Hoe weet je of iets onzichtbaar is?

als iets onzichtbaar is kun je het niet zien maar hoe WEET je dan zo zeker dat het onzichtbaar is? je kan het niet zien,

(even voor de goede orde, dit is een vraag van een 12 jarig meisje (nichtje)

ik vond hem zeer interessant....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Omdat je nog andere zintuigen hebt. Ik ben slechtziend, en zie het niet altijd als er iemand de kamer binnenkomt bijvoorbeeld, maar ik hoor de voetstappen.

Geluid kun je ook niet zien, maar je hoort het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
scherp :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke +.

Andere antwoorden (6)

Wanneer iets 'waargenomen' wordt, bijvoorbeeld voelend, maar verder niets zintuiglijk te verifiëren is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets substantieels kan volgens mij niet onzichtbaar zijn,vooropgesteld dat het een formaat heeft,dat voor het menselijke oog zichtbaar is.
Je kunt wel zeggen er waart een griepvirus rond en dat zie je dan niet,alleen de gevolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wind is ook onzichtbaar maar aan de bomen kan je zien dat hij bestaat.
Gas is ook meestal onzichtbaar, maar het meeste gas kan je wel ruiken of anders aansteken.
Liefde is ook onzichtbaar, maar je kunt het wel voelen.
Dus als je iets kan ruiken, voelen, horen of ervaren en je kan het niet zien, dan is het onzichtbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
das weer een mooie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus Ed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naatje, is dat eigenlijk een borst?
Ik zou denken dat iets onzichtbaar is, als je het niet kunt zien.

Dus ook niet bestaande zaken. Onzichtbaarheid is onafhankelijk van het wel of niet bestaan van iets.

Niet bestaande zaken zijn dus altijd onzichtbaar.

Je weet dus dat iets onzichtbaar is doordat niemand het kan zien.
14 jaar geleden
Als je je ogen dicht hebt, kun je dingen ook niet zien maar dat betekent niet dat ze onzichtbaar zijn.
Als iets niet te zien is, omdat het door iets anders beschermd wordt (het zit in een doos, dus je kunt de chocolaatjes zelf niet zien omdat de doos dicht is) dan betekent dat ook niet dat het onzichtbaar is.

We noemen iets onzichtbaar, als het niet waarneembaar is met je ogen maar als het wel een stoffelijk iets is. Wat er in andere antwoorden genoemd is, begrippen bijvoorbeeld die onzichtbaar zouden zijn, die zijn inderdaad niet met de ogen waarneembaar. Maar het zijn geen stoffelijke zaken, dus dat telt niet als een ding dat onzichtbaar is.
En dan blijft er maar heel weinig over dat echt onzichtbaar is. Want ook lucht kan je zien (weliswaar heel moeilijk, maar als je vanuit een ruimteschip naar de aarde kijkt, kan je de dampkring zien).

Je kunt er dus eigenlijk wel van uitgaan, dat er eigenlijk niets onzichtbaar is. Behalve als je ook begrippen daaronder wilt scharen.
14 jaar geleden
Voor het 12 jarige meisje;

Er zijn zeker onzichtbare diengen die je wel kunt voelen.

Wanneer het koud is, kun je dit voelen maar niet altijd zien.

De wind kun je voelen maar ook niet altijd zien.

Warmte van de zon kun je ook voelen maar niet zien. Je wéét alleen maar dat de zon warmte geeft.

Wanneer iemand blind is kan deze juist heel goed voelen, deze heeft zijn voelsprieten juist heel goed ontwikkeld!

Wanneer jij met een blinddoek ergens gaat staan en er komt iemand helemaal zonder een geluid te maken, achter je staan, kun je dit ook voelen wanneer jij je héél goed concentreert.