ik het een verkeerde (vervelende) karaktereigenschap willen noemen. Niet alle voorbeelden zoals “eerst je eigen kinderen en dan die van anderen” vallen onder eigenbelang. Bij eigenbelang verwaarloos je de belangen van anderen en dat is hier niet aan de orde.
• Eigenbelang is geen zwaar vergrijp en dus GEEN misdaad in de zin van het woord. Ook in het christelijke geloof zal eigenbelang niet als een misdaad worden aangemerkt.
• Egoïsme is geen synoniem van Eigenbelang en daarom mogen de begrippen niet tegen elkaar uitgewisseld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles wat je doet is altijd eigenbelang,bestudeer je motivaties maar grondig en je zult er achter komen dat je altijd bij eigenbelang uitkomt..wilde je iemand gelukkig maken?waarom?omdat je er zelf blij van wordt,bv..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het feit dat bepaalde religies altruisme altijd al hebben bepleit, blijkt nu ook de sociale evolutietheorie aan te tonen dat een sociale soort meer kans op aanpassing en overleven maakt dan een egoistische soort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij eerst dan de ander? nee, hoeft niet altijd zo te zijn.
Er zitten veel verschillen in.

Voor jezelf zorgen staat bovenaan, góed voor je zelf, je eigen innerlijk zorgen!
Dit is geen misdaad! Integendeel!

Vanuit een oergevoel zul jij mogelijk eerst je eigen kind redden, ik herken het niet en is daarom moeilijk om me in te verplaatsen maar ik kan me voorstellen dat wanneer je kinderen ziet verdrinken, waaronder ook je eigen, dat je redt, wie er te redden valt. Medicijnen, voor hen die het het hardst nodig heeft.
Je voedsel altijd delen.
Een zitplaats delen of diegene plaats laten nemen die dat nodig heeft.

Is het een misdaad wanneer je dit niet doet?
Niet echt een misdaad maar het is beter om ook rekening met een ander te houden.

Voorop gesteld dat een mens meestal in benarde situaties vanuit zijn eigen overlevingsdrang handeld. En dat is geen misdaad, het is een menselijk oergevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dr. Phil heeft een keer een quote gezegd die uit de bijbel komt. Kan hem zelf niet meer vinden.

Ik geloof dat hij gaat als: Gij zult anderen helpen zoals gij zichzelf kan helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met veel van de voorbeelden die je noemt heb je het eigenlijk over zelfbehoud. (voedsel e.d.).
Zelfbehoud is geen misdaad.
Ik zou eerder zeggen dat je met zelfbehoud laat zien, hoeveel je van jeZelf houdt. genoeg dus, om ervoor te zorgen.

Wanneer je echter acties onderneemt om jezelf
ten koste van de ander!
voordeliger 'uit te laten komen', hebben we het over behoud van eigenwaarde.

Dat is ook geen misdaad,

dat is onwetendheid...

(eigenwaarde is onbewust, dus weet niet beter).

...maar niet voedend!

Zelfbehoud is voedend (je behoudt le leven, je gezondheid)
Behoud van eigenwaarde is niet voedend (het is altijd ten koste van de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, kundalini!
+1
Eigenbelang is een goede keuse. Alle, maar dan ook alle keuzes die men maakt is uit eigenbelang. Zelfs als je denkt de keuze te hebben gemaakt om iets te doen voor iemand anders dan is dat altijd terug te beredeneren naar je eigen ik. Je doet iets voor iemand anders omdat jij dat wilt of jou beter laat voelen. Zo is dus elke keuze die je maakt direct of inderect een keuze van eigen belang. Om te overleven moet je voor jezelf kiezen en er is niks belangrijker in de wereld dan jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal met je eens.
+1
Blijkbaar het eigen/persoonlijk belang staat altijd voorop - Ge-lukkig zijn er bepaalde mensen die kiezen voor eigen dood in plaats van een Ander om de Ander te redden uit een nijpende situatie - Me zou het zo willen uitdrukken: Beschadig jezelf niet - ook niet de Ander - evenmin ons milieu (sociaal & natuurlijk)