Hoe komt het dat naarmate je ouder wordt, aangeleerd gedrag moeilijker af te leren is?

Ik vind dit vanuit psychologische en neurologische aspecten een interessante vraag. Ik ben zelf 24 en merk nu al dat naarmate ik ouder wordt, bepaalde dingen "inslijten".
En dus ook moeilijker worden om af te leren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Naast dat het op hogere leeftijd moeilijker is om nieuw gedrag aan te leren, is het ook moeilijker om gedrag af te leren.

In de vroegste levensjaren staat het brein "open" voor alles wat er binnenkomt. Omdat het hersenweefsel nog in ontwikkeling is, vormen de eerste indrukken de eerste input voor de "hard-wiring" van het brein. Dit geldt grofweg tot en met je adolescentie (de periode na de puberteit).

Alles wat je tot je vroege volwassenheid hebt geleerd blijft altijd aanwezig. Dit vroeg-geleerd gedrag is dus heel moeilijk af te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

zie het als een rivierbedding die steeds verder uitdiept.
steeds herhaald gedrag vormt een soort rivierbedding in je hersenen, overdrachtelijk gezien.
als die bedding nog vrij oppervlakkig is, kan het water makkelijker een andere weg vinden dan wanneer de bedding door de jaren heen ingesleten is geraakt.
14 jaar geleden
Je hersenen werken als een computer, die vanaf je babytijd geprogrammeerd wordt. Als peuter, kleuter leer je doordat alles steeds herhaald wordt. Hierdoor zet het zich vast in je hersenen en maken ze steeds eerder de link als info wordt aangevraagd. Jouw brein is in feite een enorm netwerk en daarom volgen de handelingen die je doet automatisch elkaar op. Als je eet pak je een lepel, automatisch schep je op en brengt hem naar je mond, die gaat open, je proeft,kauwt en slikt enz. Dit komt omdat je het zo vaak herhaald hebt dat je niet beter weet. Als je iets maar lang en vaak genoeg aangeleerd hebt, zit het vast in je netwerk en kost het veel moeite om het weer af te leren. Als je echter net zo vaak en langdurig bezig bent met herhalen van het ongewenste aangeleerde kwijt te raken, lukt dit ook weer om je hersenen weer om te programmeren. Kost wel veel tijd, moeite en frustratie maar is mogelijk.
amc
14 jaar geleden
Aangeleerd gedrag is gedrag, dat door herhaling en beloning een gewoonte is geworden. Als je dit gedrag vertoont, hoef je er niet meer over na te denken, en dus geven gewoontes rust.
Sla voor de gein je armen maar eens 'verkeerd' over elkaar - zit niet 'lekker', of vouw je vingers in elkaar (bidhouding), en doe nu eens de andere wijsvinger boven...Ook bepaalde rituelen zijn aangeleerd gedrag : denk maar eens na, in welke volgorde je jezelf klaarmaakt voor de dag, nadat de wekker afgelopen is. Stel : je hebt je verslapen : je ritueel kan je nu niet meer afwerken, en volledig gestresst ga je, zonder koffie en half geschoren, de deur uit - die dag gaat niet meer goed komen, want al je gewoontes zijn doorbroken...

Aangeleerd gedrag afleren gaat het gemakkelijkste, door er ander gedrag voor in de plaats te trainen : die rivierbedding van Rieneke, hierboven, (snelle prikkeloverdracht-verbindingen) in je hersens kan je dan tamelijk snel voor het nieuwe gedrag gaan gebruiken.
Gedrag afleren zónder er iets anders voor in de plaats te krijgen , is véél moeilijker.

Daarom is stoppen met roken zo moeilijk, en wordt daarbij vaak aangeraden, álle gewoontes rondom het roken óók te doorbreken : gelijk gaan afwassen na het eten, en niet even 'na-zitten', geen koffie-drinken, maar omschakelen op thee, je telefoontjes op een andere stoel plegen dan in 'jouw' hoekje van de bank....en omdat er in vakanties vaak automatisch allerlei gewoontes doorbroken worden, domweg omdat het niet anders kán, zeggen mensen ook wel eens, dat vakantie een goed moment is om te stoppen met roken.

Logischerwijs is, hoe langer bepaald gedrag vertoond (en beloond....) is geworden, hoe moeilijker het wordt het af te leren, en het niet meer te vertonen in situaties, waarbij dat gedrag altijd 'gewenst' is geweest. Begrip hiervoor van de client is de eerste stap op weg naar verbetering, bij bijv. psychotherapie. Omdat je het 'altijd' zo hebt gedaan, wil nl. niet zeggen, dat je geen keuze meer zou hebben, het ook volledig anders te kunnen doen. Maar dat is vaak héél moeilijk, omdat je, bij aangeleerd gedrag, je niets meer herinnert van de aanleerfase - het 'hoort gewoon' bij jou....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de macht der gewoonte sterk is, de natuur heeft de neiging patronen te vormen, zo ook onze menselijke natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pasticiteit van je hersens neemt af naarmate je ouder wordt. Als je nu op je 24ste een nieuwe taal zou willen leren zal het nooit meer perfect lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het niet waar.
Het IS in principe net zo makkelijk om iets af te leren ongeacht jong of oud.
Maar naarmate men ouder is: zou je kunnen zeggen is men tevens meer bewust is, en gaat men meer akkoord met de eigen gemaakte keuzes (en de daaruit voortvloeiende gewoontes)..
Op het moment dat je je zelf gaat overtuigen dat je nu bepaalde gewoontes / gedragingen niet meer (of moeilijk) kan afleren beperk je je zelf onnodig!
Je moet misschien door een taaier zelfbeeld heen, maar goed, dat is een kwestie van 'open staan' voor jezelf!